در هفته گذشته خط روند صعودی بلند‌مدت در این شاخص به سمت پایین شکسته شد و با توجه به شرایط بازار انتظار می‌رود این ریزش قیمت‌ها در قالب چهار پرده ادامه پیدا کند. البته احتمال اتفاق افتادن دو پرده اول زیاد و احتمال رخ دادن دو پرده دیگر فعلا کم است. در پرده اول شاخص صنعت فلزات اساسی به دنبال محدوده کف قبلی یعنی ۷۷۷ هزار واحد است. در صورتی‌که در این ناحیه افزایش تقاضا نداشته باشیم، انتظار داریم فاز دوم ریزش قیمت‌ها با هدف ۵۳۶ هزار و ۵۰۰ واحد آغاز شود. نواحی حمایتی قدرتمندی در این پرده می‌توانند مانع ریزش قیمت‌ها شوند. محدوده ۷۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد، سطح ۶۳۷ هزار و ۵۰۰ واحد و منطقه ۵۸۶ هزار واحد، سطوح حمایتی این پرده هستند. انتظار می‌رود پرده دوم از سناریوی کاهشی به‌صورت کامل اجرا نشود و در صورت افزایش تقاضا در بازار، هریک از این سطوح می‌توانند پایان ریزش قیمت‌ها باشند. پرده سوم که احتمال اتفاق افتادن آن فعلا کم به نظر می‌رسد با فروش بسیار هیجانی همراه خواهد بود و شاخص فلزات اساسی با گذر از حمایت‌های ۵۰۰ هزار واحد، ۴۶۰ هزار واحد و ۴۱۰ هزار واحد، ممکن است به هدف ۳۵۵ هزار واحد برسد.

مناطق حمایتی، سطوحی از قیمت هستند که در آن احتمالا تقاضا‌کنندگان سهام زیاد می‌شوند و ممکن است نقطه پایان روند نزولی و کاهش قیمت‌ها باشند. از طرفی سطوحی که به‌عنوان هدف قیمتی، در روند نزولی معرفی می‌شوند، مناطقی هستند که در آن معامله‌گران بلند‌مدت بازار در سهم حضور دارند و اکثر سفته‌بازان در این نقطه از سهم خارج شده‌اند، بنابراین در این محدوده‌ها علاوه بر احتمال تقاضای زیاد، ممکن است عرضه‌کننده سهام نیز از فروش اجتناب کرده و به نوعی در منطقه اشباع فروش، بعد از چند روز تقریبا متوالی کاهش قیمت قرار گیریم، همین موضوع ممکن است نقطه پایان کاهش قیمت‌‌ها باشد. البته تمامی این محدوده‌ها در صورت شکسته‌شدن به سمت پایین با حجم زیاد می‌توانند به سطوح مقاومتی تبدیل شوند. سناریو‌های دیگر نیز برای شاخص صنعت فلزات اساسی می‌توان متصور بود که احتمال به‌وقوع‌پیوستن آنها در کوتاه‌مدت کم است یا اینکه ابتدا باید یکی از این چهار سناریو رخ دهد تا به سناریوهای بعدی بپردازیم.

اگرچه همه نشانه‌های در نمودار حکایت از ریزش قیمت‌ها در صنعت فلزات اساسی دارد ولی حضور در منطقه اشباع‌فروش می‌تواند نقطه‌عطفی برای پایان کاهش شاخص این صنعت باشد. در صورت واکنش شاخص به این محدوده حداقل انتظار حرکت در یک روند خنثی است. تا نشانه‌های دیگر مثل شکسته شدن خط روند نزولی کوتاه‌مدت، احتمال افزایش شاخص فلزات اساسی کم است. افزایش قیمت‌ها می‌تواند در سه پرده اتفاق بیفتد که فعلا و در کوتاه‌مدت رخ‌دادن دو پرده آخر از احتمال بسیار کمی برخوردارند. در پرده اول سناریوی افزایشی شاخص فلزات اساسی به دنبال فتح قله قبلی یعنی محدوده یک میلیون و ۸۰ هزار واحد است. در این مسیر در سطح مقاومتی ۹۴۷ هزار واحد و یک میلیون واحد، می‌توانند مانع افزایش قیمت‌ها شوند. هدف پرده دوم از سناریوی افزایشی سقف تاریخی یا محدوده یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحد است. دو سطح مقاومتی پر قدرت یک میلیون و ۱۵۷ هزار واحد و یک میلیون و ۲۷۷ هزار واحد، ممکن است برای حرکت افزایشی شاخص مشکلاتی به‌وجود بیاورند. پرده سوم به محدوده‌های بیش از سقف تاریخی این شاخص می‌پردازد که در حال‌حاضر نمی‌توان در مورد آن اظهار‌نظر کرد.