سقف شکنی غول‌های فلزی

ارزش بازار این سهام روز به روز بیشتر می‌شود؛ به نحوی که برخی از تحلیلگران معتقدند برخی از سهام این گروه علاوه بر لیدری این صنعت می‌توانند بر روند‌های کلی بازار اثرگذار باشند. شاخص فلزات اساسی در آخرین روز کاری سال گذشته بازار سهام عدد ۳۲۴هزار و ۵۹۳ واحد را به ثبت رساند. این شاخص از آن زمان تاکنون ۴۱۴هزار و ۳۷۸ واحد رشد را تجربه کرده و به ۷۳۸هزار و ۹۷۶ واحد رسیده است. روندی که با رشد و همراهی بازارهای جهانی فلزات پایه همراه شده است و به نظر می‌رسد سهم‌های این صنعت، ‌حداقل سهام مهم آن در حال سقف‌شکنی هستند و از حمایت‌های قدرتمندی برای ورود به کانال‌های تازه هستند.

 

بررسی تکنیکال شاخص فلزات اساسی
 

شکور علیشاهی

تحلیلگر بازار سرمایه

دراردیبهشت ماه گذشته شاخص فلزات اساسی با 10 درصد افزایش از عدد 699 هزار و 288 واحد به عدد سقف 769 هزار و 852 واحد رسید.  با توجه به موقعیت قرار گرفتن سه میانگین متحرک 25، 90 و 150 روزه نسبت به یکدیگر و حضور عدد شاخص در بالای میانگین متحرک 25 روزه، روند فعلی این شاخص صعودی قوی برآورد می‌شود.  

بررسی روند

روند نزولی کوتاه مدت در 6 روز کاری قبل و در عدد 589 هزار و 300 واحد به سمت بالا شکسته شده است. حجم معاملات در زمان شکست نه کم و نه زیاد بود. ( 27 درصد بیشتر از میانگین حجم معاملات). روند تایید شده کوتاه‌مدت، صعودی است که از 9 روز کاری قبل و در عدد 565 هزار و 500 واحد آغاز شده و آخرین تایید آن در دو روز کاری قبل و در عدد 689 هزار و 418 واحد است.

بررسی حمایت و مقاومت

اولین محدوده حمایتی برآورد شده، در محدوده 712 هزار و 700 واحد قرار دارد. این محدوده در یک روز کاری قبل به سمت بالا شکسته شده است. حجم معاملات در زمان شکست زیاد بود (108 درصد بیشتر از میانگین حجم معاملات). این محدوده مقاومتی شکسته‌شده می‌تواند نقش حمایتی بسیار قوی را در آینده ایفا کند.

دومین محدوده حمایتی برآورد شده، در محدوده 669 هزار و 700 واحد قرار دارد. این محدوده در3 روز کاری قبل به سمت بالا شکسته شده است. حجم معاملات در زمان شکست زیاد بود (حدود 100 درصد بیشتر از میانگین حجم معاملات). این محدوده مقاومتی شکسته‌شده می‌تواند نقش حمایتی با قدرت متوسط را در آینده ایفا کند.   سومین محدوده حمایتی برآورد شده، در محدوده 643 هزار و 100 واحد قرار دارد. این محدوده در4 روز کاری قبل به سمت بالا شکسته شده است. حجم معاملات در زمان شکست کم بود ( حدود 30 درصد کمتر از میانگین حجم معاملات).این محدوده مقاومتی شکسته شده می‌تواند نقش حمایتی ضعیف را در آینده ایفا کند.  اولین محدوده مقاومتی برآورد شده، در محدوده 775 هزار و 700 واحد قرار دارد.

 دومین محدوده مقاومتی برآورد شده، در محدوده 782 هزار و 300 واحد قرار دارد.

 سومین محدوده مقاومتی برآورد شده، در محدوده 825 هزار و 300 واحد قرار دارد.

 

14-02

14-03

 


 

 

موج سواری لیدرهای گروه فلزی در روزهای خوب بورس

14-04



محمدحسین کیانی

مدیر تحلیل کارگزاری بورس ابراز

بازار سرمایه که رشد چشمگیر خود را از اوایل سال 97 همزمان با رشد سرسام آور نرخ ارز آغاز کرد توانست همچنان پس از گذشت دوسال روند صعودی خود را با اصلاح‌های مقطعی حفظ و نسبت به سایر بازارهای موازی بازدهی مناسبی را نصیب سرمایه گذاران کند. در این بین گروه فلزات اساسی که لیدرهای بازار محسوب می‌شوند در نگاه بلند‌مدت توانستند با رشد جذابی همراه باشند در میان این گروه سه شرکت به‌عنوان لیدر در این روز‌های بازار مطرح هستند.

فولاد: سهام شرکت فولاد مبارکه با دید بلند‌مدت، در یک کانال صعودی ۱۰ ساله در حال حرکت است. این سهام در بهمن‌ماه سال ۹۸ توانست سقف این کانال را بشکند و وارد کانال صعودی جدیدی شود. سرعت رشد به سمت سقف کانال بعدی رود خیلی سریع و غیرقابل انتظار بود. این کانال می‌تواند کانالی ۱۲ ساله به شمار‌ آید. با نگاهی دقیق‌تر به روند سهام در نمودارهای تکنیکال متوجه شروع موج صعودی قوی این سهام در خلال سال ۸۸ تا دی‌ماه سال ۹۲ می‌شویم؛‌ این روند در سال 92 به دلیل ریزش بازار متوقف شده و افت قیمتی چهارساله را تجربه کرد. موج صعودی بعدی سهام فولاد از تیرماه سال ۹۶ آغاز شد و توانست تا مهرماه سال۹۷ به سقف کانال ۱۰ ساله خود برسد اما نتوانست این سقف را بشکند. سپس در بهمن ماه ۹۸ و با وجود شیوع بیماری کرونا همچنان به روند صعودی خود ادامه داد.  هدف بعدی سهم فولاد سقف کانال ۱۲ ساله یعنی هدف قیمتی ۱۶۰۰ تومان است. طبق تحلیل کوتاه‌مدت این سهام‌، پس از موج صعودی بعد از عید، از تاریخ ۲۴ اردیبهشت سهم دچار اصلاح قیمتی شد و ۵۰ درصد از سقف قیمتی را که به ثبت رسانده بود از دست داد و دوباره به سمت ثبت سقف جدید حرکت کرد. شاید مهم‌ترین مقاومت، ثبت سقف قبلی (سقف اردیبهشت ماه) است و پس از آن با استفاده از فیبوناچی اکسپنشن همچنان ملاحظه می‌کنیم که همان هدف ۱۶۰۰ تومان را دارد. با شکست این سقف، هدف بعدی فولاد حوالی ۲۰۰۰ تومان پیش بینی می‌شود. شکستن سقف قیمتی ۱۶۰۰ تومان فولاد نشانه بسیار مهمی برای بازار خواهد بود و حتی یک موج جدید می‌تواند در بدنه بازار شکل بگیرد. به عبارت دیگر شکست هدف ۱۶۰۰ تومان دور از ذهن نیست.

فملی : در تحلیل فملی می‌بینیم که سهم مانند هم گروه خود یعنی فولاد در یک کانال بلند‌مدت صعودی در حال حرکت است، ولی برخلاف فولاد این حرکت صعودی زودتر آغاز شد که می‌تواند به دلیل رشد قیمت مس جهانی باشد. فملی از دی ماه سال ۹۴ رشد صعودی خود را پس از ریزش دسته جمعی بازار سرمایه آغاز کرد. سهام فملی حرکت ریتمیک و منظمی داشت و بازده خوبی را نیز به سهامداران خود هدیه داد. فملی از اواخر آذر سال۹۸ سقف کانال بلندمدت خود را با قدرت و حجم‌های مناسب شکست و به حرکت صعودی خود ادامه داد و وارد یک کانال جدید صعودی شد و با شکست این کانال، درحال حاضر با قدرت، سقف قبلی خود یعنی اردیبهشت‌ماه را نیز شکسته و به سمت اهداف ۳۵۰۰ تومانی درحال حرکت است. به نظر می‌رسد باتوجه به نمودار قیمتی مس جهانی که نسبت به شروع شیوع کرونا رشد ۳۰ درصدی را تجربه کرده و هدف بعدی آن ۶۳۰۰ دلار است، می‌توان اهداف ۳۵۰۰ تومانی را برای فملی به راحتی متصور شد و بعد از رسیدن به این سقف می‌توانیم تارگت‌های جدیدی را برای این سهم به روز کنیم.

فخوز: در نمودار سهام‌ شرکت فولاد خوزستان در چارت بلند‌مدت ۱۳ ساله، این سهم نیز مانند فولاد مبارکه توانسته سقف خود را بشکند ولی به‌نظر می‌رسد حرکت صعودی سهم در مقایسه با فولاد مبارکه عقب‌تر بوده و احتمالا جای رشد بیشتری را دارد و تارگت‌های بالاتری را نیز می‌توان برای فخوز متصور شد. فولاد خوزستان توانسته حرکت صعودی خود را از زمستان ۹۴ آغاز کند و این حرکت صعودی به تازگی توانسته در اردیبهشت سال‌جاری سقف کانال صعودی تقریبا ۱۳ ساله خود را بشکند و به آن سطح شکسته شده برسد و حرکت صعودی بعدی را شروع کند. اهداف بعدی سهام فخوز می‌تواند ۳۷۰۰ تومان، ۴۷۰۰ تومان و ۶۳۵۰تومان باشد که با توجه به حرکت صعودی بازار سرمایه در سال جاری اهداف فوق احتمالا دور از انتظار نخواهد بود.

 


 

فرصت فلزات اساسی در بورس

با نگاهی به روند معاملاتی بازار سهام و تکانه‌های بازار ارز مشاهده می‌شود که گروه فلزات اساسی مورد اقبال جامعه سهامداری قرار گرفته است به‌طوری که برخی از کارشناسان معتقدند این گروه همچنان پتانسیل برای افزایش سودآوری را خواهد داشت. در گفت‌و‌گو با علی پروین، کارشناس بازار سرمایه به تحلیل وضعیت کنونی،‌ چشم‌انداز و عوامل اثرگذار در جریان معاملاتی فلزات اساسی پرداخته‌ایم.

روند حرکت فلزات اساسی را در شرایط فعلی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نشانه‌های کاهش شیوع بیماری کرونا در کشورهای آسیایی مشاهده می‌شود، بنابراین چین نیز با توجه به افزایش واردات فلزات اساسی تقاضا را در روندی صعودی قرار داده است. این عامل باعث شده فروش‌ صادراتی کارخانه‌های فلزی ایران رشد قابل توجهی را در کنار افزایش نرخ تجربه کنند. از طرفی برای تحویل مرداد ماه توانایی دریافت محصول به دلیل شدت تقاضا وجود ندارد، زیرا سفارش‌ها به مرحله اشباع رسیده‌ است.

پیامد‌های این عامل چیست؟

این عامل باعث افزایش صادرات و تولید در کارخانه‌های فلزات اساسی شده است. همچنین با توجه به ۲ طرح توسعه در شرکت‌های فولاد خوزستان و فولاد مبارکه اصفهان،‌ افزایش تولید در این شرکت‌ها دور از تصور نیست.

چشم‌انداز این گروه چگونه خواهد بود؟

درخواست‌های خرید صادراتی بسیار بالا ارزیابی می‌شود و از سویی رکورد‌هایی هم در رینگ معاملاتی بورس کالا به ثبت رسیده است، بنابراین با توجه به حجم و ارزش معاملاتی روز بازار بورس در گروه فلزات اساسی می‌توان به این نتیجه رسید که چشم‌انداز گروه فلزات اساسی برای آینده مثبت خواهد بود.

شرکت‌های موجود در گروه فلزات اساسی می‌توانند سودآور باشند؟

با توجه به اینکه شرکت‌های موجود در این گروه از توانایی افزایش تولید برخوردارند بنابراین افزایش سودآوری نیز می‌تواند در ادامه به وقوع بپیوندد.

میزان اثرگذاری دلار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شرکت‌های فعال در این گروه از اهرم دلار برخوردارند. زیرا فروش‌های صادراتی فلزات اساسی با قیمت‌های بالا مورد تهاتر قرار می‌گیرد. از سویی، ‌اهرم دلار هم برای این دست از شرکت‌ها می‌تواند سود مضاعفی را ایجاد کند. بنابراین با توجه به موارد ذکر شده می‌توان چشم‌انداز مثبتی را برای گروه فلزات اساسی در نظر گرفت، ‌این در حالی است که رفتار معامله‌گران نیز با توجه به ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران مناسب ارزیابی می‌شود.

14-05


 

فولاد شاخص‌ساز

14-06



محمد نوربخش

تحلیلگر بازار سرمایه

بر اساس اعلام انجمن جهانی فولاد مبنی بر نزول 13 درصدی تولید این محصول در جهان، شاهد شروع رشد ارزش سهام شرکت‌های فولادی بزرگ در بازار سرمایه هستیم. با این حال به‌نظر می‌رسد از منظر بنیادی تاثیر چندان ویژه‌ای در این شرکت‌ها رخ نداده اما با توجه به مقیاس کوچک اقتصاد ایران و رشد روز افزون نرخ ارز و همچنین موضوع تجدید ارزیابی مجموعه‌های فلزات اساسی شاهد روند صعودی این گروه هستیم. آن چیزی که این روزها در مورد گروه فلزات اساسی اهمیت دارد بحث تجدید ارزیابی و افزایش نرخ است که این دو مورد در بدنه بازار سرمایه و سایر گروه‌ها نیز موردتوجه است. به‌طور مثال آخرین عرضه ورق‌های گرم و سرد فولاد مبارکه با در نظر گرفتن قیمت‌های جهانی با احتساب ارز به قیمتی بالاتر از قیمت‌های فعلی بوده و در حال پیشخور کردن افزایش نرخ ارز است.

اما بحث تجدید ارزیابی به‌خصوص در گروه پالایشی و تا حدی در گروه فلزات اساسی که به‌تازگی اعلام شده، موجب خوش‌بینی در معامله‌گرها شده است. اما در این بین آن چیزی که بسیار اهمیت دارد این است که قیمت سنگ‌آهن که به دلیل شیوع کرونا رشد یافته، موجب افزایش بهای تمام‌شده فولاد می‌شود و در نهایت قیمت جهانی فولاد را افزایش می‌دهد. این امر می‌تواند محرکی برای سودآوری بیشتر گروه فلزات اساسی باشد.

از سوی دیگر انرژی‌ای که این گروه در حال استفاده از آن هستند انرژی ارزان‌قیمتی است لذا این احتمال وجود دارد که در سال‌جاری با وجود کسری در بودجه قیمت انرژی افزایش یابد اما تا به این لحظه خبری مبنی بر افزایش قیمت انرژی منتشر نشده است، بنابراین مسلم است که اگر نرخ انرژی افزایش یابد قطعا اثرات آن را در تورم و نرخ ارز نیز ملاحظه خواهیم کرد لذا این ریسک تا به امروز منتفی است.  اما از جمله جذابیت‌های این گروه این است که نرخ دلار را به‌راحتی هج (پوشش ریسک) می‌کنند. همچنین صادرات این گروه تا به امروز با مشکل خاصی مواجه نبوده است و قیمت‌های جهانی نیز پس از یک نزول شدید رو به بالاست‌ که جمیع این عوامل موجب استقبال از این گروه از سوی سرمایه‌گذاران می‌شود.

در این بین ارزش بازار فولاد مبارکه که در اصطلاح لیدر گروه فلزات اساسی است بسیار سنگین است که این امر موجب شده به نوعی «فولاد» لیدر کل بازار نیز باشد. در حال‌حاضر ارزش بازار شرکت فولاد مبارکه بیش از 240 هزارمیلیارد تومان است و اثر‌گذاری زیادی بر شاخص کل بازار سرمایه دارد.

این موضوع موجب شده بسیاری از نگاه‌ها متوجه این سهم شود، از همین‌رو در شرایط فعلی بسیاری از سبدگردان‌ها و سرمایه‌گذاران برای هماهنگی سبد و دارایی‌هایشان با رشد شاخص درصد بالایی از سرمایه‌هایشان را به این سهم اختصاص می‌دهند. در ادامه قیمت جهانی مس نیز پس از یک افت قابل‌توجه با رشد خوبی همراه است و در حال‌حاضر در مدار ۵۹۰۰ دلار قرار دارد که این امر موجب افزایش امیدواری و اقبال به شرکت‌های مس می‌شود.

باید به این نکته اشاره کرد که وقتی قیمت‌های جهانی در شرکت‌های معدنی مرتبط با مس و فولاد رشد می‌کند همگی موجب افزایش سود می‌شود زیرا هزینه‌های شرکت‌های معدنی هیچ رشدی ندارد و هزینه و حقوق و دستمزدهایشان ریالی است، بنابراین همه این افزایش قیمت‌های جهانی در سودشان متجلی می‌شود. به‌همین خاطر رشد اخیر قیمت‌ها تاثیر زیادی بر این شرکت‌ها گذاشته است. به‌طور کلی از منظر بنیادی برای این گروه نمی‌توان قیمت‌های بالایی را متصور بود. اما از لحاظ موضوع تجدید ارزیابی و نرخ دلار طبق پیش‌بینی‌ها قطعا قیمت‌های بالا را می‌توان دید.