به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان و  به نقل از رویترز، در پی ایجاد بی ثباتی های ژئوپلیتیک در کردستان عراق، بهای نفت در سه ماهه سوم سال بیشترین میزان افزایش را از سال ۲۰۰۴ تجربه کرده است.

بر این اساس، بهای نفت خام برنت (شاخص جهانی) روز گذشته با ۱۳ سنت افزایش (معادل ۰.۲ درصد)، به ۵۷ دلار و ۵۴ سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت خام برنت در سه ماهه سوم سال با حدود ۲۰ درصد افزایش همراه بوده است.

بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت (نفت شاخص آمریکا) با ۱۱ سنت افزایش، ۵۱ دلار و ۶۷ سنت در هر بشکه معامله شد. این بیشترین رقم در سه ماهه سوم سال از ۲۰۰۴ تاکنون محسوب می شود. بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت در این هفته هم با حدود ۲ درصد افزایش همراه بوده است.

یک کارشناس اعلام کرد: بزرگترین نگرانی برای نفت در منطقه کردستان عراق است.

برگزاری همه پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق در روز دوشنبه هفته گذشته باعث برانگیخته شدن خشم ترکیه، دولت بغداد و دیگر کشورها شده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه این همه پرسی را غیرقانونی خواند و تهدید کرد که برای صادرات نفت از این پس فقط با دولت بغداد همکاری خواهد کرد.

بهای نفت همچنین به دنبال افزایش تقاضا پس از توفان سهمگین هاروی افزایش یافته است.

کشورهای عضو و غیرعضو اوپک هم پیشتر موافقت کرده اند که توافق کاهش روزانه ۱.۸ میلیون بشکه نفت را تا مارس ۲۰۱۸ تمدید کنند. این درحالیست که نتایج یک پژوهش رویترز نشان داد به دنبال صادرات نفت عراق و افزایش فعالیت های نفتی لیبی، سطح تولید اوپک در ماه جاری میلادی با ۵۰ هزار بشکه افزایش در روز همراه بوده است.

به دنبال انتشار گزارشی در خصوص کاهش نرخ تورم در آمریکا که انتظارات برای افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی این کشور را از بین برد، بهای طلا با اندکی کاهش همراه بود. بهای هر اونس طلای آمریکا تحویل دسامبر با ۳ دلار و ۹۰ سنت کاهش (معادل ۰.۳ درصد) به ۱۲۸۴.۸۰ دلار رسید.

نتایج همه پرسی جدایی اقلیم کردستان که روز دوشنبه برگزار شد حاکی از آن است که ۷۲ درصد از واجدان شرایط در همه پرسی شرکت کردند و از این تعداد بیش از ۹۰ درصد آنها به جدایی این منطقه از عراق رأی دادند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.