به تعبیری نسبت بالای قدرت خریدار به فروشنده نشان می‌دهد پول‌های خرد از سهم بیرون رفته و پول‌های درشت به سهم وارد شده‌اند.  نسبت قدرت خریدار به فروشنده ۱۷۸ واحدی در سهم مارون نشان می‌دهد به‌طور متوسط ارزش خرید هر کد حقیقی در این سهم ۱۷۸ برابر میانگین ارزش فروش هر کد حقیقی در این سهم بوده است. در صورت بالا بودن این نسبت علاوه بر آشکار شدن روند تغییر ترکیب سهامداران یک سهم،‌ نشان می‌دهد آن سهم تا زمان تغییر نسبت‌ها جای رشد بالایی دارد. زمانی یک سهم رشد می‌کند که پول حقیقی به آن وارد شود. البته در بسیاری از مواقع برخی بازیگران روی تابلو نسبت‌ها را می‌سازند. به‌عنوان مثال با چندین کد سهم را بفروشند و با یک کد آنها را بخرد. البته در سهام بزرگ این شیوه‌ نسبت‌سازی دشوار است.

حجم‌های مشکوک

 لفظ حجم مشکوک زمانی به‌کار گرفته می‌شود که در یک نماد شاهد افزایش غیرعادی معاملات باشیم. اگر به‌عنوان مثال در بررسی روند ماهانه، یک سهم در یک روز یک میلیون حجم بخورد و ناگهان حجم مبادلات آن در یک روز به ۱۰ میلیون سهم برسد می‌توان آن معامله را مشکوک خواند. اینها نشانه‌ای از ورود یا خروج سرمایه‌ای سنگین به یا از یک سهم است. حجم مشکوک الزاما به معنی افزایش قیمت سهم نیست و برخی مواقع باعث افت سهم می‌شود، به‌ویژه آنکه آن سهم روی یک مقاومت مهم باشد. در مقابل افزایش حجم روی حمایت‌ها نشانه بسیاری خوبی برای یک سهم است.

باید توجه داشت که به‌طور عمده تغییر حجم معملات در حمایت‌ها،‌ مقاومت‌ها یا انتشار خبر‌ها تغییر می‌کند. در آن زمان یک تحلیلگر باید تحلیل کند که حجم معامله‌ای که صورت گرفته خوب است یا بد. همچنین باید دید آیا خبری وجود دارد که تاکنون منتشر نشده یا اینکه سهم تحت‌تاثیر یک جریان‌سازی قرار گرفته است.

مقایسه حجم ماهانه یک سهم با حجم معامله آن سهم در یک روز یکی از شاخص‌های تشخیص معاملات مشکوک یک سهم است.

افزایش حجم هفتگی

شاخص دیگری که می‌تواند معاملات مشکوک را شناسایی کند؛‌مقایسه حجم هفتگی سهام است.  این نمودار نشان می‌دهد در آخرین روز کاری هفته گذشته فقط ۱۱ سهم حجم معامله حداقل چهار برابری با حجم معامله هفته قبل از آن را به ثبت رسانده‌‌اند. افزایش حجم ناگهانی و شدید سهام گویای تحولات مهمی در سهم است که می‌تواند ریشه در تغییر بازده، تغییر خریداران و سهامداران سهم باشد. به‌عنوان مثال سهم رکیش در روز سه‌شنبه از قیمت ۱۷۷۰ تومان شروع شده و با نوسان در انتهای بازار به صف خریده است. یکی از دلایل رسیدن آن به صف خرید افزایش شدید حجم معاملات بوده است. این سهم در ساعت ۱۱ و ۵۹ دقیقه بیشترین حجم معامله را تجربه و به صف خرید رسیده است. به‌طور عمومی در زمانی که سهم صف خرید است و در شرایط برعکس افزایش حجم باعث می‌شود صف فروش آن از بین رود.

 

14-06

14-07