به گزارش ایرنا، ویلیام لیسی سوینگ مدیر کل سازمان مهاجرت سازمان ملل متحد در دیداری از کشور جنگ زده و قحطی زده یمن در مورد بحران رو به وخامت انسانی در این کشور هشدار داد و خواستار فراهم شدن تسهیلات بیشتری برای دسترسی امدادگران به مردم آن شد.

سوینگ به ویژه ایجاد این تسهیلات و از جمله بازگشایی فرودگاه ها برای رساندن کمک های لازم را وظیفه مستقیم مسئولین دولت یمن خواند و اضافه کرد که همه کشور های جهان در چنین شرایطی ملزم و موظف به مشارکت در این تلاش ها هستند.

مدیر نهاد مهاجرتی سازمان ملل متحد اضافه کرد که فلج شدن تقریبا سراسری نظام بهداشتی یمن و گسترش آلودگی ها به خصوص در سامانه آبرسانی، سبب شیوع غیر قابل مهار بیماری وبا شده و بیش از ۲۱ میلیون نفر از مردم این کشور نه تنها با خطر ابتلا به این بیماری روبرو هستند، بلکه برای نجات از مرگ ناشی از گرسنگی به کمک های فوری انساندوستانه نیازمندند.

وی پیش بینی کرد که روند باشتاب موجود در شیوع این بیماری ممکن است تا پایان سال جاری (۲۰۱۷) موجب ابتلا بیش از یک میلیون نفر از مردم یمن به این بیماری شود.

طبق آمارهای سازمان ملل متحد، تاکنون نزدیک به ۷۵۰ هزار نفر از مردم یمن با شتاب روزانه پنج هزار نفر، به این بیماری مبتلا شده و بیش از ۲ هزار نفر از آنها جان خود را از دست داده اند.

یکی دیگر از نگرانی هایی که این مقام مهاجرتی سازمان ملل متحد به آن اشاره کرد، سرنوشت مهاجران کشورهای دیگر منطقه است که به گفته او ماهانه ۶ هزار نفر از آنها به امید دسترسی به کار در برخی از کشورهای خلیج فارس از یمن عبور می کنند و خود را در معرض خطرات ناشی از جنگ و خشونت و ابتلا به این بیماری قرار می دهند.

تهاجم همه جانبه نظامی عربستان سعودی و متحدانش به یمن که از ابتدای سال ۱۳۹۴آغاز شد، تاکنون هزاران قربانی برجاگذاشته و در میان غیرنظامیان این کشور واقع در شبه جزیره عربی، بحران جدی انسانی ایجاد کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.