تفاوت این بازار با بازارهای صعودی گذشته در تفاوت نوع نگرش معامله‌گران در ارزش‌گذاری سهام و افزایش ضریب نفوذ بورس میان مردم است. این استقبال عمومی بی‌نظیر باعث شده که سهام به‌عنوان نوعی دارایی محسوب و نسبت P/ E آن با سایر دارایی‌ها نظیر املاک مقایسه شود؛ به همین علت از منظر اقتصاد کلاسیک قیمت‌های فعلی حباب محسوب می‌شود؛ زیرا ایران در شرایطی بحرانی از حیث اقتصاد کلان قرار گرفته است؛ اما به نظر می‌رسد چشم‌انداز قرارداد ۲۵ ساله با چین برای کشوری کامودیتی‌محور نظیر ایران می‌تواند این نسبت‌های P/ E را توجیه کند.

حال از منظر تکنیکال به خصوص «نظریه موجی الیوت» به نظر بازار نیاز به مدتی استراحت برای ساخت موج (۴) از (۳) دارد و سپس روندی قوی در موج (۵) استارت خواهد خورد که می‌تواند دامنه‌ای تا بیش از ۳ میلیون واحد داشته باشد. در این میان سهام پیشتاز بازار از گروه نفتی و سهام دولتی که قرار است به‌صورت ETF عرضه شوند همچنان پیش می‌تازند. سرمایه‌گذاران با نگاه میان‌مدت می‌توانند تا انتهای موج (۵) در بازار بمانند؛ زیرا انتظار می‌رود اصلاح موج (۴) خفیف باشد.

شاخص هم‌وزن معیار درست‌تری برای تعیین وضعیت عمومی بازار است؛ زیرا برخلاف شاخص کل متاثر از چهار صنعت کامودیتی بازار نیست و دربرگیرنده وضعیت کل بازار است. شاخص هم‌وزن نیز به نظر میل به اصلاح در ریزموج ۴ از ابرموج ۳ دارد که این ریزموج می‌تواند بین یک تا دو هفته زمانبر باشد؛ اما اصلاحی عمیق و جدی که به روند خدشه وارد کند مورد انتظار نیست. به نظر شروع به اصلاح قیمت در سهام پیشتاز بتواند کلیت بازار را همراه خود وارد افولی اندک کند. بسیاری از سهام خرد که در سال گذشته رالی‌های صعودی سنگینی داشتند از اواخر فروردین با اوج‌گیری روند سهام بزرگ تحت فشار نزولی بودند و به نظر می‌رسد فشار عرضه بر این دسته سهام ادامه‌دار باشد.