ارزیابی امنیتی پارلمان سوئد بر مزیت‌‌های عضویت در ناتو تاکید دارد و اگر دولت سوسیال دموکرات بر آن مهر تایید بزند، این کشور می‌‌تواند روز دوشنبه (۱۶ مه) تقاضای رسمی خود را به دبیرخانه پیمان آتلانتیک شمالی ارسال کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌‌گوید اگر این دو کشور متقاضی عضویت در ناتو شوند واشنگتن از پذیرش آنها حمایت می‌‌کند. در حال حاضر ۳۰کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی هستند و پذیرش عضو جدید مستلزم موافقت یکپارچه تمام اعضای ناتو است.با این حال، سرگی ریابکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه می‌‌گوید: پیشنهادهای احتمالی فنلاند و سوئد برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو یک «اشتباه خطرناک» است و تنش نظامی را در اروپا افزایش خواهد داد.  ریابکوف که یکی از چهره‌های تاثیرگذار و تعیین‌کننده در سیاست خارجی روسیه به شمار می‌‌رود، به خبرگزاری اینترفکس این کشور گفت: «این واقعیت که امنیت سوئد و فنلاند در نتیجه این تصمیم تقویت نخواهد شد برای ما کاملا واضح است. آنها نباید توهم داشته باشند که ما به سادگی با این اقدام کنار می‌‌آییم.» ریابکوف همچنین با اشاره به اینکه با این تصمیم سطح عمومی تنش نظامی در منطقه افزایش خواهد یافت، تاکید کرد چنین رفتارهایی قابلیت پیش‌‌بینی اقدامات در این حوزه را کاهش خواهد داد.

همزمان با این تحولات، نروژ از تصمیم فنلاند برای عضویت در ناتو به‌شدت استقبال کرده است. «آنیکن هویتفلد» وزیر امور خارجه نروژ، اقدام دولت هلسینکی برای پیوستن به ناتو را «نقطه عطفی برای سیاست‌های دفاعی و امنیتی منطقه شمال اروپا» توصیف کرد. وزیر امور خارجه نروژ تصریح کرد: «ما اکنون شاهد وحدت بی‌سابقه‌ای در ناتو هستیم که با عضویت فنلاند، ائتلاف نظامی را در جناح شمالی اروپا تقویت خواهیم کرد.» از سوی دیگر، «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان نیز اظهار کرد که این کشور مایل است روند پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را تسریع کند. «جپه کوفود»، وزیر امور خارجه دانمارک، این موضوع را که مخالفت‌های ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه می‌تواند مانع از ورود اعضای جدید به ناتو شود، رد کرد و گفت: «تمام کشورهای اروپایی از حقوق بنیادین برای انتخاب ترتیب امنیتی خود برخوردار هستند.» ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز یکشنبه در نشست آنلاین با خبرنگاران درباره نگرانی‌‌های ترکیه نسبت به درخواست عضویت احتمالی سوئد و فنلاند در ناتو، اطمینان داد که با وزیر خارجه ترکیه بر سر عضویت فنلاند و سوئد در ناتو به تفاهم خواهند رسید.

ضدحمله اوکراین به روسیه

هشتادوسه روز قبل ارتش روسیه با حمله نظامی به اوکراین جنگی را در شرق اروپا آغاز کرد که بعد از نزدیک به سه ماه همچنان ادامه دارد. ارتش روسیه همچنان به تلاش‌‌های خود برای تسلیم کردن نیروهای اوکراینی در کارخانه آزوف‌‌ستال در ماریوپل ادامه می‌‌دهد تا بتواند این منطقه را به‌طور کامل فتح کند. همزمان نیروهای اوکراینی همچنان به مقاومت خود ادامه می‌‌دهند. از سوی دیگر درحالی‌که روسیه تلاش می‌‌کند نیروهای اوکراینی را در دونباس محاصره کند با یک ضدحمله در اطراف شهر ایزیوم از سوی نیروهای اوکراینی مواجه شده است. «اسد بیگ» خبرنگار الجزیره از خارکیف گزارش داد که نیروهای اوکراینی توانسته‌‌اند نبرد برای کنترل شهر را به سود خود تغییر دهند. این خبرنگار که چندین هفته است در نزدیکی خارکیف حضور دارد، می‌‌گوید: «ما برای نخستین‌بار حدود یک ماه پیش به خارکیف آمدیم؛ آن زمان نمی‌‌شد بدون استفاده از جلیقه ضدگلوله وارد خیابان شد و همه جا خالی از جمعیت بود و تیراندازی و گلوله‌‌باران دائمی در اطراف ما در جریان بود.»

بیگ ادامه می‌‌دهد که حالا مردم به شهر برگشته‌‌اند و آنها در خیابان‌‌ها تردد می‌‌کنند و حتی برخی از کافه‌ها و رستوران‌‌ها باز شده‌‌اند. همچنین حمل‌ونقل عمومی در خارکیف دوباره راه‌‌اندازی شده است. خبرنگار الجزیره ادامه داد که نیروهای اوکراینی توانسته‌‌اند روس‌ها را از شهر دورتر کنند و حالا مردم با سگ‌‌هایشان به خیابان می‌‌آیند و دوچرخه‌‌سواری می‌‌کنند. از سوی دیگر، ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین می‌‌گوید: نیروهای روس حملات خود را روی شرق اوکراین و منطقه دونتسک متمرکز کرده‌‌اند. ارتش اوکراین همچنین می‌‌گوید: روسیه در این منطقه افراد غیرنظامی و پایگاه‌های نظامی در چندین شهر این منطقه را مورد هدف قرار داده‌‌ است. ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اضافه کرد که نیروهای روسیه از طیف وسیعی از تسلیحات علیه استحکامات و واحدهای نظامی اوکراین استفاده کرده و به زیرساخت‌‌های غیرنظامی در شهرهای دوونکه، روسکی تیشکی، ترنووا و پتریوکا شلیک کرده‌‌اند. ارتش اوکراین می‌‌گوید: نیروهای روس همچنان به حملات هوایی اطراف کارخانه آزوف‌‌ستال در ماریوپل ادامه می‌‌دهند؛ جایی که نیروهای مقاومت اوکراین همچنان در مقابل تهاجم ارتش روسیه ایستادگی می‌‌کنند.