به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن پست چاپ آمریکا در مطلبی نوشت: نتایج نظرسنجی جدیدی که شورای شیکاگو در حوزه امور جهانی انجام داده است، نشان می دهد سیاست خارجی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، که انتقادهای خارجی را برانگیخته است، در میان ائتلاف جمهوری خواهان دو دستگی شدیدی ایجاد کرده است به گونه ای که اعضای این حزب درباره موضوعاتی مثل تجارت، مهاجرت، تغییرات آب و هوایی و ارزش ائتلاف های آمریکا به شدت اختلاف نظر دارند.

نتایج تحقیقات این شورا نشان می دهد اکثر حامیان سرسخت ترامپ از دیدگاه های وی درباره این موضوعات حمایت می کنند، اما جمهوری خواهانی که دیدگاه مثبت کمتری درباره رئیس جمهور دارند، نگرش های مشترک بیشتری با جمعیت کلی دارند. در این تحقیق همچنین آمده است ترامپ نمی تواند دیدگاه عمومی را درباره رویکردش در خصوص موضوعات سیاست خارجی تغییر دهد.

 

در مقایسه با سال گذشته، اکنون مردم آمریکا رویکرد مثبت بیشتری درباره ارزش های تجارت دارند و کمتر مهاجرت و پناهندگان را تهدیدی برای آمریکا می دانند. در مقایسه با یک سال گذشته مردم بیشتری تغییرات آب و هوایی را تهدیدی مهم برای کشور قلمداد می کنند، هرچند تعداد کمتری درباره توافق تغییرات آب و هوایی پاریس دیدگاه مثبتی دارند.

این تحقیق مثال دیگری درباره این موضوع است که نشان می دهد نامزدی و ریاست جمهوری ترامپ چگونه در ائتلاف جمهوری خواهان دو دوستگی ایجاد کرده است. در موضوعات سیاست خارجی، تجارت و مهاجرت از جمله دو موضوع بسیار کلیدی است. وی همچنین درباره تجارت موضع گیری سخت گیرانه ای داشته است و از توافق نامه های چندجانبه تجارت آزاد انتقاد کرده و استدلال کرده این توافق نامه ها اشتغال آمریکا را نابود کرده و بیشتر از این کشور به نفع دیگر کشورها بوده است. وی توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی را یکی از بدترین توافق های تجاری خوانده است.

 

درباره مهاجرت، ترامپ بارها آن را تهدیدی برای آمریکا خوانده است، چه از جانب مهاجران غیرقانونی که از مکزیک و آمریکای لاتین به این کشور می آیند یا کسانی که برای فرار از درگیری های خاورمیانه[غرب آسیا] تقاضای پناهندگی می کنند. در هر دو مورد، در مقایسه با سال گذشته، در میان جمهوری خواهان حمایت از دیدگاه های مخالف دیدگاه های ترامپ افزایش یافته است.

نتایج این نظرسنجی نشان می دهد در میان جمهوری خواهان اختلاف نظر بسیار شدیدی درباره تجارت و مهاجرت وجود دارد. به عنوان مثال سی و پنج درصد از همه آمریکایی ها می گویند نفتا (قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی) برای اقتصاد آمریکا خوب است، البته چهل و نه درصد از جمهوری خواهان نیز چنین دیدگاهی دارند. تنها بیست درصد از حامیان سرسخت ترامپ معتقدند این توافق برای آمریکا خوب است، در حالی که هفتاد و شش درصد از این جمهوری خواهان می گویند این توافق، برای اقتصاد مضر است.

چنین الگویی برای موضوع مهاجرت هم صادق است. این تحقیق نشان می دهد شصت و دو درصد از جمهوری خواهان که حامی سرسخت ترامپ نیستند، می گویند باید به مهاجران غیرقانونی اجاره داده شود برای دریافت حق شهروندی اقدام کنند. این دیدگاه به دیدگاه اکثر مردم آمریکا نزدیکتر است. این درحالی است که از هر ده جمهوری خواه طرفدار ترامپ چهار نفر معتقدند باید این مهاجران آمریکا را ترک کنند.

امسال ترامپ اعلام کرد آمریکا باید از توافق آب و هوایی پاریس کناره گیری کند. نتایج این تحقیق نشان می دهد بیش از شش نفر از هر ده آمریکایی از ماندن در این توافق حمایت کرده اند. این نتیجه نشان می دهد که حامیان ماندن به این توافق در مقایسه با هفتاد و یک درصد در سال ۲۰۱۶ کاهش داشته است، یکی از محدود موضوعاتی که رویکرد عمومی با موضع گیری ترامپ همسو بوده است.

لفاظی های ترامپ درباره سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) متحدان آمریکایی را نگران کرده است. وی این ائتلاف را ناکارآمد توصیف و گلایه کرد تعداد کمی از شرکای ناتو در آن چیزی که باید هزینه های دفاعی باشد، هزینه می کنند.

 

امروز تقریبا هفت نفر از هر ده آمریکایی ناتو را برای امنیت آمریکا ضروری می دانند که در مقایسه با سال گذشته حمایت نسبتا بیشتری داشته است. موضوع قابل توجه این که اکثر دموکرات‌ها، جمهوری خواهان و گروه های مستقل نیز از این دیدگاه حمایت می کنند. حتی پنجاه و چهار درصد از حامیان اصلی ترامپ ناتو را برای امنیت آمریکا ضروری می دانند.

همچنین درباره چگونگی عکس العمل آمریکا به افزایش نیافتن تعهدات دفاعی متحدان واشنگتن در ناتو اختلاف نظر قابل توجهی وجود دارد. اکثریت آمریکایی ها می گویند، این کشور باید از دیپلماسی و اقناع گری برای دستیابی به این هدف خود استفاده کند، البته اکثر حامیان اصلی ترامپ از تهدید به متوقف کردن کمک های دفاعی آمریکا تا زمان افزایش هزینه های دفاعی شرکای واشنگتن در ناتو، حمایت می کنند.

ترامپ از دیدگاه «نخست آمریکا » به عنوان دیدگاهی جهانی حمایت کرده است، اما حامیان اصلی اش می خواهند آمریکا همچنان قدرتی بین المللی باشد. تقریبا اکثر حامیان اصلی ترامپ می گویند آمریکا باید نقش مهمی در دنیا ایفا کند این در حالی است که اکثر آمریکایی ها در کل می گویند، ترجیح می دهند آمریکا نقش مشترکی با دیگر کشورها داشته باشد.

این نظرسنجی شورای شیکاگو در حوزه امور جهانی به شکل آنلاین و از بیست و هفتم ژوئن تا نوزدهم ژوئیه و از دو هزار و بیست نفر انجام شد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.