فاز اصلاحی با شکست روند صعودی کوتاه‌مدت، آغاز می‌شود. روند صعودی میان‌مدت گاه در این مرحله شکسته می‌شود و گاه شکسته نخواهد شد. روند صعودی بلند‌مدت به هیچ وجه در فاز اصلاحی شکسته نخواهد شد. در حال حاضر مهم‌ترین محدوده‌ای که می‌تواند مانع تبدیل شدن فاز اصلاحی به فاز ریزش قیمتی شود همین محدوده خط روند صعودی بلند‌مدت است. در صورت شکست این محدوده به سمت پایین امیدها نسبت به تشکیل روند صعودی بسیار کم خواهد شد و عرضه‌کنندگان سهام فشار فروش مضاعف به بازار وارد خواهند کرد.

مهم‌ترین اتفاق در چند روز گذشته، عبور از سطح قیمتی ۶۴ هزار واحد به سمت پایین بود که نشان می‌دهد احتمالا کاهش قیمت‌ها ادامه داشته باشد. هنوز هیچ نشانه‌ای از پایان فاز اصلاحی دیده نمی‌شود. یکی از علامت‌های پایان کاهش قیمت‌ها شکسته شدن خط روند نزولی میان‌مدت است. در صورت افزایش قیمت‌ها و عبور شاخص از محدوده ۷۸ هزار و ۵۰۰ واحد می‌توان گفت به احتمال زیاد از فاز اصلاح قیمتی خارج شده‌ایم. با توجه به اینکه بسیاری از صنایع از فاز اصلاح خارج و وارد فاز ریزش قیمتی شده‌اند، فعلا سناریوی ادامه کاهش قیمت‌ها می‌تواند بیشترین احتمال رخداد را داشته باشد، محدوده حمایتی ۵۵ هزار و ۶۰۰ واحد قبل از خط روند صعودی بلند‌مدت ممکن است مانع اصلاح بیشتر قیمت‌ها شود. در صورتی که روند صعودی بلند‌مدت به سمت پایین شکسته شود، دیگر نمی‌توان نام اصلاح را برای کاهش قیمت‌ها استفاده کرد و دیگر شاخص ۳۰ شرکت بزرگ وارد ریزش قیمتی خواهد شد. بنابراین محدوده ۵۵ هزار و ۶۰۰ واحد و خط روند صعودی بلند‌مدت آخرین سنگر برای اصلاح قیمتی و ادامه روند صعودی هستند و در صورت شکسته شدن این دو محدوده به سمت پایین وارد فاز ریزش خواهیم شد. در صورت ریزش قیمت‌ها، دو محدوده ممکن است مانع رسیدن این شاخص به سطح ۳۹ هزار واحد شوند که به آنها حمایت می‌گوییم. محدوده ۵۱ هزار واحد و محدوده ۴۵ هزار و ۷۰۰ واحد را می‌توان به‌عنوان اعداد مهم حمایتی شاخص در هفته‌های آتی در نظر داشت. این محدوده‌های حمایتی هر کدام به نوبه خود، بسیار قدرتمند و امید بسیار زیادی برای متوقف شدن اصلاح قیمت‌ها هستند.

با توجه به حضور شاخص در منطقه مهم قیمتی و همچنین حضور در نزدیکی منطقه اشباع فروش که ناحیه‌ای است که بعد از چند روز متوالی کاهش قیمت به آن ناحیه می‌رسیم، احتمال پایان فاز اصلاحی نیز وجود دارد، این موضوع برای معامله‌گران و تحلیلگران باعث ایجاد ترس شده است. در صورتی که شاخص ۳۰ شرکت بزرگ مسیر افزایشی را در پیش بگیرد، بعد از عبور از محدوده‌های مهم ۷۲ هزار واحد و ۷۸ هزار و ۵۰۰ واحد، محدوده ۱۰۵ هزار واحد (سقف قبلی) می‌تواند هدف اول شاخص ۳۰ شرکت بزرگ باشد. البته قبل از محدوده‌های مذکور مقاومت‌های ۸۳ هزار واحد، ۹۰ هزار واحد و ۱۰۰ هزار واحد نیز می‌تواند مانع افزایش بیشتر قیمت‌ها شود. مسیر برای افزایش شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بسیار ناهموار است و همین موضوع از امیدها نسبت به رسیدن این شاخص به سقف قبلی خود کاسته است و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه تقریبا بدون هدف و سردر‌گم به معاملات خود ادامه می‌دهند و بسیاری هم فقط نظاره‌گر بازار هستند تا در فرصت مناسب وارد آن شوند. اما کماکان امید‌هایی نسبت به رسیدن شاخص به محدوده سقف قبلی و حتی بیشتر در بین فعالان بازار وجود دارد.