به گزارش ایسنا و به نقل از وب سایت مترو، آتش منازعات و درگیری های لفظی میان دونالد ترمپ – رئیس جمهور ایالات متحده امریکا و کیم جونگ اون – رهبر کره شمالی – بالا گرفته و هر یک از قدرت تخریب بمب‌های اتمی خود سخن می  گویند و کشورهای همدیگر را تهدید به جنگ می کنند. اما به گفته بسیاری از مقامات آمریکایی با چند کلیک ساده و بدون صرف هزینه‌های هنگفت و خطر جنگ هسته‌ای، می‌توان از شروع این جنگ وحشتناک اتمی جلوگیری کرد. آنها بر این باورند که دیگر زمان جنگ با بمب و اسلحه گذشته و کشورهای سلطه‌گر بسیاری به منظور نفوذ و تخریب کشور دشمن، به دنیای علم و فناوری روی آورده‌اند.

هرروز از گوشه و کنار جهان و از موسسات، بانک‌ها، وزارتخانه‌ها، سازمان های امنیتی و شرکت های تجاری کوچک و بزرگ بسیاری اخبار حملات سایبری به گوش می رسد. با توجه به افزایش روزافزون حملات سایبری از سوی هکرها، کشورهای مختلف زیادی در سراسر جهان هدف این گونه حملات قرار گرفته‌اند و آسیب‌ها و خسارات جبران ناپذیری را متحمل شده‌اند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، آمار حملات سایبری و هک در سال جاری میلادی ۲۰۱۷، به اوج خود رسیده است.  

با تمام این اوصاف، آیا می توان گفت قدرت تخریب و آسیب گزینه حمله و جنگ سایبری با جنگ هسته ای برابری می کند؟ و آیا حملات سایبری به سایت های هسته ای کره شمالی می تواند این کشور آسیای شرقی را از پای دربیاورد؟

هرچند که پاسخ به این سوال نیازمند بررسی دقیق و نظرات بسیار پیشرفته نظامی و امنیتی  است، اما می توان گفت که هم اکنون هیچ کشوری نمی تواند مدعی شود از گزند حملات سایبری در امان است چراکه در حال حاضر شاهد آن هستیم که کشورهای پیشرفته بسیاری با در اختیار داشتن بهترین متخصصان امنیتی و حفاظت اطلاعات و بکارگیری به روز ترین تجهیزات و فناوری، بازهم در دام این مجرمان سایبری افتاده و اطلاعات محرمانه کشورهایشان به سرقت می رود. بعنوان مثال، سرورهای وزارت خارجه کره جنوبی بارها مورد حمله سایبری قرار گرفته است. همچنین به سرورهای وزارت خارجه ایتالیا و وزارت دفاع سوئیس نیز در سال جاری حملات سایبری شده است.

نزدیک به یک ماه پیش بود که شرکت اکوئیفاکس، بعنوان یکی از سه آژانس برتر که درباره اعتبار مصرف‌کنندگان در آمریکا گزارش می‌دهد، اعلام کرد که هکرها به اطلاعاتی از این شرکت دسترسی پیدا کردند که احتمال می‌رود اطلاعات خصوصی ۱۴۳ میلیون کاربر آمریکایی در معرض سوء استفاده قرار بگیرد. همچنین شرکت دیلویت (Deloitte) بعنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های حسابرسی در جهان، نیز مورد حمله سایبری بزرگی قرار گرفته و اطلاعات محرمانه و خصوصی مشتریان این شرکت افشا شده است. این شرکت در زمینه حسابرسی، مشاوره، مدیریت ریسک سرمایه گذاری فعالیت می‌کند و به بانک‌ها، افراد، شرکت‌ها و موسسات بزرگ در بیش از ۱۵۰ کشور جهان، مشاوره مالیاتی و اقتصادی ارائه می‌دهد.

همانطور که می دانیم مقامات آمریکایی که همواره علاقمند به زبان تهدید هستند، همیشه عنوان کرده اند که در برابر کره شمالی، همه گزینه ها بر روی میز است و جالب است که بدانید یکی از مهمترین گزینه های روی میز، همین جنگ سایبری است که صدها مرتبه بیشتر قادر به تخریب یک کشور است.

این مثال ها تنها مشتی نمونه خروار بوده و متاسفانه نشان دهنده وقوع اتفاقات ناگوار و ناخوشایندی در سالهای آتی هستند که البته وظیفه و خواست تمام کشورها و شهروندان در جامعه بین الملل این است که در احقاق حقوق افراد و پیدایش صلح جهانی بکوشند چراکه با وقوع هر گونه جنگی، خواه جنگ اتمی خواه جنگ سایبری، منافع تمامی ملت ها و کشورها به مخاطره خواهد افتاد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.