دامنه نوسانات روزانه در بازار سرمایه ایران برای سهم‌های حاضر در بورس تهران و فرابورس ایران مثبت ۵ و منفی ۵ درصد است. این به آن معناست که در یک روز معاملاتی قیمت سهم در یک بازه ۵- درصد قیمت پایانی دیروز و مثبت ۵ درصد آن قیمت قابل معامله است.

این بازه برای سهم‌های پایه فرابورس متفاوت است. سهم‌های حاضر در تابلوی زرد بازار پایه +- ۳ درصد، بازار پایه نارنجی، +-۲ درصد و بازار پایه قرمز، +-۱ درصد است.

چطور یک معامله انجام می‌شود؟

به محض اینکه دو نفر یکی به‌عنوان خریدار و دیگری به‌عنوان فروشنده بر سر یک قیمت به توافق برسند به شرطی که از نظر زمانی زودتر سفارش خود را وارد کرده باشند، معامله انجام می‌شود. پس هم ارزش ریالی سفارش اهمیت دارد و هم زمان ثبت سفارش

قیمت مظنه چیست؟

در سایت تی‌اس‌ای (tsetmc.com) سه مظنه اول خرید و فروش قابل رویت است. در حالی که در سیستم‌های معاملاتی آنلاین تا ۵ مظنه اول خرید و فروش قابل رویت است.

مظنه اول خرید، بالاترین قیمتی است که خریدار حاضر به خرید در آن قیمت است. مظنه اول فروش کمترین قیمتی است که فروشنده حاضر است در آن قیمت سهم را بفروشد. پس اگر من مایل باشم سفارش خرید من اول صف باشد کافی است ۱۰ ریال ( یک تومان) قیمت بالاتری پیشنهاد دهم به شرطی که از آستانه بالای آن روز معاملاتی بیشتر نباشد. برای فروش هم به همین طریق معاملات انجام می‌شود. کافی است من ۱۰ ریال کمتر از مظنه اول فروش حاضر به فروش باشم تا سفارش من در نوبت جلوتر قرار بگیرد. ۱۰ ریال برای سهم‌های بورسی است در سهم‌های فرابورس و پایه شما با یک ریال بیشتر از اولین مظنه خرید، در ردیف جلوتر قرار می‌گیرید. با این توصیفات، من با کم یا زیاد کردن ۱۰ ریال در سهم‌های بورسی و یک ریال در سهم‌های فرابورسی و پایه، می‌توانم در جای بهتری در بین کل سفارش‌های خرید و فروش یک سهم قرار بگیرم. نیاری نیست که در آستانه بالا و پایین سهم ثبت سفارش کنم تا در نهایت منجر به قفل سهم در صف خرید یا صف فروش شوم.