به گزارش تسنیم، هرچه زمان جلو می‌رود ابعاد بیشتری از نقش رژیم صهیونیستی در برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه اقلیم کردستان عراق آشکار می‌شود. در این راستا عماد علو، مشاور مرکز اروپایی مبارزه با تروریسم با بیان اینکه اسرائیل عامل تحریک مسعود بارزانی، رئیس کردستان عراق برای جدا شدن از عراق است و از این سیاست پشتیبانی می‌کند، تصریح کرد: تل‌آویو تلاش می‌کند برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت و صنایع در کردستان عراق، شرکت هایی را که از سوی ژنرال‌های اسرائیلی اداره می‌شود، وارد عمل سازد. البته پیش از این نیز اخبار و شواهد زیادی دال بر خرید نفت منطقه اقلیم از سوی رژیم صهیونیستی منتشر شده بود. کما اینکه این موضوع در خصوص خرید نفت داعش نیز صادق بود یکی از دلایل آن فروش ارزان نفت تولیدی در منطقه اقلیم و مناطق تحت تصرف داعش بوده است. در واقع زمانی که زمزمه برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه اقلیم بر سر زبان‌ها افتاد یک ارزیابی از روند تحولات منطقه و معادلات حاکم بر آن نیز نشان می‌داد که برگزاری این همه‌پرسی در مقطع کنونی به نفع دو بازیگر آشوب‌ساز منطقه یعنی داعش و دیگر گروه‌های تکفیری یا رژیم صهیونیستی تمام خواهد شد که در چند سال اخیر شکست‌های سنگینی را متحمل شده‌اند. لذا احتمال می‌رفت که این دو بازیگر برگزاری این همه‌پرسی را به محمل و ابزاری برای جبران شکست‌ها و ناکامی‌های خود تبدیل خواهند کرد و دیگر بازیگران نیز مجبور خواهند بود با آن مقابله کنند و بر همین اساس می‌توان گفت بخش عمده‌ای از سرسختی‌هایی که بعد از برگزاری همه‌پرسی اعمال می‌شود، به این دلیل است که اجازه داده نشود بازیگران آشوب‌ساز و شکست‌خورده در منطقه بتوانند از این مسئله بهره‌برداری کنند. نکته قابل تأمل در این زمینه این است که بعد از اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه درباره نقش و دخالت رژیم صهیونیستی در برگزاری همه‌پرسی جدایی اقلیم عراق، وقتی بنیامین نتانیاهو خواست به این اظهارات پاسخ دهد، باز نتوانست حمایت خود را از آن پنهان کند و گفت: «با این حال به طور طبیعی از خواسته مردم کرد و بلندپروازی آنها حمایت می‌کنیم.»

از دیگر سو شاخص‌های موجود حاکی از این است که رژیم صهیونیستی در خصوص برگزاری همه‌پرسی جدایی کاتالونیا از اسپانیا نیز رویکرد مشابهی اتخاذ کرده است و علاوه بر اینکه نمایندگانی از پارلمان اتحادیه صهیونیسم به عنوان ناظر در برگزاری این همه‌پرسی نقش داشتند بلکه دیروز روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، از جزئیاتی پرده برداشت که نشان می‌دهد از چند سال پیش ارتباطاتی میان مسئولان محلی کاتالونیا و رژیم صهیونیستی در جریان بوده است و در واقع این منطقه به حمایت صهیونیست‌ها چشم دوخته‌ است. به نوشته این روزنامه، آرتور مس، رئیس پیشین دولت محلی کاتالونیا سال ۲۰۱۳ به همراه شهردار بارسلونا و یک هیئت تجاری به اسرائیل سفر کرده بود. وی در این سفر با شیمون پرز، رئیس وقت و یعیر لاپید، وزیر وقت اقتصاد اسرائیل دیدار و گفت‌وگو کرده بود. براساس گزارشی که آن زمان منتشر شد، مَس در دیدار با پرز درباره روند استقلال کاتالونیا با وی گفت‌وگو کرده بود. رسانه‌های اسپانیا اعلام کردند برخلاف قوانین اما ظاهراً به اصرار مَس، از پرچم اسپانیا در این نشست استفاده نشده بود و این دو مقام در برابر دو پرچم اسرائیل با یکدیگر گفت‌وگو کرده بودند.

 پس از دیدار با لاپید، خبرگزاری کاتالان به نقل از مَس نوشت: اسرائیل از بسیاری جهات شریک راهبردی کاتالونیا محسوب می‌شود و اینکه هدف از این سفر تقویت همکاری‌ها و حفظ روابط خوب دوجانبه بین اسرائیل و کاتالونیا بوده است. اما در مورد اینکه چه عواملی موجب شده است رژیم صهیونیستی از همه‌پرسی جدایی کاتالونیا حمایت کند به دو عامل می‌توان اشاره کرد؛ نخست اینکه اسپانیا میزبان نخستین کنفرانس صلح خاورمیانه بر اساس مبادله زمین در برابر صلح بود که راستگرایان صهیونیستی هیچ وقت دل خوشی از آن نداشته و ندارند و دوم اینکه بر اساس طرحی که در دانشگاه استفورد امریکا (که‌پاتوق راستگرایان مسیحی و صهیونیستی است) تهیه شده تشکیل بیش از ۶ هزار واحد سیاسی در جهان پیش‌بینی شده و از این دید آنچه که بناست در منطقه اقلیم عراق یا کاتالونیای اسپانیا اتفاق بیفتد، بخش کوچکی از طرح بزرگی است که اساساً این طرح نه الان بلکه از چند دهه پیش آغاز شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.