صورت جریان وجوه نقد

از آنجا که مبنای تهیه صورت سود و زیان برای شرکت‌ها، مبنای تعهدی است، آنچه ما به‌عنوان سود در این صورت مالی مشاهده می‌کنیم، ممکن است به‌صورت جریان نقد در شرکت جریان نیافته باشد. در حالی‌که شرکت‌ها برای پرداخت سود نقدی، پرداخت بدهی‌های جاری و... به وجه نقد نیاز دارند. بنابراین لازم است که تمامی شرکت‌ها این صورت مالی را در هر دوره تهیه و منتشر کنند. 

در حالی‌که ممکن است شرکتی بر مبنای صورت سود و زیان کاملا سودآور باشد، اما جریان نقد آن صفر باشد. به این معنا که این شرکت هر آنچه درآمد عملیاتی و... داشته، غیرنقدی بوده یا تمامی وجوه نقد شرکت طی دوره مالی گذشته بابت هزینه‌های نقدی مصرف شده و به اتمام رسیده است. این شرکت برای پرداخت بدهی‌های جاری خود ممکن است دچار مشکل شود و در مجمع سالانه نتواند سود نقدی بپردازد. 

بخش‌های مهم صورت جریان وجوه نقد عبارتند از: فعالیت‌های عملیاتی، بازده سرمایه‌گذاری و سود پرداختی در ازای تامین مالی، مالیات بر درآمد، فعالیت‌‌های سرمایه‌گذاری، فعالیت‌‌های تامین مالی، مبادلات غیرنقدی و تسعیر ارز. این بخش‌ها، منشأ ورود و خروج جریان‌های نقدی را نمایش می‌دهند. لازم به ذکر است که مالیات بر درآمد تنها جریان خروجی وجه نقد دارد. علاوه بر آنکه کمبود وجه نقد می‌تواند برای شرکت‌ها مشکل ساز باشد، اگر شرکتی بیش از حد وجه نقد داشته باشد، به معنای عدم استفاده صحیح از منابع موجود است که معیار سنجش آن نسبت‌های مالی هستند.