به‌عنوان مثال روز دوشنبه هر کد حقیقی در سهم شفا به‌طور متوسط حدود ۳۵۰ میلیون تومان خریداری کرده است در صورتی که هر کد حقیقی تنها حدود ۵/ ۷ میلیون تومان فروش داشته است. ضمن اینکه با توجه به فروش ۸۸ درصدی از حجم معاملات آن روز توسط حقوقی‌ها می‌توان گفت بیش از ۵/ ۶ میلیارد تومن پول حقیقی وارد این سهم شده است. در حالی که ارزش کل معاملات آن ۷/ ۷ میلیارد تومان بوده است.  در واقع نسبت‌های بالای خریدار و ورود پول‌های درشت به سهام می‌تواند یکی از نشانه‌های رشد قیمتی آن باشد اما برای تشخیص آن نباید این نسبت‌ها را برای یک روز مدنظر قرار داد بلکه باید برای چند روز معاملات آن را زیر نظر داشت به این دلیل که افرادی که با پول‌های سنگین قصد خرید سهام را دارند سعی می‌کنند با چراغ خاموش وارد شوند و به اصطلاح زمانی که فروشنده خاصی در سهم وجود ندارد روند مثبت حرکتی را آغاز می‌کنند.

حجم‌های مشکوک

 لفظ حجم مشکوک زمانی به‌کار گرفته می‌شود که در یک نماد شاهد افزایش غیرعادی معاملات باشیم. اگر به‌عنوان مثال در بررسی روند ماهانه، یک سهم در یک روز یک میلیون حجم بخورد و ناگهان حجم مبادلات آن در یک روز به ۱۰ میلیون سهم برسد می‌توان آن معامله را مشکوک خواند. اینها نشانه‌ای از ورود یا خروج سرمایه‌ای سنگین به یا از یک سهم است. حجم مشکوک الزاما به معنی افزایش قیمت سهم نیست و برخی مواقع باعث افت سهم می‌شود، به‌ویژه آنکه آن سهم روی یک مقاومت مهم باشد. در مقابل افزایش حجم روی حمایت‌ها نشانه بسیاری خوبی برای یک سهم است. در نتیجه حجم مشکوک سیگنال خرید یا فروش نیست بلکه صرفا تحلیلگر را به بررسی بیشتر ترغیب می‌کند.  باید توجه داشت که به‌طور عمده تغییر حجم معاملات در حمایت‌ها،‌ مقاومت‌ها یا انتشار خبر‌ها تغییر می‌کند. در آن زمان یک تحلیلگر باید تحلیل کند که حجم معامله‌ای که صورت گرفته خوب است یا بد. همچنین باید دید آیا خبری وجود دارد که تاکنون منتشر نشده یا اینکه سهم تحت‌تاثیر یک جریان‌سازی قرار گرفته است. در برخی موارد نیز افرادی با هدف دیده نشدن حباب قیمتی در سهم مورد نظرشان، حجم‌های مشکوکی را در سهم ایجاد می‌کنند.

افزایش حجم معاملات در روز، نسبت به میانگین ماهانه و هفتگی

شاخص دیگری که می‌تواند معاملات مشکوک را شناسایی کند؛‌ مقایسه افزایش حجم معاملات روز، نسبت به میانگین ماهانه و هفتگی سهام است. این نمودار نشان می‌دهد در روز دوشنبه فقط ۷ سهم حجم معامله حداقل پنج برابری نسبت به میانگین حجم معامله ماهانه و ۴ سهم حجم معامله حداقل پنج برابری نسبت به میانگین حجم معامله هفتگی آن را به ثبت رسانده‌‌اند. از دلایل افزایش حجم در سهم‌های سیمانی می‌توان به خبر افزایش نرخ سیمان اشاره کرد. افزایش حجم ناگهانی و شدید سهام گویای تحولات مهمی در سهم است که می‌تواند ریشه در تغییر بازده، تغییر خریداران و سهامداران سهم باشد. به‌عنوان مثال با بررسی معاملات سهم سصوفی در روز دوشنبه می‌توان دید با افزایش حجم بیش از ۲۵ برابری میانگین حجم ماهانه سهم از صف فروش به صف خرید رسیده است که یک تحلیلگر با بررسی حجم معاملات در صف فروش می‌توانست به راحتی نوسان ۱۰ درصدی در یک روز سهم را شناسایی کند. اگر به معاملات این سهم نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم افزایش چشمگیر حجم معاملات در ساعت ۱۱ و ۹ دقیقه سهم را در دقایق پایانی بازار از صف فروش به صف خرید رسانده است. همچنین در مثالی دیگر می‌توان به معاملات سهم دسانکو اشاره کرد که با افزایش حدود ۵ برابری میانگین حجم ماهانه سهم درساعت ۱۱ و ۲۳ دقیقه با جمع شدن صف فروش طی ۴۰ دقیقه به صف خرید رسیده است و نوسان‌گیران می‌توانستند یک نوسان ۱۰ درصدی  را شکار کنند.