حد ضرر متحرک چیست؟

زهرا درخشنده تحلیلگر بازار سرمایه به دنیای اقتصاد می‌گوید: موضوعی که می‌تواند محل اشکال باشد این است که اگر سهم الف از زمانی که معامله‌گر اقدام به خرید آن می‌کند، برای مثال ۲۰۰ درصد رشد کرده باشد، حد ضرر کجاست؟ آیا همان حد ضرری که قبل از معامله مشخص کرده بود، قابل قبول است؟ جواب این سوال در مفهوم «بالا بردن حد ضرر» یا «حد ضرر متحرک» (Trailing Stop Loss) قرار دارد.

اگر معامله‌گر به همان حد ضرر اولیه اکتفا کند، تمام سود بالقوه خود را از دست خواهد داد. برای مثال سهم الف را هزار تومان خریده‌ایم. حد ضرر اولیه ۹۰۰ تومان تعیین شده است. قیمت سهام رشد می‌کند و به ۳ هزار تومان می‌رسد. در اینجا معامله‌گر ۲۰۰ درصد سود کرده است. روند بازار بر می‌گردد. قیمت سهم روز به روز افت می‌کند و حد ضرری تا ۹۰۰ تومان وجود ندارد که معامله‌گر از سهام الف خارج بشود. اما این سوال پیش می‌آید که راهکار در این وضعیت چیست؟

درخشنده ادامه می‌دهد: هر بار که قیمت یک پله بالا می‌رود،‌ حد ضرر نیز یک پله بالا می‌رود. چگونه می‌توان حد ضرر‌های جدید تعریف کرد؟ ممکن است سهم در حرکت صعودی خود کف‌ها و حمایت‌های جدید ساخته باشد. در این صورت هر کدام از این قیمت‌ها، حد ضرر جدید خواهند بود. در صورتی که قادر به شناسایی خطوط حمایت نبودیم، راه‌حل، تعیین حد ضرر درصدی است. مثلا در هر بار ریزش قیمت، اگر قیمت بیش از ۱۰ درصد افت کرد، حد ضرر فعال می‌شود و از سهم خارج می‌شویم. توجه داشته باشید که برای سهمی که محدوده نوسانات روزانه آن مثلا ۵ درصد است، حد ضرر را ۵ درصد قرار ندهید.

به‌عنوان یک قانون کلی، زمانی که احتمال زیادی برای تغییر روند صعودی وجود دارد، بالا بردن حد ضرر به شما کمک می‌کند تا جلوی کاهش سودهای بالقوه خود را بگیرید و پایبند بودن به حدود ضرر تعیین شده به شما کمک می‌کند تا منضبط، اصولی و با آرامش معامله کنید.