به گزارش ایرنا سفر فرمانده ارتش پاکستان به کابل، برگزای مراسم عاشورا در فضایی امن، امحا ۱۳ تن مواد مخدر در «ننگرهار»و انتقاد رئیس شورای عالی صلح افغانستان از دولت وحدت ملی از جمله رویدادهای خبری کوتاه افغانستان در روز یکشنبه ۹ مهر است.

**سفر فرمانده ارتش پاکستان به کابل
منابع خبری افغانستان روز یکشنبه اعلام کردند که فرمانده ارتش پاکستان برای سفری یک روزه وارد کابل شده است و با مقامات بلند پایه افغانستان دیدار و گفت خواهد کرد.این منابع افزوده اند که ژنرال «قمر جاوید باجوا» در این سفر با «محمد اشرف غنی»، رئیس جمهوری، «محمد حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی»، «طارق شاه بهرامی» سرپرست وزارت دفاع و معاونان ریاست اجرائی بصورت مشترک دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

**برگزاری مراسم عاشورا در فضایی امن 
مراسم عاشورا امروز یکشنبه با حضور گسترده مردم افغانستان در حالی برگزار شد که در یک برنامه ریزی قبلی و ایجاد هماهنگی میان داوطلبان تسلیح شده مردمی با نیروهای پلیس ، فضایی امن و بدون حادثه در کابل و دیگر شهرهای افغانستان برگزار شد.نهادهای امنیتی افغانستان گزارش کردند که مراسم امروز به خوبی و بدون هیچ رویداد مهمی سپری شد و تدابیر امنیتی به خوبی اجرا شده است .

**امحا 13 تن مواد مخدر در «ننگرهار»
«عبدالرحمان رحیمی» فرمانده پلیس استان ننگرهار افغانستان اعلام کرد که ۱۳ تن مواد مخدر کشف شده را که توسط نیروهای پلیس ضبط شده بود امروز با حضور مقامات دولتی به آتش کشیده شد.

** هر ماه ۱۹۰ نفر بر اثر انفجار مین در افغانستان کشته با زخمی می شوند
موسسه مین روبی «MCPA» که یک موسسه خارجی در افغانستان است امروز اعلام کرد که هر ماه 190 تن از مردم افغانستان بر اثر انفجار مین کشته و یا زخمی می شوند.براساس این گزارش یک هزار کیلومتر مربع از اراضی افغانستان مین گذاری شده است و این گستره از مردم قربانی می گیرد.28 سال می شود که پس از خروج ارتش سرخ شوروی سابق، موسسات مین روبی در افغانستان مشغول پاکسازی هستند اما تاکنون موفق به تکمیل کار خود نشده اند.

**انتقاد رئیس شورای عالی صلح افغانستان از دولت
«محمد کریم خلیلی» رئیس شورای عالی صلح افغانستان از دولت انتقاد کرد که نه تنها از قانون اساسی پاسداری نکرده است بلکه خود نیز در نقض قانون اساسی سهیم است.وی گفت که برگزار نشدن انتخابات مجلس با گذشت دو سال از زمان تعیین شده آن ، انتصاب افراد در پست های دولتی براساس زور و واسطه، گسترش فساد مالی از جمله نقض های قانون اساسی است که دولت در آن متهم است.وی از دولت افغانستان خواست که برای جلوگیری از رشد فساد و تبعیض ها در پست های دولتی براساس قانون عمل کند و نگذارد این زورگویی ها باعث سقوط نظام شود.
وی البته از سوی دیگر تأکید کرد که دولت وحدت ملی باید به کار خود ادامه دهد تا مهلت قانونیش پایان یابد و این دولت هیچ بدیلی ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.