به گزارش سی‌‌ان‌‌ان، نیروهای اوکراینی در بیانیه جدیدی اعلام کردند که ارتش این کشور «ماموریت رزمی» خود را در شهر محاصره‌شده ماریوپل انجام داده است. ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در این بیانیه افزود: «پادگان ماریوپل ماموریت رزمی خود را انجام داده است و فرماندهی عالی نظامی به فرماندهان واحدهای مستقر در آزوفستال دستور داد تا جان پرسنل خود را نجات دهند.»

بلاروس علیه غرب

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌‌جمهوری بلاروس از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه، از اعضای ائتلاف نظامی به رهبری روسیه خواست تا متحد شوند؛ زیرا او غرب را به طولانی کردن درگیری در اوکراین برای تضعیف مسکو متهم کرد. به گزارش الجزیره، لوکاشنکو در سخنرانی در نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در مسکو گفت که اگر این گروه «یک صدا» صحبت می‌‌کردند، می‌‌شد از «تحریم‌‌های جهنمی» علیه کشورش و روسیه جلوگیری کرد.

 لوکاشنکو در کنار رئیس‌‌جمهوری پوتین و رهبران ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان گفت: «بدون یک جبهه متحد، غرب دسته‌جمعی به روسیه فشار خواهد آورد و فضای زمان شوروی را رقم خواهد زد.» خبرگزاری دولتی بلتا به نقل از رومن گولوچنکو، نخست‌‌وزیر بلاروس، اواخر روز یکشنبه گفت که تحریم‌‌های اعمال‌شده علیه بلاروس مانع از صادرات سالانه ۱۶ تا ۱۸میلیارد دلاری این کشور به غرب شده است. بر اساس متن مصاحبه با تلویزیون العربیه مستقر در دبی که توسط بلتا منتشر شد، گولوچنکو گفت: «به‌دلیل تحریم‌‌ها، تقریبا تمام صادرات بلاروس به کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی مسدود شده است.» لوکاشنکو قبلا تاکید کرده بود که مینسک باید در مذاکرات برای حل مناقشه در اوکراین مشارکت داشته باشد و اضافه کرد که کشورش ناعادلانه «همدست روسیه» خوانده شده است. این رهبر ۶۷ساله که از سال۱۹۹۴ با مشت آهنین بر بلاروس حکومت می‌‌کند، پیشتر غرب را نیز به حمایت از ایده‌های نازی‌‌ها و «در جنگ با روسیه در اوکراین» متهم کرده بود.

لوکاشنکو در سخنرانی در روز پیروزی که تعطیلات سالانه در روسیه و دیگر کشورهای شوروی سابق است، گفت: «پیروان نازی‌‌ها در فکر انتقام گرفتن هستند؛ اما حاضر نیستند آشکارا با وارثان مردم شوروی مبارزه کنند.» او گفت: «به همین دلیل است که آنها اوکراین را با اسلحه پر می‌‌کنند، با یادبودها، نمادها و کهنه‌‌سربازان جنگ می‌‌کنند.» هنگامی که روسیه در ۲۴ فوریه نیروهای خود را به اوکراین فرستاد، ارتش مسکو از بلاروس و همچنین از خاک خود و کریمه ضمیمه‌‌شده، وارد خاک آن کشور شد. لوکاشنکو استدلال کرده است که بلاروس هم‌‌دست نیست، بلکه متحد و شریک استراتژیک روسیه بوده است. او گفت: «هیچ‌کس در خارج از کشور اهمیتی نمی‌‌دهد که ارتش بلاروس در جنگ شرکت نمی‌‌کند.» وی افزود که این تلاش‌‌ها برای تضعیف بلاروس، منجر به قوی‌‌تر شدن مینسک خواهد شد.

چراغ سبز اروپا

اتحادیه اروپا اعلام کرد که شرکت‌ها می‌‌توانند بدون نقض تحریم‌‌ها به خرید گاز از روسیه ادامه دهند؛ زیرا موضع خود را نسبت به مسکو بر سر تامین انرژی متعادل کرده‌‌اند. سخنگوی کمیسیون اروپا روز دوشنبه گفت که کمیسیون اروپا دستورالعمل‌‌های اصلاح‌شده خود را روز جمعه برای کشورهای عضو ارسال کرد. در توصیه‌های به‌‌روزرسانی‌‌شده، شرکت‌ها باید بیانیه روشنی ارائه دهند که پس از پرداخت به یورو یا دلار، تعهدات خود را انجام می‌‌دهند.

این کمیسیون گفت: «تحریم‌‌های اتحادیه اروپا، فعالان اقتصادی را از افتتاح حساب بانکی در یک بانک تعیین‌‌شده برای پرداخت‌‌های معوقه تحت قراردادهای عرضه گاز طبیعی، به ارز مشخص‌‌شده در آن قراردادها باز نمی‌‌دارد.» در این راستا اپراتورها باید به صراحت بیان کنند که قصد دارند به تعهدات خود در قراردادهای موجود عمل کنند و تعهدات قراردادی خود را درباره پرداختی که قبلا با پرداخت یورو یا دلار انجام شده است، مطابق با قراردادهای موجود هم در نظر بگیرند. این دستورالعمل مانع از افتتاح حساب شرکت‌ها در گازپروم‌بانک نمی‌‌شود و به آنها اجازه می‌‌دهد طبق تحریم‌‌های اتحادیه اروپا پس از حمله روسیه به اوکراین، گاز خریداری کنند. اما از قانون جدید توسط مسکو به الزام افتتاح حساب دوم به روبل که طبق فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه برای تکمیل پرداخت نیاز است، خودداری خواهند کرد. این دستورالعمل با آنچه بلومبرگ در روز شنبه گزارش داد، مطابقت دارد. با این مصوبه قیمت گاز اروپا در روز دوشنبه کاهش یافت. با این حال شرکت‌های اروپایی در حال حرکت به سمت پیروی از خواسته‌های روسیه و حفظ جریان گاز هستند. به گفته افراد آشنا، غول انرژی ایتالیایی «اِنی اسپا» تا چهارشنبه به سمت افتتاح حساب‌‌های روبلی و یورو در گازپروم‌‌بانک پیش خواهد رفت تا بتواند در این ماه پرداخت‌‌ها را به موقع انجام دهد و از خطرات ناشی از قطع عرضه گاز جلوگیری کند. غول آلمانی «Uniper SE»و اتریش «OMV AG» نیز گفته‌‌اند که انتظار دارند خرید گاز ادامه یابد.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان روز دوشنبه ابراز خوش‌‌بینی کرد که شرکت‌های برق آلمان قادر خواهند بود پرداخت‌‌های گاز بعدی خود را به مسکو، با وجود رژیم تحریم‌‌ها و قوانین جدید مسکو، انجام دهند. هابک در جریان بازدید از پالایشگاه «لیونا» در شرق آلمان به خبرنگاران گفت: «شرکت‌ها صورت حساب‌‌های بعدی خود را به یورو پرداخت خواهند کرد.» او افزود: «تحریم‌‌های اتحادیه اروپا همچنان به بانک‌‌های روسیه اجازه می‌‌دهد تا این پول را به صورت داخلی به «حساب‌‌های به اصطلاح K» منتقل کنند و این موضوع را باز می‌‌گذارد که آیا این حساب‌‌ها حساب‌‌های یورو یا روبل باشند. وی گفت: «این به نظر من مطابق با تحریم‌‌ها است.

همچنین طبق گفته کمیسیون اتحادیه اروپا عمل شده است.» این در حالی است که ماتئوش موراویچکی، نخست‌‌وزیر لهستان، از اتحادیه اروپا به‌دلیل ملایم شدن موضع خود در قبال پرداخت روبل انتقاد کرد. او روز یکشنبه گفت: «از اینکه می‌بینم که در اتحادیه اروپا موافقت با پرداخت بهای گاز به روبل وجود دارد، ناامید شدم. لهستان به قوانین پایبند خواهد ماند و تسلیم باج‌‌خواهی روس‌‌ها نخواهد شد.» روسیه در اواخر آوریل جریان گاز به لهستان را متوقف کرد؛ اما این کشور حاضر نیست حساب به روبل باز کند.