به گزارش ایسنا، حسین امیری‌خامکانی با اشاره به جلسه در پیش روی اوپک که اواخر مهرماه برگزار می‌شود، گفت: آخرین تصمیم جدی و تحول ساز اوپک توافق بر کاهش سقف تولید نفت اکثر کشورها به جز ایران و لیبی بود که در آن زمان روند رو به مثبتی در قیمت‌ها و بازار نفت به وجود آمد.

وی تصریح کرد: در واقع هم قیمت‌ها رو به رشد گذاشت، هم بازار عرضه مدیریت شد. فقط  امسال نفت ایران روند افزایشی داشته و به ۵۳ دلار رسیده که به طور کلی میانگین نفت ایران تا امروز در سال جاری میلادی بیش از ۴۹ دلار بوده که نسبتا افزایش را نشان می‌دهد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین بیان کرد: اما اتفاقات دیگری در این مدت رخ داد که هم قیمت‌ها نوسان پیدا کرد، هم بازار عرضه و تقاضا بی ثبات شد، در واقع فضای نامطمئنی ایجاد شد که نمونه آن وقوع  طوفان‌های اخیر مانند هاروی در آمریکا است که تولید و پالایشگاه‌های این کشور را دچار مشکل کرد.

نماینده مردم زرند در مجلس اظهار داشت: ذخیره‌های استراتژیک آمریکا هم کمابیش در بی‌ثباتی قیمت‌ها موثر بوده و در کنار تاثیر این طوفان‌ها و قیمت نفت شل، دکل‌های حفاری روند نزولی داشتند و در هفته اول سپتامبر روزی یک دکل از کار افتاده که به نظر می رسد اوپک باید از این فضای طوفان زده نفت آمریکا بهره برداری و استفاده کند.

امیری خامکانی با بیان این که «روند سرمایه گذاری در صنعت نفت رو به کاهش است» گفت: در عراق به دلیل خلاء امنیتی دچار کاهش سرمایه گذاری شدند، عراق برنامه ۱۳ میلیون بشکه‌ای در روز را پیش بینی کرده بود که طبق برنامه پیش نرفته و کاهش سرمایه گذاری در صنعت نفت دنیا به خوبی مشهود است.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: پیش بینی می‌شود در آینده نه چندان دور تولید برق خورشیدی از فسیلی کمتر شود حتی در صنعت خودرو سازی هم، خودروسازان به دنبال برنامه‌هایی برای قطع انرژی فسیلی هستند. از طرف دیگر مصرف گاز در دنیا روند صعودی دارد و موسسات مطالعاتی پیش بینی می‌کنند در آینده مصرف گاز در دنیا ۴۲ درصد افزایش یابد. حتی در ایران طی سال‌های ۹۴ و ۹۵ مصرف گاز روند افزایشی داشته است البته مباحثی در مورد برقراری تعادل بین گاز و نفت هم مطرح شده است.

وی در پایان تاکید کرد: بنابراین، در این شرایط اوپک باید همچنان تاکید بر حفظ کاهش سقف تولید و جلوگیری از افزایش داشته باشد و روند صعودی قیمت‌ها را حفظ کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.