به گزارش خبرآنلاین، کمتر پیش آمده از جایگاه خبرنگاران به ضلع شرقی صحن نگاه کرد و  ردیف سوم از ستون دوم را خالی از گعده نمایندگان دید. معمولا دور صندلی رئیس فراکسیون امید یا فراکسیون اصلاح‌طلبان حلقه ای تشکیل شده و تعدادی درحال گپ و گفت هستند که مخاطب اصلی‌شان مهمترین رقیب علی لاریجانی بر سر کرسی ریاست مجلس یعنی «محمدرضا عارف» است.

هرچند میکروفنش تا کنون روشن نشده که تذکری بدهد، اما قدرت تاثیرگذاری اش حداقل در فراکسیون امید قابل انکار نیست؛ نمایندگانی که خود را متعهد به این فراکسیون می دانند، حرف عارف را حجت تشکیلاتی می دانند؛ البته آن طور که اعضای این فراکسیون می گویند او اخلاق‌مدار است و همیشه جایی برای اعمال تصمیمات شخصی اعضا باز می‌گذارد.

وضعیت کریدور مجلس هم بهتر از صحن نیست؛ یعنی هرگاه محمدرضا عارف قصد عبور از راهروها را داشته باشد، به یک چشم بهم زدن خبرنگاران از رسانه های اصلاح طلب گرفته تا اصولگرا همه دور او حلقه می زنند تا سوالاتشان را بپرسند و جواب دلخواه را دریافت کنند. عارف نیز با ته لهجه‌ای یزدی تلاش می کند یا پاسخی قانع کننده بدهد و یا زیرکی به خرج دهد و از زیر بار پرسش‌هایی که اندکی شیطنت خبرنگاری پشت آن نهفته است، بگریزد و بدون حاشیه کریدور را طی کند.

حال و هوای همسایگی

حسین امیری‎خامکانی درست دست چپ عارف بر صندلی شماره 185 می نشیند. نماینده مردم زرند در گفت و گو با خبرآنلاین از همنشینی با عارف گفت. به گفته او، مهمترین خصلت آقای عارف سعه صدرش همراه با نگاه واقع بینانه است و برخی انتقاداتی که از بیرون درمورد عارف مطرح می کنند را اصلا وارد نمی‌داند؛ چون او به موضوعات با نگاهی واقع بینانه برخورد می کند و همواره تلاش می کند تا اگر موضوعی را متقارن با منفعت کشور می داند از قدرت اقناع خود در برابر مخالفین استفاده کند. 

وقتی صحبت به گعده های نمایندگان دور صندلی عارف کشیده شد، امیری گفت: همانطور که شما هم دیده اید معمولا نمایندگان موضوعاتی که به نظرشان می رسد را با آقای عارف در میان می گذارند و نظر او را در رابطه با آن می پرسند او می گوید:  فقط نمایندگان اصلاح طلب نیستند که به این صندلی رجوع می کنند، بلکه بسیار پیش آمده، وقتی قرار است یک تصمیم در سطح کلان گرفته شود اعضای فراکسیون رقیب نیز با آقای عارف وارد شور و مشورت شده اند و ایشان نیز با روی خوش و صبوری با آنها وارد صحبت شده است.

از امیری خامکانی پرسیدیم شلوغی های حواشی این صندلی آزارتان نمی دهد خنده ای کرد و گفت: شاید گاهی تجمعات زیاد شود اما به هیچ عنوان مزاحمت نیست و من در بسیاری موارد از مباحث استفاده می کنم. او می گوید "من نیز در برخی موارد با آقای عارف مشورت می کنم و وقتی طرح یا لایحه ای قرار است مورد بررسی قرار گیرد با هم به گفت و گو می پردازیم و نهایتا رای نهایی را اعمال می کنیم".

از آنجایی که عکاسی از صحن علنی مجلس گاهی حواشی بسیاری ایجاد می کند و معمولا صندلی شخصیت های معروف مانند عارف بیشتر مورد توجه عکاسان قرار می گیرد. امیری اما باز با لبخندی، زوم شدن دوربین ها بر صندلی او و عارف را آزاردهنده ندانست و گفت این نظر آقای عارف هم هست.  

کارگردانی عارف

محسن علیجانی نماینده تهران هم همسایه دست راست محمدرضا عارف در صحن علنی مجلس است. او هم به لحاظ فراکسیونی و هم به لحاظ حوزه انتخابیه با رئیس فراکسیون امید اشتراکاتی دارد. علیجانی مخاطب خبرآنلاین قرار گرفت تا از حال و هوای آن بخش از مجلس بگوید. این نماینده مجلس با بیان اینکه چندماهی است توفیق پیدا کرده در کنار عارف بنشیند، گفت: تجربه‌های چندین ساله ایشان کاملا در رفتار و منش آقای عارف مشخص است و از آنجایی که مورد وثوق نظام هستند؛ لذا از طیف‌های مختلف مورد مشورت قرار می گیرند. به طوری که هم نمایندگان اصولگرا و هم اصلاح‎طلبان در مورد طرح ها و لوایح مختلف با او مشورت می کنند.

علیجانی گفت: آقای عارف علی رغم اینکه به نظر می رسد خاموش است؛ اما فعالیت زیادی دارد و نقش کارگردانی جریان اصلاحات در مجلس را به عهده دارند.

او درباره اینکه اصولگراها چه موضوعاتی را با عارف درمیان می گذارند گفت: طیف رقیب بیشتر درمورد مسائل ملی با آقای عارف صحبت می کند، برای مثال وقتی قرار است بیانیه های ملی امضا شود به سراغ آقای عارف می آیند یا در مورد صلاحیت وزرا به خاطر اینکه نظر ایشان در فراکسیون امید بسیار تاثیر گذار است، با او به رایزنی می پردازند.

علیجانی گفت: من خودم به دلیل اینکه نزدیک آقای عارف می نشینم در بسیاری موارد با ایشان مشورت می کیم و البته از انجایی که در یک فراکسیون قرار داریم، وقتی تصمیمی از سوی ایشان گرفته می شود یا نظری دارند، این نظر را به دوستان دیگر نیز منتقل می کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.