۱۳ سال پیش (نهم آبان سال ۱۳۸۵) در آستانه سهمیه‌بندی اول بنزین، روزنامه «دنیای‌اقتصاد» در سرمقاله‌ای با عنوان «بهترین راه‌حل ممکن برای معضل بنزین» به قلم مهدی نصرتی، اقتصاددان جوان ایرانی پیشنهاد داد که دولت از فرمولی استفاده کند که در آن، کشف قیمت بنزین از طریق مشارکت عمومی انجام شود و مردم به‌صورت مستقیم از مواهب آن، برخوردار شوند.

 بر اساس طرح ارائه شده در این سرمقاله و در قالب این فرمول، سهمیه بنزین به جای اینکه به خودروها اختصاص یابد به فرد فرد شهروندان ایرانی اختصاص می‌یافت و افراد می‌توانستند داوطلبانه اقدام به دادوستد بنزین کنند. اما در آن زمان، دولت ترجیح داد به سیاست سهمیه بر اساس خودرو روی آورد و قیمت آزاد را حدود چهار برابر قیمت سهمیه‌ای تعیین کند.

 بعد از چند سال، به دلیل روندهای تورمی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد این افزایش قیمت و افزایش‌های بعدی خنثی شد. سال گذشته نیز که بحث اصلاح قیمت بنزین مجددا مطرح شد، «دنیای اقتصاد» دوباره این پیشنهاد را در تاریخ چهارم شهریور ۱۳۹۷ به سیاست‌گذار ارائه کرد. این بار پیشنهاد مطرح‌شده مورد استقبال ارگان‌های مهم پژوهشی از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، جمعی از اقتصاددانان جوان و صاحب‌نظران طیف‌های مختلف قرار گرفت. به نظر می‌رسد اگر قرار باشد منابع حاصل از اصلاحات سوخت بین مردم توزیع شود، طرح «بنزین سرانه» مزایای بیشتری نسبت به طرح ‌اجراشده دارد.

 روزنامه «دنیای اقتصاد» در نشستی با حضور نویسنده سرمقاله مهم نهم آبان ۱۳۸۵ که نخستین بار در این مطلب پیشنهاد کشف مردمی قیمت بنزین در یک بازار متشکل با حضور عموم مردم ارائه شد، مبانی این پیشنهاد کارساز را به بحث خواهد گذاشت. این نشست امروز دوشنبه چهارم آذر ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.