به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، رجب طیب اردوغان در سخنرانی خود در پارلمان ترکیه به مناسبت آغاز سومین سال آن گفت: "هرگز اجازه حفر چاه فتنه جدیدی در شمال عراق را نخواهیم داد. نمی توانیم تهدید کشورمان از طریق کرکوک را  تحمل کنیم".

 

وی افزود: "دولت (محلی) در شمال عراق باید درک کند که اشتباه کرده است و باید به این اشتباه در نزدیکترین زمان ممکن اذعان کند؛ در غیر این صورت، ساکت نخواهیم ماند".

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: همه پرسی اقلیم شمال عراق نتایج مثبتی خواه برای کردها یا دیگران ندارد. از ترکمان های ساکن کرکوک دفاع خواهیم کرد.

اردوغان گفت: همه پرسی باعث فتنه در منطقه شد لذا گام هایی را با ایران و با دولت مرکزی عراق اتخاذ کردیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم که اداره اقلیم شمال عراق از این گام اشتباه خود عقب نشینی کند. اگر موضع آنها تغییر کند، ما همانند سابق در کنار آنها خواهیم بود.
اردوغان گفت: ما هرگز به گرسنگی دادن به شهروندان در شمال عراق از طریق محاصره علیه آنها اقدام نخواهیم کرد.

مقام ارشد ترکیه افزود: ما صلح را در این منطقه گسترش خواهیم داد لذا باید به این گام (همه پرسی اقلیم کردستان عراق)که سلامت و امنیت ما را تهدید می کند، پایان دهیم.

اردوغان درباره سوریه نیز گفت: ترکیه به توافقنامه آستانه متعهد است و در تلاش برای تشکیل منطقه جدیدی برای کاهش تنش در استان ادلب سوریه است.

وی افزود: "برای ایجاد منطقه جدیدی برای کاهش تنش در ادلب تلاش خواهیم کرد و به مبارزه با تروریسم در داخل مرزها و خارج از آن تا پایان ادامه خواهیم داد."

اردوغان گفت: ما درعملیات خود در خارج از مرزها گام به گام با همکاری با کشورهای منطقه جلو می رویم.

رئیس جمهور ترکیه درباره بحث عضویت کشورش در اتحادیه اروپا نیز گفت: نیازی به عضویت اتحادیه اروپا نداریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.