قیمت در پایین چهار میانگین متحرک 50، 90، 120، 150 در حال حرکت است که این موضوع نشانه نزولی بودن حرکت این صنعت است. هنگامی که میانگین متحرک 50 روزه، دو میانگین متحرک 90 و 120 روزه را به سمت پایین قطع می‌کند و حرکت خود را در پایین‌تر از آن دو ادامه می‌دهد، قدرت روند نزولی را بیشتر خواهد کرد. این اتفاق در  شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی رخ داده است.

میانگین‌های متحرک در دوره‌های زمانی متفاوت، یک ابزار تعقیب‌کننده محسوب می‌شوند، چون این اندیکاتور دنباله‌رو اطلاعات است. بنابراین باید این موضوع را همیشه در ذهن داشت که به هیچ عنوان نمی‌توان از میانگین‌های متحرک برای پیش‌بینی آینده بازار استفاده کرد. بیشترین کاربرد میانگین‌های متحرک استفاده از آنها به عنوان سطوح حمایتی و مقاومتی است.

قیمت داخل ابر ایچیموکو قرار دارد و این موضوع نشان می‌دهد که در حال حاضر معامله‌گران در یک حالت بی‌تصمیمی قرار دارند. از طرف دیگر در داخل ابر کومو، خط روند نزولی میان‌مدت شکسته در داخل ابر می‌تواند به عنوان نقش حمایتی از سقوط قیمت به زیر ابر جلوگیری کند.  دو نوسان نمای اسپن A و اسپن B  بدنه اصلی ابر ایچیموکو را می‌سازند که اطلاعات خوبی به تحلیلگران می‌دهند. شکل قرار گرفتن ابرهای کومو، حرکت نزولی شدید را نشان نمی‌دهد. حتی برخی از تحلیلگران، منتظر روزهای مثبت ولی با شیب کم در این صنعت هستند.

ابر ایچیموکو مجموعه‌ای از شاخص‌های تکنیکال است که سطوح حمایت و مقاومت و همچنین حرکت و جهت‌گیری بازار را نشان می‌دهد. ابزار ایچیموکو این کار را با گرفتن چندین میانگین و رسم آنها روی نمودار انجام می‌دهد. همچنین از این ارقام برای محاسبه «ابری» استفاده می‌کند که سعی در پیش‌بینی محل حمایت یا مقاومت در آینده دارد. اگرچه این ابزار در نگاه اول پیچیده به نظر می‌رسد، اما افرادی که با چگونگی خواندن نمودار آشنا هستند، معمولا می‌توانند با استفاده از آن، تحلیل‌های خوبی از آینده بازار داشته باشند. ابر قسمت اصلی شاخص است. وقتی قیمت زیر ابر است روند نزولی است. وقتی قیمت بالاتر از ابر باشد، روند صعودی است و هنگامی که قیمت درون ابر قرار دارد بازار در حالت بی تصمیمی قرار دارد.

حضور در پایین میانگین متحرک 150 روزه و شکسته شدن خط روند نزولی کوتاه‌مدت می‌تواند حکایت از ادامه کاهش قیمت‌ها باشد، البته این امر به لطف دامنه نوسان نامتقارن به آرامی صورت خواهد گرفت. به هر ترتیب وضعیت نمودار به گونه‌ای است که احتمال کاهش قیمت‌ها کمی بیشتر از احتمال افزایش قیمت‌ها است.  از طرفی مقاومت‌های بسیار قدرتمندی پیش روی شاخص قرار دارند. بنابراین سایه ریزش قیمت‌ها بر این صنعت وجود دارد.

هدف پرده اول از سناریوی کاهش قیمت‌ها محدوده 3 میلیون و 250 هزار واحد است که دو محدوده حمایتی  3 میلیون و 740 هزار واحد و  3 میلیون و 550 هزار واحد می‌توانند از کاهش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کنند. تکمیل پرده اول از سناریوی ریزشی از احتمال کمی برخوردار است چون میانگین متحرک 200 روزه در این فاز نقش حمایتی خوبی بازی خواهد کرد ولی اگر هیجانات بر فروشندگان چیره شود و همچنین به مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار توجهی نشود می‌توان انتظار داشت در فاز دوم ریزش قیمت‌ها شاخص تا محدوده‌های 2 میلیون و 550 هزار واحد هم می‌تواند کاهش داشته باشد. البته تکمیل این سناریو بسیار بعید به نظر می‌رسد. در پرده دوم از سناریوی کاهشی محدوده‌های حمایتی بسیار پر قدرتی قرار دارند. سطح 3 میلیون واحد و محدوده 2 میلیون و 800 هزار واحد به عنوان سطوح حمایتی می‌توانند مانع رسیدن شاخص فرآورده‌های نفتی به هدف قیمتی فاز دوم سناریوی ریزشی شوند. فعلا در مورد محدوده‌های کمتر از 2 میلیون و 550 هزار واحد صحبت نمی‌کنیم. در کوتاه‌مدت رسیدن به این محدوده‌ها، احتمال بسیار کمی دارد. مناطق حمایتی، سطوحی از قیمت هستند که در آن احتمالا تقاضاکنندگان سهام زیاد می‌شوند و ممکن است نقطه پایان روند نزولی یا کاهش قیمت‌ها باشند.

اگر عینک خوش‌بینی بزنیم و بعد به نمودار نگاه کنیم، شکسته‌شدن خط روند نزولی میان‌مدت و حرکت بالای میانگین متحرک 200 روزه را می‌بینیم. از طرفی برخی از نشانه‌های تکنیکال حضور در منطقه اشباع فروش که بعد از چند روز متوالی کاهش قیمت در آن قرار می‌گیریم را اعلام کرده‌اند. اکثر نمادهای این صنعت هم در وضعیت بنیادی متوسط یا حتی خوب قرار دارند. از نظر ریسک نقد شوندگی این گروه وضعیت مناسبی دارد ولی احساس معامله‌گران در مورد نمادهای این صنعت چندان خوب نیست. با این تفاسیر احتمال افزایش قیمت نیز در شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی وجود دارد.

 در فاز اول سناریوی افزایشی، انتظار داریم شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی تا منطقه  5 میلیون و 300 هزار واحد افزایش داشته باشد که البته قبل از رسیدن شاخص به هر مقاومتی، سه میانگین متحرک 150، 90 و 50 روزه که بسیار هم به یکدیگر نزدیک شده‌اند، مقاومتی بسیار قدرتمند ساخته‌اند. اگر شاخص از این سد محکم عبور کند، محدوده 4 میلیون و 300 واحد مشکلاتی را برای مسیر صعودی ایجاد خواهد کرد. بعد از آن نوبت به سطح مقاومتی بسیار مهم 4 میلیون و 800 هزار واحد است. در پرده دوم از سناریوی افزایشی شاخص فرآورده‌های نفتی به دنبال رسیدن به هدف 6 میلیون و 100 هزار واحد، باید از منطقه مقاومتی5 میلیون و 750 هزار واحد عبور کند. محدوده میانگین متحرک 50 روزه می‌تواند در این پرده نقش مقاومت را بازی کند. در مرحله دوم شاخص فرآورده‌های نفتی با گذر از محدوده یک میلیون واحد به دنبال رسیدن به سطح یک میلیون و 80 هزار واحد است. فاز سوم افزایش قیمت‌ها که رسیدن به آن در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد، مجموعه‌ای از مقاومت‌های قدرتمند مثل محدوده یک میلیون و 250 هزار واحد را دارد. هدف این پرده از سناریوی افزایشی، فتح قله تاریخی یعنی منطقه یک میلیون و 420 هزار واحد است. محدوده‌های مقاومتی، سطوحی از قیمت هستند که در آن احتمالا عرضه‌کنندگان سهام زیاد می‌شوند و ممکن است نقطه پایان روند صعودی یا افزایش قیمت‌ها باشند.