نقش حسابداری و اهمیت آن در سازمان

در اختیار داشتن اطلاعات دقیق در زمینه دارایی، بدهی، سود، زیان و همچنین درک درست از موقعیت کنونی کسب کار در زمینه اقتصادی برای مدیران کسب و کار از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا داشتن چنین اطلاعات شفافی برای گرفتن تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های دقیق و درست برای آینده کسب و کار لازم و ضروری است. دادن این اطلاعات شفاف به مدیران جزو خدمات حسابداری محسوب می‌شود.

نحوه تاثیر حسابدار بر مدیریت داخلی شرکت

در موارد زیادی حسابداران شرکت می‌توانند بر سیستم مدیریت داخلی سازمان تاثیر‌گذار باشند که از جمله آنها می‌توان به موضوعات زیر اشاره کرد:

مدت زمان گذشته از حساب‌های دریافتی

گزارش‌هایی از میزان موجودی شرکت

گزارش‌هایی درخصوص میزان فروش ماهانه شرکت

گزارش‌هایی درخصوص وضعیت حساب‌های قابل پرداخت

این گزارش‌ها باید به‌طور دقیق و به موقع تهیه شوند که تاثیر مهمی در تهیه و تخمین میزان بودجه مورد نیاز برای آینده شرکت دارد و باعث می‌شود شرایط مالی شرکت پیش‌بینی شود. بنابراین می‌توان گفت حسابدار‌های داخلی شرکت، نقش مهم و حیاتی در بهبود شرایط شرکت به عهده دارند.

خدمات حسابداری ارزیابی صحیح از پیشرفت یا پسرفت کسب و کار

گزارش‌های ارائه شده از سود و زیان توسط حسابدار به مدیران این امکان را می‌دهد تا عملکرد کسب و کار خود را ارزیابی کنند و مشکلات احتمالی را بررسی و راه حل مناسب برای آن بیابند. به علاوه مقایسه گزارش‌های فعلی با گزارش‌های قبلی توسط حسابدار به مدیران کمک می‌کند، مقدار پیشرفت یا پسرفت کسب وکار خود را ارزیابی و رویکرد‌های اشتباه کسب و کار خود را تغییر یا اصلاح کنند. ارائه این گزارش‌ها که توسط حسابدار انجام می‌گیرد از خدمات حسابداری به شمار می‌رود.