به نوشته روزنامه اعتماد، محمد غرضی وزیر پست و تلگراف و تلفن در دولت سازندگی معتقد است که احتمال دارد گروه‎هایی در چپ و راست در مقابله با اتحاد آقایان روحانی و لاریجانی قد علم کنند. این امر هرچند که احتمال کمی دارد، اما ممکن است. 

 

اهم اظهارات غرضی به شرح زیر است: 

 

*هر دولتی که روی کار می آید امتیازات دولت قبل را به خودش اختصاص می دهد. چپ می رود راست می آید همه عوامل خود را بر کار می گذارد و راست می رود چپ می آید باز هم همین اتفاق می افتد. این جز امتیاز خواهی چیز دیگری است؟

 

* عکس العمل اجتماعی نسبت به قدرت راست و چپ به شدت منفی است و هر کدام سعی می کنند تحلیل بیاورند و راهی پیشنهاد دهند که خود را نجات بدهند. 

 

*قاچاق، ربا و فساد در کشور گسترش یافته است و همه نیز به این موضوع اشاره می کنند. در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ مقتدرین چهره های سیاسی همدیگر را متهم به فساد مالی، فساد سیاسی و ... کردند ، تا این حد قدرت سیاسی نزول پیدا کرده است.

 

*چون طیف اصولگرا مدت بیشتری در اقتدار سیاسی بوده، امتحان های خود را پس داده است. مردم سوابق افرادی که طیف اصولگرا معرفی می کنند را به طور کامل می شناسند لذا خیلی استقبال از آنها نمی شود. اما طیف چپ و اصلاح طلب اقتدارش به اندازه اقتدار طیف راست نبوده است، ضمن اینکه طیف اصولگرا از دهه ۶۰ تا اواسط دهه ۷۰ به طور کامل در قدرت سیاسی بوده و بعد اصلاح طلبان روی کارآمدند و آقای خاتمی رییس جمهور شد بعد از آن اصولگرایان روی کار آمدند. بنابراین با ۴ سالی که آقای روحانی رییس جمهور بودند -که البته ایشان در اصلاح طلبی خود پایدار نیست-، اصلاح طلبان ۱۲ سال در قدرت بودند و اصولگرایان حدود ۲۸ سال. لذا اصولگرایان امتحان خود را پس داده اند.

 

*هر دو گروه در هزینه های نامشروع برای جمع آوری رای مردم بی انضباط و بی اخلاق هستند. مردم می بینند که برای خرید و فروش رای چه اقداماتی می کنند. هر چقدر که شورای نگهبان و دیگران بگویند که به این شکل نیست اما عکس العمل اجتماعی نسبت به این کار منفی است. شما مردم را با مثال قدیمی عقل مردم به چشمشان است مقایسه نکنید چراکه عقل مردم در چشمشان نیست بلکه در اعمال حاکم است. مردم می بینند که شخصی که بر فرض مدیرکل می شود ماشین، خانه و محل زندگی اش تغییر می کند و این با حقوق مدیرکلی و به صورت حلال عملی نیست.

 

*اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدلی در جامعه با هم تفاوتی ندارند. یک گروه خواسته بر قدرت مسلط شود و یک گروه نتوانسته و در حال حاضر اعتدالیون مسلط شدند و باز هم این موضوع تابع امتیاز طلبی است. 

 

*در مجلس مشخص نیست که افراد به چه شکل تصمیم گیری می کنند و کسی که تا دیروز موافق یک مسئله بود ۲۴ ساعت بعد مخالف می شود! بزرگترین دلیل این است که در هر دوره مجلس بیش از ۵۰ درصد نمایندگان عوض می شوند. آنهایی که صلابت اخلاق را بر صلابت سیاست ترجیح می دهند در جامعه عقبه ای دارند اما آنهایی که صلابت اخلاقی ندارند در جامعه عقبه ای هم ندارند.

 

معتدلین دو جریان به آقای روحانی نزدیک هستند. آقای لاریجانی اعتدالیون را درست کرده و با آقای روحانی هم نزدیک هستند بنابراین تعدادی از نمایندگان مجلس که می خواهند به دولت نزدیک باشند خود را در این ساختار قرار می دهند تا بتوانند امتیازهای خودشان را داشته باشند. اینها می بینند که قدرت کجاست و به آن سمت می روند.

 

*انقلاب را با اصولگرا و اصلاح طلب قاطی نکنید چرا که انقلاب امتیاز می دهد و اصولگرا و اصلاح طلب امتیاز می خواهد. آدم انقلابی که امتیاز طلب نمی شود. لذا با این کلمه موافق نیستم ولی ممکن است که گروههایی در چپ و راست در مقابله با اتحاد آقای روحانی و آقای لاریجانی قد علم کنند. این امر هرچند که احتمال کمی دارد اما ممکن است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.