به گزارش ایرنا، محمد قانعی در نشست خبری افزود: مشهد سالانه پذیرای حدود ۳۰ میلیون زائر و گردشگر داخلی و خارجی است و هزینه اقامت روزانه هر گردشگر حدود ۱۲۰ هزار تومان است.

وی بیان کرد: ایران در سال ۵۶ رتبه اول گردشگری در منطقه را داشت ولی اکنون این جایگاه از بین رفته و باید برای رسیدن به آن تلاش شود.

وی با تاکید بر تقویت گردشگری مذهبی و زیارت در مشهد گفت: چنانچه از ۳۰۰ میلیون شیعه دنیا فقط ۱۰ درصد جذب شوند، جایی برای اقامت آنان در مشهد نخواهیم داشت و ظرفیت فعلی مشهد پاسخگو نخواهد بود.

قانعی افزود: میزان ماندگاری هر زائر در مشهد به طور متوسط سه روز است که این میزان در حال کاهش می باشد و این به معنای آن است که به جز بخش زیارت سایر جاذبه ها را از دست داده ایم و نسل جدید با وضعیت فعلی جذب نمی شوند لذا باید شرایط و جاذبه های جدید در این کلانشهر تعریف شود.

وی با بیان اینکه بیشترین سرمایه گذاری کشور در بخش هتلداری مشهد است، اظهار کرد: کمترین میزان سرمایه گذاری برای هر هتل در مشهد ۲۰ میلیارد تومان است و هم اکنون ۲۱۷ هتل در مشهد در حال پذیرش مسافر است و ۲۹۰ پروژه اقامتی و گردشگری نیز در این شهر در دست ساخت است که ۲۱۵ فقره از این تعداد مراکز اقامتی هستند.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: میانگین سنی هتل ها در مشهد به ۶ سال رسیده درحالی که این رقم در سایر شهرها بیش از ۳۷ سال است و متنوع ترین اماکن اقامتی کشور نیز در مشهد است.

وی در باره احداث زائرسراهای ارزان قیمت در مشهد نیز گفت: ساخت این زائرسرا ها تصمیم برنامه ریزی شده ای نبود و هزینه ساخت و پذیرش در این زائرسراها بیشتر از ساخت هتل توسط بخش خصوصی است مگر اینکه واقفان یا خیرین به این امر کمک کنند.

کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد سالانه پذیرای حدود ۳۰ میلیون زائر و گردشگر داخلی و خارجی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.