به گزارش خبرآنلاین، نیویورک تایمز در گزارشی مبسوط به این موضوع پرداخته و نوشته است آی بی ام در سال 2002 فقط 6 هزار نیرو در هند داشت و تقریبا از آن به بعد سالانه به طور متوسط 8 هزار هندی را به استخدام خود درآورده است. همچنین در سال 2002 تعداد نیروهای این کمپانی در آمریکا 160 هزار نفر بود که در سال 2009 به رقم 105 هزار نفر تقلیل پیدا کرد و روند کاهش نیروها ادامه پیدا کرد و این در حالی است که آی بی ام بیش از 150 کمپانی دیگر را خریده و به مجموعه خود افزوده است.

 

بعد از اینکه گزارشگر هندی با مدیر آی بی ام در هند (وانیتا نارایانان) مصاحبه کرد و از آی بی ام به نام Indian Business Machines نام برد، همه چیز سوئیچ شد. 5 سال پیش تغییر نیروها صورت گرفته بود و مجله Computerworld در سال 2012 اعلام کرد نیروهای هندی در آی بی ام از تعداد نیروهای آمریکایی پیشی گرفته است اما مدیران ارشد کمپانی آن زمان موضوع را تکذیب کردند.

اما واقعیت این است که تغییر نیروها به سه دلیل عمده دور از انتظار نبوده است:

اول اینکه هند تعداد فارغ التحصلان کامپیوتر به زبان انگلیسی بسیار داردکه حاضر به کار با درآمد پایین تر از برنامه نویسان آمریکایی هستند.

دوم اینکه آمریکا مهاجرت از هند به آمریکا را کاهش داده و نیروها در کشور خود مجبور به ماندن هستند مگر اینکه از ویزای موقت H-1B استفاده کنند.

سوم اینکه در هند سعی شده است تا صنعت مستقل آی تی شکل گیرد و حالا تحت مدیریت نخست وزیر ناریندرا مودی پروژه موسوم به Digital India به اجرا گذاشته شده است و فارغ التحصیلان تشویق به بازگشت به هند برای ادامه کار و زندگی می شوند.

صنعت آی تی در هند با برون سپاری توسط کمپانی های خارجی حالت انفجاری پیدا کرده است و سرویس هایی مانند Tata، اینفوسیس و Wipro توانسته اند مشتریان خارجی خوبی پیدا کنند و حالا با انتقال به محیط وب و توسعه اپلیکیشن، یکی از نقاط قوت برای کمپانی هایی مانند آی بی ام شده است.

آی بی ام کلکسیونی از برنامه نویسان و اپلیکیشن نویسان را در بنگلور دور خود جمع کرده است و حالا برای آیفون و آی پد نیز هندی ها اپلیکیشن ارزان قیمت تولید می کنند.

البته سوال اساسی این است که تا چه حد برای آی بی ام مفید بوده است.

بیش از 21 فصل مالی است که درآمد آی بی ام رو به کاهش گذاشته است و در آمد 2016 در حالی به 79.92 میلیارد دلار رسید که در سال 1998 بیش از 81.67 میلیارد دلار بود. این در حالی است که شاخص عملکرد برای کمپانی هایی مانند اپل، گوگل، فیس بوک و ...به سمت بالا حرکت کرده است.

بخشی از این ضعف در آی بی ام می تواند به رها کردن نیروهای با مهارت بالا و البته حقوق بالا و رفتن به سوی نیروهای ارزان قیمت و البته کمتر مهارت یافته هندی باشد که نیروهای با تجربه بالا فدای نیروهای کم تجربه هندی شده اند و حالا با پرداخت پایین قطعا روند نوآوری در آی بی ام هم کمتر شده و در نتیجه درآمد سالانه نیز رو به کاهش گذاشته است.

اگر این نطر صحیح باشد، در آینده نزدیک شاهد افت بیشتر آی بی ام هم خواهیم بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.