جدایی‌‌طلبان مورد حمایت کرملین از سال ۲۰۱۴، در این منطقه با نیروهای اوکراینی می‌‌جنگند. زلنسکی گفت: روسیه کنترل خود بر خاک اوکراین را از منطقه‌‌ای تقریبا به وسعت هلند در اوایل جنگ، اکنون به بزرگ‌تر از مجموع هلند، بلژیک و لوکزامبورگ، گسترش داده است. تصرف این مقدار از اراضی اوکراین، می‌‌تواند به ولادیمیر پوتین، اهرم بزرگی در هرگونه گفت‌وگوهای آینده برای پایان دادن به جنگ و همچنین پایگاهی برای عملیات جهت انجام حملات بیشتر در داخل اوکراین بدهد. با این حال، شتاب در جنگ می‌‌تواند به سرعت و به‌طور غیرقابل پیش‌‌بینی تغییر کند. هنادی لاهوتا، یک مقام منطقه‌‌ای در تلویزیون ملی گفت: درحالی‌که روسیه نقاطی را در شرق هدف قرار داده است، نیروهای اوکراینی کنترل ۲۰ شهر کوچک و روستا را در یک ضدحمله در جنوب این کشور به‌دست گرفتند. همچنین رویترز گزارش داد که در ادامه حملات موشکی روسیه به کی‌‌یف، روز یکشنبه ستونی از دود سیاه در این شهر به هوا برخاسته است؛ در این حملات یک شهروند اوکراینی زخمی شد. روسیه در این حملات زیر ساخت راه‌آهن کی‌یف را مورد هدف قرار داد.

در این شرایط امانوئل مکرون، رئیس‌‌جمهوری فرانسه سخنانی به‌‌زبان آورد که مطابق میل اوکراینی‌‌ها نبود و به یک جدال دیپلماتیک ختم شد.به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، اوکراین فشار برای کاهش قدرت دفاعی خود و آماده شدن برای راه‌حل دیپلماتیک با روسیه را رد کرد و چشم‌‌انداز تیره دیپلماسی را برجسته‌‌تر کرد؛ جنگی که بیش از ۱۰۰ روز پیش آغاز شد و به بن‌‌بست مرگباری در شرق رسیده است. در این میان اظهارات امانوئل مکرون، رئیس‌‌جمهوری فرانسه مبنی بر اینکه اوکراین و متحدانش باید از تحقیر مسکو خودداری کنند تا امکان حل و فصل مذاکره را بهبود بخشند، پاسخ آتشین کی‌‌یف را به‌‌دنبال داشت. دیمیترو کوله‌‌با، وزیر امور خارجه اوکراین در پیامی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «درخواست‌‌ها برای جلوگیری از تحقیر روسیه تنها می‌‌تواند فرانسه و هر کشور دیگری را که خواستار آن باشد، تحقیر کند.» این سخنان در شرایطی مطرح می‌‌شود که روسیه حملات آتش‌بار خود را در منطقه دونباس افزایش داده است.

یک گزارش اطلاعاتی بریتانیا روز شنبه اعلام کرد: «روسیه استفاده از نیروی هوایی خود برای حمایت از نیروهای زمینی‌‌اش را افزایش داده است تا بتواند مناطق تحت تصرف خود را توسعه دهد.» به همین منظور، نیروهای اوکراینی برای مقابله با نیروهای روسیه، مردان زره‌‌پوش خود را به این منطقه گسیل داشتند تا با استفاده از توپخانه‌های هویتزر، دست به دفع حملات روسیه بزنند. با این حال خبرها از این منطقه ضد و نقیض است. درحالی‌که بیانیه وزارت دفاع روسیه در روز شنبه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی در حال عقب‌‌نشینی از شهر هستند و مقامات اوکراینی آن را رد کرده‌‌اند. در این میان روز پنج‌شنبه خبری منتشر شد که به نقل از بایدن گفته شده بود که اوکراین باید از بخشی از اراضی خود برای رسیدن صلح با روسیه صرف‌‌نظر کند؛ اما نیویورک‌پست روز جمعه نوشت که رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده چنین چیزی را تکذیب کرده است. بایدن در پاسخ به یک خبرنگار که پرسیده بود آیا برای دستیابی به صلح اوکراین باید اراضی واگذار کند، ضمن رد آن ادعا گفت: از اول هم گفته‌‌ام، هر چند همه با من موافق نیستند؛ اما مسائل اوکراین را بدون اوکراین نمی‌‌توان حل کرد. این قلمرو آنهاست و من نمی‌‌توانم به آنها بگویم چه کاری انجام دهند و چه کاری انجام ندهند.

همزمان آمریکا اعلام کرد که برای مانور نظامی، ناو جنگی خود را به استکهلم، پایتخت سوئد رسانده است. سوئد و فنلاند اخیرا خواستار حضور در ناتو شده‌‌اند. امری که با مخالفت روسیه مواجه شده است. برخی می‌‌گویند اگر قرار باشد از یک نشانه از به صدا در آمدن زنگ خطر، پس از حمله روسیه به اوکراین در اروپا صحبت شود، حضور کشتی جنگی آمریکا در بندر استکهلم به‌‌خوبی بیانگر آن است.