خروج دومین نفر از ائتلاف بنت

«غائده ریناوی ذوبی» نماینده کنست و یکی از اعضای اقلیت فلسطینی اسرائیل از حزب چپ‌گرای مرتز که روز پنج‌شنبه از ائتلاف بنت استعفا کرد، به‌طور خاص به مداخلات اخیر پلیس در الاقصی اشاره کرد و گفت که با رفتار حکومت با جامعه عرب در اسرائیل و نیز حمله پلیس این رژیم به عزاداران در مراسم تشییع جنازه روزنامه‌نگار فلسطینی (شیرین ابوعاقله) در هفته گذشته مخالف است. ماه گذشته هم یکی دیگر از اعضای راست‌گرای ائتلاف استعفا کرد. آن نماینده پارلمانی «ایدیت سیلمان» نام داشت که گفت: کابینه بنت دیگر ارزش‌های راست‌گرایانه و مذهبی او را منعکس نمی‌کند. ائتلاف دولتی- به‌عنوان متنوع‌ترین و متفرق‌ترین ائتلاف در تاریخ اسرائیل- یک سال پیش بر سر یک موضوع متحد شد: تمایل مشترک برای برکناری نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو و شکستن بن‌بست سیاسی که اسرائیل را مجبور به چهار انتخابات متوالی کرده بود. اما ناسازگاری ایدئولوژیک هشت حزب تشکیل‌دهنده ائتلاف -ائتلافی از گروه‌های جناح راست، چپ، سکولار، مذهبی و عرب - آن را از همان ابتدا شکننده کرد. این شکاف‌ها می‌‌تواند برای نتانیاهو که اکنون رهبری اپوزیسیون را در پارلمان به دست دارد یک راه نجات سیاسی باشد. بریدن «ریناوی ذوبی» از کابینه بنت به این معنی است که قانون‌گذاران مخالف اکنون ۶۱کرسی از ۱۲۰کرسی پارلمان را در اختیار دارند که برای رای دادن به انحلال کنست و دعوت به برگزاری انتخابات دیگر (پنجمین انتخابات از آوریل ۲۰۱۹) کافی است. احزاب مخالف نیز دارای کرسی‌های کافی برای ایجاد کابینه ائتلافی جدید بدون برگزاری انتخابات هستند. اما آنها با هم اختلاف دارند و ممکن است نتوانند بر سر نامزدی برای نخست‌وزیری به توافق برسند و این امر احتمال برگزاری انتخابات جدید را بیشتر می‌کند.

انتظار نمی‌رود «غائده ریناوی ذوبی» به‌عنوان یک قانون‌گذار چپ‌گرا از کابینه‌ای به رهبری نتانیاهو حمایت کند؛ اما او می‌تواند در اوایل هفته آینده برای رای دادن به انتخابات جدید به مخالفان بپیوندد. یک انتخابات جدید به نتانیاهو فرصتی دیگر برای به‌دست آوردن کرسی های بیشتر برای ائتلاف راست‌گرای خود و اکثریت در پارلمان می‌دهد. ریناوی ذوبی گفت که تصمیم نگرفته است از رای به انحلال پارلمان حمایت کند و تصمیم او برای خروج از ائتلاف «قطعی» است؛ اما او امکان رای دادن به کابینه را از بیرون باز گذاشت.

حتی بدون حضور ذوبی، کابینه همچنان می‌‌تواند با یک اقلیت در پارلمان تا مارس۲۰۲۳ دوام بیاورد؛ زمانی که برای تصویب بودجه جدید به اکثریت نیاز دارد. اسحاق رابین، آریل شارون و اسحاق شامیر، به‌عنوان نخست‌وزیر هرکدام برای دوره‌های طولانی، از جمله زمانی که رابین درباره توافق‌نامه اسلو در دهه ۱۹۹۰ مذاکره کرد، کابینه‌های اقلیت را رهبری کردند. ائتلاف کنونی همچنین می‌تواند تلاش کند تا اعضای اپوزیسیون را برای پیوستن به دولت ترغیب کند و اکثریت خود را بازگرداند. ائتلاف به اندازه کافی منسجم بود تا بودجه جدیدی را تصویب کند؛ اولین بودجه اسرائیل در بیش از سه سال گذشته. ائتلاف همچنین انتصابات اداری کلیدی را انجام داد و روابط نوظهور اسرائیل با کشورهای کلیدی عربی را تعمیق بخشید. ریناوی ذوبی در زمان تشکیل آن ائتلاف گفت که امیدوار است کابینه «مسیری جدید برای برابری و احترام» بین یهودیان و اسرائیلی‌های عرب ایجاد کند. برای اولین مورد در اسرائیل، ائتلاف شامل یک حزب مستقل عربی به نام «رعم» بود؛ درحالی‌که یک عرب تنها برای سومین‌بار در تاریخ اسرائیل به‌عنوان وزیر منصوب شد. به‌رغم آن خوش‌بینی اولیه اما اعضای کابینه مرتبا بر سر حقوق اقلیت عرب اسرائیل و سیاست شهرک‌سازی در کرانه باختری اشغالی با هم درگیر می‌شدند.