شاخص این گروه بیشتر متاثر از ارزش بازار شرکت‌های بزرگ تاپیکو، فارس، پارسان و … است و حرکات قیمتی سهام این هلدینگ‌ها نمودار روند حرکتی شاخص شیمیایی را ایجاد می‌کند. همچنین نمودار شاخص گروه شیمیایی دقیقا شبیه شاخص کل بورس است و دلیل آن تاثیر چشمگیر هلدینگ‌های مذکور بر ارزش بازار کل بورس است. در نمودار بالا از خرداد ۹۷ و با آغاز رالی پرشتاب دلار، شاخص گروه از خواب چندین ساله بیدار و یک روند انگیزشی پرقدرت را آغاز کرد. شاخص گروه در خرداد ماه ۹۷ در محدوده ۶۰۰۰ واحد بود و اکنون با ۱۰۰۰درصد رشد به محدوده ۶۷ هزار واحد رسیده است. این رشد ۵برابر بازار صعودی سال‌های ۹۰تا۹۲ بوده است.

مطابق نظریه موجی الیوت، حرکات قیمت‌ها در بازار به دو دسته تقسیم می‌شود؛ اصلاحی و انگیزشی(روندی). این حرکات متناوب بوده و پس از پایان یکی، دیگری شروع می‌شود. با بررسی روند شاخص گروه شیمیایی از کف ۶۰۰۰ واحد که نقطه شروع حرکت بوده به این نتیجه می‌رسیم به‌رغم رشد ۱۰ برابری این شاخص به نظر می‌رسد تاکنون به پایان روند فعلی مطابق الگوهای تکرارشونده الیوت نرسیده‌ایم.

 بر اساس تحلیل‌ها هم‌اکنون در ابتدای موج (۵) از ابرموج (۳) صعودی هستیم، موضوعی که در نمودار نشان داده شده است. اندازه متداول موج صعودی فعلی براساس قانون برابری امواج (یک) و (۵) می‌تواند دامنه ۹۰ تا ۹۳ هزار واحد باشد. از آن سطح انتظار می‌رود وارد اصلاح شارپی و بزرگ‌تری از حیث زمان شویم. به‌نظر می‌رسد روند پرقدرت فعلی تعقیب شود، زیرا در صورت امتداد دامنه موج صعودی فعلی می‌تواند تا ۱۱۰ هزار واحد نیز گسترده شود.

در مقیاس زمانی روزانه و با بررسی ریزموج‌ها به این نتیجه می‌رسیم که اکنون ما در ابتدای ریزموج ۳ از ۵ از ابرموج ۳ هستیم و انتظار بر این است شاخص گروه پرشتاب به سمت اهداف تعیین شده حرکت کند. به‌رغم وضعیت باثبات فعلی سهام گروه و بازده مثبت آنها، در سطوح یادشده انتظار می‌رود که اصلاح پرقدرت و دست‌کم ۳ ماهه گروه آغاز شود و وارد نوعی از اصلاح مشابه آنچه که در مهرماه ۹۷ رخ داد شویم (از حیث اندازه زمانی). اصلاح موج (۴) که مورد انتظار است زمینه‌ساز حرکت بازار در شش ماه دوم به مدت یکسال خواهد بود و در موج (۵) این روند صعودی خواهد بود. البته حرکت و اصلاح جزئی از ذات بازارهاست.

14-03