به گزارش انتخاب، مردم کاتالونیا در اسپانیا در همه‌پرسی جدایی این منطقه پای صندوق‌های رای رفته‌اند و بسیاری از مردم برای حفاظت از حوزه‌های رای‌گیری و جلوگیری از کنترل آنها از سوی پلیس اسپانیا، قبل از آغاز به کار رسمی رای‌گیری و از امشب، در این حوزه‌ها صف بسته اند.

 

چرا کار به همه‌پرسی کاتالونیا کشید؟

 

این افراد می‌خواهند مطمئن شوند این اماکن برای رای‌گیری استفاده می‌شوند؛ چیزی که دولت مرکزی قصد جلوگیری از آن را دارد. دولت اسپانیا می‌گوید همه‌پرسی غیرقانونی است.

پیش‌تر گزارش شده بود پلیس اسپانیا برای جلوگیری از برگزاری این رفراندوم، بیش از نیمی از حوزه‌های رای‌گیری را بسته است. همین گزارش‌ها حاکی از آن بود که ۱۳۰۰ مدرسه از مجموع ۲۳۱۵ حوزه رای‌گیری پلمب شده است.

پلیس به آنها دستور داده بود مدارس را خالی کنند. به پلیس منطقه کاتالونیا نیز گفته شده همکاری کند ولی از زور استفاده نکند. «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا، وعده داده است از رای‌گیری جلوگیری می‌کند چون با قانون اساسی اسپانیا در تضاد است.

وحدت‌گرایان اسپانیایی معتقدند کاتالونیا درون اسپانیا در کنار دیگر مناطق مانند باسک و گالیسیا از خودمختاری برخوردار است.

کارلوس پوجدمونت، رئیس دولت محلی کاتالونیا روز جمعه (۲۹ سپتامبر) در جمع تظاهرکنندگان گفت باور دارد کاتالونیا نخستین گام خود را برای ایجاد یک ملت مستقل برمی‌دارد. وی گفت: پیروزی قطعی است. روز یکشنبه، لباس‌های مخصوص همه‌پرسی به تن کنید و خانه‌ها را ترک کنید.

در عین حال مخالفان جدایی کاتالونیا هم دیروز شنبه (۳۰ سپتامبر) تجمع بزرگی برای نشان دادن اعتراض خود برگزار کردند. از سوی دیگر در پی آغاز رای گیری در کاتالونیا در خصوص استقلال این منطقه از اسپانیا، پلیس به شعب اخذ رای حمله کرده است.در همین رابطه برخی رسانه‌ها از اقدام پلیس در شلیک تیرهای پلاستیکی به سمت مردم خبر داده‌اند.

به نوشته رسانه‌ها، در نتیجه درگیری پلیس با هواداران استقلال کاتالونیا، شهر بارسلونا شاهد خشونت بی‌سابقه بوده است.

کاتالونیا بدون شک عوامل لازم را برای داشتن یک «ملت» دارد: مردمی با زبان، فرهنگ، تاریخ و اقتصاد متفاوت از کشور مادر؛ اسپانیا. خودمختاری این منطقه هم در کشور یکپارچه اسپانیا به دلیل همین ویژگی‌ها محقق شده است. اما کسب استقلال و ساختن یک دولت ـ ملت جدید حتی در کشوری دموکراتیک مثل اسپانیا کار ساده ‌ای نیست.

منطقه خودمختار کاتالونیا در سال ۲۰۰۶ و براساس مصوبه پارلمان اسپانیا، وضعیت جدیدی پیدا کرد. پارلمان اسپانیا در قانون خود درباره تعیین وضعیت این منطقه خودمختار، از مردم کاتالونیا به‌ عنوان یک «ملت» نام برد؛ امری بی‌‌سابقه در کشوری که از زمان جنگ‌‌های داخلی در دهه ۳۰ قرن گذشته، با چالش استقلال‌طلبی بخش‌‌هایی از مناطق خود درگیر بوده است.

خودمختاری گسترده کاتالونیا اما چهار سال بیشتر دوام نیاورد. حزب محافظه‌‌کار «مردمی» از دادگاه قانون اساسی اسپانیا خواست مصوبه مجلس ناظر بر وضعیت جدید کاتالونیا را به دلیل مغایرت با قانون اساسی باطل اعلام کند. عالی‌ترین مرجع قضایی اسپانیا هم با این درخواست موافقت کرد. احزاب سیاسی خواهان افزایش خودمختاری کاتالونیا پس از این رای اعلام کردند تنها راه دستیابی به حقوق «ملت کاتالونیا» استقلال از اسپانیاست.

سال ۲۰۱۴ یک همه‌‌پرسی نمادین برای استقلال کاتالونیا برگزار شد و تنها ۳۳ درصد شهروندان صاحب حق رای کاتالونیا در این همه‌پرسی شرکت کردند و «آری نمادین» با ۸۰ درصد آرا پیروز شد.

بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ هم یک عامل دیگر بروز این بحران سیاسی بی‌‌سابقه در اسپانیا به شمار می‌‌رود. ۹ سال پیش و همزمان با آغاز بحران جهانی اقتصادی، کاتالونیا به‌ عنوان یکی از ثروتمندترین مناطق اسپانیا از این نابسامانی در امان نماند. با این حال عملکرد دولت‌‌های سوسیالیست و محافظه‌ کار مادرید در قبال اقتصاد این منطقه، انتقاد و خشم شهروندان کاتالونیا را بشدت برانگیخت. بسیاری از طرفداران استقلال کاتالونیا ـکه پویاترین اقتصاد اسپانیا به شمار می‌‌رود ـ معتقدند در صورت جدایی از اسپانیا، این منطقه شرایط مالی و اقتصادی بسیار بهتری را تجربه خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.