سفر پلوسی به تایوان قطعی شد؟

روز یکشنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس در یک گزارش نوشته بود که در اطلاعیه دفتر رئیس مجلس نمایندگان اشاره به سفر پلوسی به تایوان نکرده است و برخی از ناظران آن را در راستیا کوتاه آمدن آمریکا در برابر چین قلمداد کرده بودند؛ اما حالا مقامات می‌‌گویند او در تایوان نیز حضور خواهد داشت. پلوسی روز دوشنبه پس از توقف آخر هفته در هاوایی به سنگاپور رفت تا با فرماندهان آمریکایی مسوول هند و اقیانوس آرام مشورت کند. اما با توجه به نگرانی‌‌های امنیتی، حذف تایوان از اعلامیه غیرعادی نیست و دستیاران جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده گفتند که انتظار می‌‌رود او با سفر به تایوان، بالاترین سطح یک مقام آمریکایی باشد که در این ۲۵ سال به این جزیره رفته باشد. مقامات دولت گفتند که نانسی پلوسی همچنان می‌‌تواند نظر خود را درباره سفر به تایوان تغییر دهد؛ اما افزودند که بعید به نظر می‌‌رسد. دستیاران و مشاوران بایدن گفتند که رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده تصمیم گرفته است از درخواست مستقیم از خانم پلوسی برای لغو سفر خودداری کند و این عمدتا به‌دلیل احترام او به استقلال کنگره بوده که در طول ۳۶سال حضور وی در سنا در ذهن وی نقش بسته است.

او همچنین به وضوح تمایلی به عقب‌‌نشینی در برابر تهدیدهای چین از جمله هشدار پکن مبنی بر «بازی با آتش» که پس از گفت‌وگوی تقریبا دو ساعت و نیمی بایدن با شی جین پینگ، رئیس‌‌جمهوری چین در روز پنج‌شنبه انجام شد، ندارد. برخی از مقامات گفتند که دولت پس از این تماس به این نتیجه رسید که خطرات بالقوه داخلی و ژئواستراتژیک ناشی از تلاش برای توقف این سفر بیشتر است؛ از جمله اینکه این موضوع تلویحا به این امر اشاره دارد که واشنگتن به چین اجازه می‌‌دهد که تعیین کند کدام مقام آمریکایی می‌‌تواند از یک دموکراسی خودمختار ۲۳ میلیون نفری بازدید کند. در عین حال آنها گفتند درحالی‌که اطلاعاتی را درباره پاسخ‌‌های احتمالی چین جمع‌‌آوری کرده‌‌اند، هنوز آماده انتشار علنی آن نیستند و اذعان کردند که نمی‌‌دانند مقامات چینی تا چه حد مایل به خطر درگیری هستند. پیش‌تر در سال ۱۹۹۷، نیوت گینگریچ از تایوان بازدید کرده بود و مقامات آمریکایی از چین یک هشدار دریافت کرده بودند که از این سفر خودداری کند.

مقامات آمریکایی به‌طور خصوصی از دولت چین خواسته‌اند که از این سفر خودداری کند و خاطرنشان کردند که نیوت گینگریچ در سال۱۹۹۷، زمانی که رئیس مجلس نمایندگان بود، به این جزیره سفر کرد و پس از آن نیز هیات‌‌های کنگره به‌طور مرتب از جزیره بازدید می‌‌کردند و این اقدام آنها از حمایت گینگریچ برخوردار بود. اما شرایط سفر گینگریچ کاملا متفاوت بود و در سال‌های اخیر شی جین‌پینگ، رئیس‌‌جمهوری چین به صراحت اعلام کرده است که اتحاد مجدد با تایوان را یک اولویت می‌‌داند. مقامات آمریکایی با دقت پاسخ‌‌های احتمالی دولت چین در آخر هفته را بررسی و سعی کردند که اهداف پکن را تشخیص دهند.

واضح‌‌ترین نشانه‌‌ای که آنها دیدند مربوط به تنگه تایوان بود؛ جایی که تحریکات، آزمایش و سیگنال‌‌دهی هر هفته رصد می‌‌شود. ارتش چین روز شنبه، در پی یک اطلاع‌‌رسانی نادر، اعلام کرد که مانورهایی را با گلوله جنگی در آب‌‌های جنوب شرقی استان فوجیان، در حدود ۱۳۰کیلومتری تایوان انجام داده است. سخنگوی نیروی هوایی چین روز یکشنبه، بدون مشخص کردن تاریخ گفت که جنگنده‌های این کشور در اطراف تایوان پرواز خواهند کرد تا توانایی خود را برای دفاع از خاک این کشور نشان دهند. حالا این احتمال مطرح شده است که این مانور به‌دلیل دیدار با هواپیمای نیروی هوایی ایالات متحده که نانسی پلوسی و هیاتش در حال سفر هستند، برگزار شود.