این در حالی است که تا قبل از شروع سال‌جاری بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار سرمایه، وزن سنگین این نماد را دلیلی برای سرمایه‌گذاری در نمادهای کوچک‌تر می‌دانستند و تمایل چندانی به ورود سرمایه خود به نمادهایی مانند «فولاد» نداشتند. با این حال شدت گرفتن جریان نقدینگی و جا ماندن قیمت این نماد موجب شد تا از ابتدای سال‌جاری قیمت هر سهم فولاد‌مبارکه به‌رغم شناوری ۲۶ درصدی (در حدود ۵۰ میلیارد سهم از ۲۰۹ میلیارد سهم) ‌رشدی ۳۸۴ درصدی ( از ۴۰۶ تومان تا ۲ هزار و ۲۴۶ تومان) داشته باشد.

نگاهی به معاملات «فولاد» حکایت از آن دارد که نماد معاملاتی شرکت فولاد‌مبارکه اصفهان در آخرین معاملات خود قیمتی برابر با ۲ هزار و ۲۴۶ تومان داشته است. این در حالی است که رکورد ثبت‌شده برای هر سهم فولاد در پایان معاملات روز چهارشنبه، ۲ هزار و ۴۸۲ تومان است. دلیل این رویداد صف فروش سنگینی است که در خلال معاملات روز چهارشنبه هفته اخیر شکل گرفت. این رویداد سبب شد تا شاهد تبادل سهامی به ارزش ۸۰۶ میلیارد تومان در بین خریداران و فروشندگان «فولاد» باشیم.

بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» از عملکرد مالی «فولاد» بیانگر آن است که قیمت هر سهم شرکت برابر با ۴۴/ ۱۱ برابر ارزش دفتری دارایی‌های آن است. این در حالی است که نسبت یادشده برای کل بازار سهام در حدود ۹۵/ ۸ برابر است. به‌نظر می‌رسد که سوددهی فولاد طی سال‌های متمادی سبب شده تا این شرکت نیاز چندانی به تجدید ارزیابی ارزش دارایی‌ها نداشته باشد؛ عاملی که منجر به افزایش نسبت یادشده می‌شود. با این وجود بالاتر بودن نسبت‌های قیمت به فروش و قیمت به جریان نقد آزاد در شرکت فولادمبارکه اصفهان نسبت به کل صنعت فلزات اساسی حکایت از آن دارد که در مقایسه با سایر شرکت‌های فعال در حوزه فلزی، بر اساس اطلاعات گذشته‌نگر، این شرکت از فروش و جریان نقد کمتری در مقایسه با بهای سهام برخوردار است.

به‌نظر می‌رسد که عواملی از این دست سبب شده تا در روزهای پایانی هفته گذشته، سرمایه‌گذاران نگاه محتاطانه‌تری نسبت به این ابرشرکت ایمیدرویی داشته باشند و از همین رو جریان عرضه و تقاضا برای «فولاد»، این نماد را به سمت اصلاح قیمتی سوق دهد.