روز مرگبار تگزاس

فرماندار «گرِگ ابوت» در یک کنفرانس خبری گفت: «او به‌‌طرز وحشتناکی و غیرقابل درک تیراندازی کرد.» درحالی‌که والدین وحشت‌زده منتظر اخباری درباره امنیت فرزندان خود هستند، مقامات ایالتی درباره چگونگی وقوع حمله به چون و چرا پرداختند؛ اما این حمله مجددا بحث قوانین حمل اسلحه در ایالات متحده را از نو داغ کرد. ۱۰روز قبل، یک مرد مسلح ۱۰نفر را در یک خواربارفروشی بوفالو به ضرب گلوله کشت. ری چاپا،  یکی از ساکنان ای‌والدی، درباره قتل‌‌های روز سه‌شنبه گفت: «این کار شیطانی است.» چپا تصریح کرد که برادرزاده‌اش در زمان تیراندازی در مدرسه بود؛ اما در این حمله سالم مانده است. جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده در سخنرانی کوتاهی از کاخ سفید در سه‌شنبه شب، خواستار اقدامات جدی شد. به گزارش الجزیره، بایدن از نمایندگان منتخب ایالات متحده درخواست کرد که قانون کنترل اسلحه را هر چه زودتر تصویب کنند. این قانون به «عقل سلیمِ کنترل اسلحه» معروف است. او پرسید: «با نام خدا، چه زمانی قرار است در مقابل لابی اسلحه بایستیم؟» بایدن خاطرنشان کرد که ۱۰ سال از حضور او در سندی هوک می‌‌گذرد که در آن ۲۶نفر کشته شدند که ۲۰نفر از آنها کودک بودند. بایدن سخنرانی خود را با صحبت درباره کودکانی که شاهد مرگ دوستان خود بودند و والدینی که دیگر هرگز فرزندان خود را نخواهند دید، آغاز کرد. او گفت: «این والدین دیگر هرگز مثل قبل نخواهند بود. از دست دادن یک کودک مانند این است که یک تکه از روح خود را کنده و به کنده شدن آن نگاه کنید.» بایدن، خود، یک دختر نوزاد را در یک تصادف رانندگی و پسر بالغ خود را بر اثر سرطان از دست داد. او گفت: «وقت آن رسیده که ایالات متحده اقدام کند.» او تاکید کرد: «من خسته و وامانده هستم. ما باید اقدام کنیم. به من نگویید که ما نمی‌‌توانیم کاری برای این قتل‌‌عام انجام دهیم.»

دومین قتل‌‌عام تاریخی

تیراندازی ای‌‌والدی تقریبا یک دهه پس از آن رخ می‌‌دهد که یک مرد مسلح ۲۰کودک کوچک و شش بزرگسال را در مدرسه ابتدایی سندی هوک در نیوتاون، کانن کشت. او نیز پیش از اینکه به دست نیروهای امنیتی بیفتد، جان خود را گرفت. با افزایش تلفات در روز سه‌‌شنبه، تیراندازی Uvalde ای‌‌والدی از کشتار ویرانگر سال۲۰۱۸ در دبیرستان مارجوری استونمن داگلاس در پارکلندِ فلوریدا که در آن ۱۷ نفر کشته شدند، پیشی گرفت. بر اساس تجزیه و تحلیل نیویورک‌‌تایمز از اطلاعات «پایگاه داده تیراندازی مدارس ۱۲ساله آمریکا» که توسط مرکز دانشکده تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی جمع‌‌آوری شده است، حمله ای‌‌والدی، دومین تیراندازی جمعی در یک مدرسه در سال جاری و حداقل صدوهشتادوهشتمین مورد از سال۱۹۷۰ است. این پایگاه شامل داده‌های مربوط به صدها حمله به مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان است که در آن مهاجمان در محوطه دانشگاه تیراندازی کردند. بدون احتساب افراد مسلح، تا کنون حداقل ۲۰۰نفر در این تیراندازی‌‌های مدارس کشته شده‌اند.

دموکرات‌‌ها دست به کار شدند

چند ساعت پس از تیراندازی در ای‌‌والدی، سناتور چاک شومر، دموکرات نیویورک و رهبر اکثریت تلاش کرد تا راه را برای رای‌‌گیری اجباری در روزهای آینده درباره قانونی که بررسی‌‌های پیشینه برای خریداران اسلحه را تقویت می‌‌کند، باز کند. او به‌‌دنبال احیای قوانینی است که تاکنون توسط جمهوری‌‌خواهان مسدود شده‌‌اند. امیلی کوچرانی در نیویورک‌‌تایمز نوشت: دو لاحیه‌‌ای که مد نظر دموکرات‌‌ها است، به بررسی سوابق جنایی خریداران و سوابق فعالیت آنها در اینترنت می‌‌پردازد و دوره انتظار خریداران اسلحه را افزایش می‌‌دهد و به این ترتیب زمان بیشتری را در اختیار اف‌‌بی‌‌آی قرار می‌‌دهد تا سوابق فرد خریدار را بررسی کند. این تدابیر که در سال۲۰۱۹ و بار دیگر در سال گذشته توسط مجلس نمایندگان به تصویب رسید، در سنا با مخالفت جمهوری‌‌خواهان کنار گذاشته شد. سناتورهای جمهوری‌‌خواه حتی درحالی‌که برای کشتار ۱۹ کودک و دو بزرگسال در روز سه‌شنبه عزاداری کردند؛ اما نشانه چندانی مبنی بر تغییر موضع‌‌شان دیده نشد. اما برخی دموکرات‌‌ها گفتند که امیدوار به یک اجماع دو حزبی هستند. در نظرسنجی‌‌ها نیز مردم نشان دادند که از این دو لایحه محدودیت حمله اسلحه در آمریکا حمایت می‌‌کنند. مردم درحالی‌که هنوز خشم‌‌شان از حمله به یک سوپرمارکت فروکش نکرده بود با قتل‌‌عام دیگری روبه‌رو شدند. سناتور کریس مورفی، دموکرات ایالت کِنتیکت، در یک سخنرانی احساسی در صحن مجلس سنا این سوالات را مطرح کرد: «ما چه کار می‌کنیم؟ چرا این همه زمان را صرف نامزدی برای مجلس سنای ایالات متحده می‌‌کنید؟ اگر پاسخ شما این است که با افزایش کشتار، وقتی بچه‌های ما جان خود را به دست گرفته و در حال فرار هستند، ما هیچ کاری نمی‌‌توانیم انجام  ‌‌دهیم، پس چرا برای به دست آوردن این شغل، قرار دادن خود در این موقعیت، این همه دردسر را تحمل می‌‌کنید؟» مورفی که پس از قتل‌‌عام مدرسه سندی هوک فشارها را برای بررسی پیشینه خریداران بیشتر کرد، معتقد است که دست‌‌کم ۱۰ نماینده جمهوری‌‌خواه از ۵۰ جمهوری‌‌خواه سنا با این قانون موافق هستند که در صورت توافق با این عده از افراد حزب رقیب می‌‌توانند از ۵۰ رای عبور کنند؛ جایی که برای عبور از فیلی‌‌باستر به ۶۰ رای نیاز است.

سابقه بد تگزاس

تگزاس مدت‌هاست که قوانین اسلحه با کمترین محدودیت را در ایالات متحده دارد و خود را به‌عنوان یک ایالت با ساکنان مسلح فراوان شناسانده است. بیش از یک میلیون نفر در این ایالت اسلحه حمل می‌کنند. گرِگ ابوت، فرماندار این ایالت در سال۲۰۲۱ قانونی را امضا کرد که به الزامات تگزاسی‌‌ها برای دریافت مجوز حمل تفنگ پایان داد و تقریبا به افراد بالای ۲۱سال اجازه حمل یک تفنگ دستی را داد. این قانون برجسته، این ایالت را به یکی از بزرگ‌ترین ایالت‌‌هایی تبدیل کرد که قانون «حمل قانونی اسلحه» را محدود کرد و تقریبا به همه بزرگسالان اجازه حمله اسلحه را می‌‌دهد. ابوت این لایحه را سال گذشته به‌عنوان «قوی‌‌ترین قانون متمم دوم در تاریخ تگزاس» توصیف کرد. مشخص نیست که فرد مسلح که مقامات او را یک جوان ۱۸ساله معرفی کرده‌‌اند، در تیراندازی ای‌والدی از چه نوع سلاحی استفاده کرده است. طرفداران حقوق اسلحه در آن زمان گفتند که این قانون، قوانین محافظه‌‌کارانه مشابه را در سایر ایالت‌‌ها، سریع‌‌تر به جلو خواهد برد و مثل یک عامل محرک عمل خواهد کرد. منتقدان، از جمله برخی از افسران اجرای قانون گفتند که این یک عقب‌‌نشینی خطرناک از کنترل اسلحه در میان افزایش اخیر خشونت‌‌های صورت‌گرفته با اسلحه است. قانون همچنین این شرط را حذف کرد که اسلحه‌های دستی در کمربند یا بند شانه قرار گیرند؛ اما همچنان باید در غلاف باشند. تگزاس مدت‌هاست که یکی از قطب‌‌های قوانین حقوق اسلحه بوده است؛ به‌طوری‌که ساکنان آن مجاز به حمل تفنگ در مکان‌‌های عمومی بدون مجوز و اسلحه در محوطه‌های کالج هستند، قانونی که این ایالت در سال ۲۰۱۵ تصویب کرد. تصویب این قوانین، با وجود تیراندازی‌‌های دسته‌‌جمعی در این ایالت در سال‌های اخیر، از جمله در ال پاسو و نزدیک اودسا، مورد تاکید جمهوری‌‌خواهان قرار گرفته است. با این حال به نظر نمی‌رسد که تسهیل اساسی حمل اسلحه در سال گذشته از حمایت عمومی قوی برخوردار باشد. نظرسنجی انجام‌شده در سال۲۰۲۱ توسط دانشگاه تگزاس و تگزاس تریبون نشان داد که تقریبا ۶۰درصد از رای‌‌دهندگان گفتند که بزرگسالان نباید بدون مجوز، اجازه حمل اسلحه را داشته باشند.

04-01