امروزه در بین فعالان بازار سرمایه شاهد حضور اکثر اقشار جامعه با شغل‌ها و سنین مختلف در بورس هستیم و در این بین هستند افرادی که زمان لازم برای کسب دانش و تجربه در بورس را ندارند اما مشتاق سرمایه‌گذاری در بورس هستند! برای این موضوع راه‌حلی وجود دارد و آن نیز سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم است!

سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم نیز خود به دو صورت انجام می‌شود؛ سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری. در این دو روش سرمایه‌گذاری شما با واسطه انجام می‌شود و مدیریت سرمایه شما به عهده تیم تحلیلی شرکت سبدگردان یا صندوق است.

سبدگردانی به این معنی است که شما سرمایه خود را در اختیار شرکت سبدگردان قرار داده و آن شرکت مدیریت سرمایه را به عهده گرفته و از طرف شما معاملات سهام انجام دهد. اما در این بین باید مراقب افراد و شرکت‌های سودجو باشید، به همین منظور لیست شرکت‌های سبدگردان دارای مجوز سازمان بورس را در سایت cfi.codal.ir می‌توانید مشاهده کنید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند که یکی از انواع آنها صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است که عمده دارایی این نوع صندوق‌ها را سهام تشکیل داده است. شما با خرید واحد‌های صندوق در سرمایه‌گذاری آن صندوق شریک می‌شوید. برخی از این صندوق‌ها در بورس نیز قابل‌معامله هستند (صندوق‌های ETF) و شما مانند معاملات سهام می‌توانید واحد‌های این صندوق‌ها را خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانید به سایت fipiran.com مراجعه کنید. نکته بسیار مهمی که باقی می‌ماند این است که سرمایه‌گذاری غیرمستقیم نیز می‌تواند ریسک‌های خاص خود را داشته باشد و شما قبل از سرمایه‌گذاری در آنها باید ابتدا ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را پذیرفته باشید.