صف فروش 350 نماد در روز مثبت بورس

صف‌های خرید و فروش: در نمودار به بررسی نماد‌های حاضر در بورس و فرابورس پرداخته شده است و تعداد نمادهایی که در پایان روز معاملاتی گذشته در صنایع مختلف در صف خرید  یا فروش قرار داشته‌اند به تفکیک صنعت مشخص شده است. با استفاده از این داده‌ها می‌توان اقبال بازار به صنایع مختلف را مورد ارزیابی قرار داد. دیروز گروه (مواد ومحصولات دارویی) با 31 نماد و 76 درصد  از تعداد سهام موجود در صنعت بیشترین تعداد سهام در صف فروش را داشتند. در بازار روز دوشنبه فضای کلی حاکم بر بازار موجب شد از میان 515 نماد معامله شده در 46‌صنعت مختلف، 350 نماد با صف فروش بسته شوند و تنها 25 نماد در صف خرید باقی بمانند. گروه ( محصولات شیمیایی) با 7 نماد و 14درصد از تعداد سهام معامله شده در صنعت بیشترین صف‌های خرید را به خود اختصاص دادند.

سهام پر نوسان: در نمودار نمادهای با نوسان کامل در روز معاملاتی مورد‌بررسی قرار گرفته است. نوسان در طول روز معاملاتی را می‌توان به دو نوع مثبت(+) و منفی (-) تقسیم‌بندی کرد. منظور از نوسان (+) این است که نمادهای قرار گرفته در این گروه از کمترین قیمت مجاز تا بیشترین قیمت مجاز نوسان داشته‌اند. به نوعی می‌توان گفت تقاضا در آنها نسبت به عرضه پیشی گرفته است و در گروه نوسان (-) برخلاف گروه قبل عرضه در آنها بیشتر از تقاضا بوده است.

به‌عنوان مثال دیروز، نماد «شفارا» کمترین قیمت در کل زمان بازار را در صف فروش به ثبت رسانده است. در ادامه داد‌ و ستد‌ها این نماد بیشترین قیمت خود را در صف خرید به ثبت رساند و در نهایت «شفارا» با صف خرید کار خود را پایان داد.

افزایش حجم ناگهانی:  روز دوشنبه نماد‌هایی  معامله شده‌اند که حجم معاملات آنها رشدی چشمگیر داشته است. بر این اساس حجم معاملات 3 سهم بیش از 5 برابر نسبت به میانگین ماهانه رشد داشته است. همچنین در میان این نماد‌ها، «بترانس» با حدود 206 میلیون سهم و 5/ 56 میلیارد تومان ارزش روز معاملات،  بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رسانده است.