اگرچه هفته گذشته، هفته خوبی برای بازار نبود ولی هنوز روند صعودی کوتاه‌مدت شاخص پابرجاست و با توجه به دامنه نوسان نامتقارن به نظر می‌رسد این صعود با شیب کم می‌تواند ادامه پیدا کند. در اواسط بهمن ماه سال گذشته میانگین متحرک 150 روزه با ایفای نقش حمایتی از ریزش بیشتر شاخص جلوگیری کرد. در این منطقه حرکت نزولی شاخص متوقف شد ولی تبدیل به حرکت صعودی بسیار قدرتمندی نشد. با این حال از آن زمان تا به حال برآیند حرکت شاخص، در کوتاه‌مدت صعودی است. حضور شاخص در بالای میانگین‌های متحرک مهم از جمله 120 و 90 روزه بسیاری از معامله گران را به بازار امیدوار کرده است. این سطوح در آینده می‌توانند به عنوان مناطق مقاومتی مانع کاهش شاخص کل شوند. در حال حاضر شاخص کل با میانگین متحرک 50 روزه درگیر است و در صورتی که این محدوده را به سمت بالا قطع کند، بعضی از افراد با ریسک معمولی وارد بازار خواهند شد. در حال حاضر طیف افراد ریسک‌پذیر در بازار حضور دارند.

میانگین‌های متحرک در دوره‌های زمانی متفاوت، یک ابزار تعقیب‌کننده محسوب می‌شوند، چون این اندیکاتور دنباله‌رو اطلاعات است. بنابراین باید این موضوع را همیشه در ذهن داشت که به هیچ عنوان نمی‌توان از میانگین‌های متحرک برای پیش بینی آینده بازار استفاده کرد. بیشترین کاربرد میانگین‌های متحرک استفاده از آنها به عنوان سطوح حمایتی و مقاومتی است.

قیمت داخل ابر ایچیموکو قرار دارد و این موضوع نشان می‌دهد که در حال حاضر معامله گران در یک حالت بی تصمیمی قرار دارند. از طرف دیگر در داخل ابر کومو محدوده مقاومت بسیار مهم یک میلیون و 257 هزار واحد تا یک میلیون و 300 هزار واحد قرار دارد که نوسان چند روزه در اطراف آن یکی از نشانه‌های سردرگمی بازار است . دو نوسان نمای اسپن A و اسپن B بدنه اصلی ابر ایچیموکو را می‌سازند که اطلاعات خوبی به تحلیلگران می‌دهند. به نظر می‌رسد که در هفته‌های آینده شاهد بازاری صعودی با قدرت کم باشیم که شکسته شدن خط روند نزولی میان‌مدت ، عبور قیمت از میانگین متحرک 50 روزه به سمت بالا و تشکیل روند صعودی در کوتاه‌مدت نیز می‌توانند تایید‌کننده این ماجرا باشند. نوسان نمای کیجون سن هم در ابر کومو می‌تواند نقش حمایتی خوبی ایفا کند.

ابر ایچیموکو مجموعه‌ای از شاخص‌های تکنیکال است که سطوح حمایت و مقاومت و همچنین حرکت و جهت گیری بازار را نشان می‌دهد. ابزار ایچیموکو این کار را با گرفتن چندین میانگین و رسم آنها روی نمودار انجام می‌دهد. همچنین از این ارقام برای محاسبه «ابری» استفاده می‌کند که سعی در پیش بینی محل حمایت یا مقاومت در آینده دارد. اگرچه این ابزار در نگاه اول پیچیده به نظر می‌رسد ، اما افرادی که با چگونگی خواندن نمودار آشنا هستند، معمولا می‌توانند با استفاده از آن، تحلیل‌های خوبی از آینده بازار داشته باشند. ابر قسمت اصلی شاخص است. وقتی قیمت زیر ابر است روند نزولی است. وقتی قیمت بالاتر از ابر باشد ، روند صعودی است و هنگامی که قیمت درون ابر قرار دارد بازار در حالت بی‌تصمیمی قرار دارد.

اگرچه احساس اکثر فعالان بازار به نماد‌های بزرگ و شاخص ساز چندان خوب نیست، ولی بیشتر آنها در وضعیت بنیادی مناسبی قرار دارند. بنابراین با در نظر گرفتن شاخص‌های مختلف تکنیکال می‌توان در فاز اول سناریوی افزایشی، انتظار داشت شاخص کل تا منطقه یک میلیون و 450 هزار واحد افزایش داشته باشد، که البته مقاومت‌ها، یک میلیون و 257 هزار واحد، یک میلیون و 300 هزار واحد و یک میلیون و 365 هزار واحد می‌توانند از تکمیل این مرحله جلوگیری کنند. با کمی خوش بینی می‌توانیم امیدوار باشیم شاخص تا چند ماه آینده به محدوده‌های یک میلیون و 600 هزار واحد برسد، مهم‌ترین محدوده مقاومتی در فاز دوم افزایش قیمت‌ها، منطقه یک میلیون و 500 هزار واحد است. اگر شرایط بازار به گونه‌ای باشد که بتواند جریان پول‌های سرگردان را به خود جذب کند، مرحله سوم از افزایش قیمت‌ها آغاز خواهد شد، این پرده تا محدوده‌های یک میلیون و 750 هزار واحد ادامه خواهد داشت که فعلا احتمال وقوع این رخداد کم است. در این مرحله محدوده مقاومتی یک میلیون و 680 هزار واحد می‌تواند مانع رسیدن شاخص به هدف خود شود. محدوده‌های مقاومتی، سطوحی از قیمت هستند که در آن احتمالا عرضه کنندگان سهام زیاد می‌شوند و ممکن است نقطه پایان روند صعودی یا افزایش قیمت‌ها باشند.

هنوز جریان پول خاصی وارد بازار سرمایه نشده و از طرفی بی‌اعتمادی عمومی به بورس اوراق بهادار، مانع بزرگی برای ورود افراد حقیقی شده است. از طرفی مقاومت‌های بسیار قدرتمندی پیش روی شاخص قرار دارند. بنابراین هنوز ممکن است شاخص کل به روند کاهشی خود برگردد، اگرچه احتمال رخ دادن این واقعه کمتر از افزایش شاخص است ولی فعالان بازار هنگام سرمایه‌گذاری باید به جنبه کاهش قیمت‌ها نیز نیم نگاهی داشته باشند. به هر ترتیب هدف پرده اول از سناریوی کاهش قیمت‌ها محدوده یک میلیون و 170 هزار واحد است که در هفته گذشته شاخص در جهت آن چند گام برداشت و حمایت یک میلیون و 257 هزار واحد را به سمت پایین شکست. هنوز محدوده حمایتی یک میلیون و 210 هزار واحد می‌تواند از کاهش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کند. اگر این حمایت نیز قدرت کافی برای نگه داشتن شاخص را نداشته باشد و بازار نتواند در محدوده هدف پرده اول از سناریوی کاهشی خود را جمع و جور کند، محدوده یک میلیون و 100 هزار واحد، هدف دوم سناریوی کاهش قیمت‌ها است که البته منطقه یک میلیون و 130 هزار واحد به عنوان سطوح حمایتی می‌تواند مانع کامل شدن این پرده از کاهش قیمت‌ها شود. در این مرحله میانگین متحرک 150 روزه نیز می‌تواند نقش حمایتی خوبی بازی کند. اگر عرضه‌ها در منطقه یک میلیون و 100 هزار واحد افزایش داشته باشد حرکت به سمت یک میلیون واحد دور از ذهن نخواهد بود. در این مرحله از ریزش قیمت‌ها سطح یک میلیون و 50 هزار واحد، به عنوان منطقه حمایتی بسیار مهم، می‌تواند مانع ریزش قیمت‌ها شود. مهم‌ترین سطح حمایتی در این پرده از سناریوی کاهش قیمت‌ها، محدوده میانگین متحرک 200 روزه است که در صورت شکسته شدن به سمت پایین بسیاری از افراد ریسک‌پذیر نیز به دنبال محلی مناسب برای سرمایه‌گذاری از بورس اوراق بهادار کوچ خواهند کرد. در صورت شکسته شدن محدوده یک میلیون واحد به سمت پایین، منطقه 920 هزار واحد می‌تواند مانع ریزش بیشتر قیمت‌ها شود. احتمال کاهش قیمت تا محدوده یک میلیون واحد و کمتر از آن فعلا بعید به نظر می‌رسد. مناطق حمایتی، سطوحی از قیمت هستند که در آن احتمالا تقاضاکنندگان سهام زیاد می‌شوند و ممکن است نقطه پایان روند نزولی یا کاهش قیمت‌ها باشند.