احمدرضا درویش پس از نشست خبری وزیر ارشاد که اکران «روز رستاخیز» را ناممکن دانست، در گفت‌وگو با مهر درباره این موضوع گفت: من ترجیح می‌دهم دراین‌باره همچنان سکوت کنم و به سکوتم ادامه دهم، چون دلایلی هم برای این سکوت دارم. قبلا هم گفته‌ام تا وقتی که «رستاخیز» اکران نشود، دیگر فیلمی نمی‌سازم به‌همین‌دلیل گفتن این حرف‌ها دیگر تکراری است تا ببینیم چه‌چیزی مقدر می‌شود.

‌ اکران در دنیا

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، چهارم مهر در اولین نشست خبری خود درباره سرنوشت نهایی فیلم سینمایی «رستاخیز»، به کارگردانی احمدرضا درویش بیان کرد که «این فیلم فعلا در ایران اکران نمی‌شود، اما امکان نمایش خارجی دارد».

بنابراین این اکران خارجی باز هم فرصتی خواهد بود برای اینکه فیلم نه در ایران که در خارج از ایران در صورت یک اکران مناسب بخشی از این سرمایه را بازگرداند و البته احمدرضا درویش می‌گوید در این خصوص اطلاع چندانی ندارد، چون اکران خارجی «رستاخیز» جزء وظایف او نیست و به تهیه‌کننده و مالکان فیلم ربط دارد.

‌ حمله اصولگرایانه

سینماپرس، نزدیک به جواد شمقدری، هم‌صدا با روزنامه جوان به این موضع‌گیری درویش حمله‌ور می‌شود و چنین برداشتی از صحبت‌هایش می‌کند: «درویش معتقد است، رستاخیز مانند یوسف است که برادرانش وی را در چاه انداخته‌اند. آیا منظور از چاه در اینجا دریافت چندین‌ میلیارد تومان از دولت است؟ این کارگردان که در دولت یازدهم بارها در برابر درخواست وزارت ارشاد برای اصلاح فیلم مقاومت کرده ‌بود و حاضر نبود ایرادات متعددی را که به این فیلم وارد شده است، تصحیح کند، اکنون می‌گوید: ما فیلم‌ساز هستیم و دوست داریم فیلم بسازیم، اما این بچه‌ای که بزرگ کردیم مثل یوسفی است که در چاه گرفتار شده است، آن هم به دست برادران به ظاهر دلسوز خود. بااین‌وجود من از هیچ‌کس هیچ گلایه و طلبی ندارم، زیرا ساختن «رستاخیز» شانس بزرگ زندگی من بوده ‌است و همین‌که این فیلم عاشورایی در کارنامه کاری من است، برایم کافی است و باعث افتخار من است».

درویش در حالی به ساخت این فیلم افتخار می‌کند که چند نفر از مراجع تقلید آشکارا نسبت به این فیلم موضع انتقادی گرفته و بعضا «رستاخیز» را وهن‌آمیز نامیده‌اند.

روزنامه جوان هم به اظهارات درویش اعتراض می‌کند و درباره تشبیه این فیلم به یوسفی که در چاه‌ گیر کرده، می‌نویسد: «کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز» بعد از اعلام اینکه مالکان این فیلم خسارت‌ میلیاردی از ارشاد دریافت کردند، فیلمش را به یوسف در چاه تشبیه کرد؛ چاهی که گویا می‌شود با پول آن را پر کرد!»

«جوان» که برای این مطلب تیتر ««رستاخیز» یوسف در چاه است یا تاجر ونیزی؟!» را انتخاب کرده همچنین می‌نویسد: «سیدعباس صالحی البته از میزان مبلغ توافق سازمان سینمایی با سازندگان فیلم «رستاخیز» سخنی نگفت، ولی برخی شنیده‌ها حکایت از پرداخت ١٣‌ میلیارد تومان به‌عنوان خسارت به سازندگان این فیلم دارد؛ مبلغی بسیار درشت برای فیلمی که هزینه آن از سوی نهاد‌های دینی خارج از کشور تأمین ‌شده و سازندگان آن پولی را بابت ساخت آن هزینه نکرده‌اند. اگر این میزان دریافت از ارشاد برای جبران خسارت صحت داشته باشد، یعنی مالکان این فیلم بدون اینکه دردسر‌های اکران را تقبل کرده باشند و درآمد ناشی از اکران را با پخش‌کننده و سینمادار سهیم شوند و حتی عوارض شهرداری را پرداخت کنند، پولی را به دست آورده‌اند که دیگر همکارانشان به‌هیچ‌وجه در سیستم فروش قادر به تحصیل آن نبوده‌اند و مشخص نیست چه مقدار زمان طول خواهد کشید تا برای اکران فیلمی در ایران چنین حاشیه سود‌ میلیاردی به وجود‌ آید. با توجه به نحوه تقسیم درآمدهای ناشی از اکران فیلم‌ها می‌شود گفت، سهم ١٣‌ میلیاردی مالکان فیلم «رستاخیز» چندبرابر سهم مالکان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است. این سود بدون احتساب درآمد احتمالی از اکران‌های خارجی‌ای است که وزیر گفته رستاخیز می‌تواند داشته باشد».

‌ واکنش تهیه‌کننده: سوءتعبیر شده

در پی اظهارات اخیر وزیر ارشاد درباره وضعیت فیلم رستاخیز و برخی ابهامات و برداشت‌های متفاوت به‌وجودآمده در زمینه پرداخت خسارت به سازندگان این اثر عاشورایی، تقی علیقلی‌زاده، تهیه‌کننده فیلم روز رستاخیز، اطلاعیه‌ای را منتشر کرد.

در این اطلاعیه‌ که ایسنا منتشر کرد، آمده: «پس از تعلیق و توقف اکران فیلم «رستاخیز» در تیرماه ۱۳۹۴، اصحاب رسانه و کنشگران در عرصه فرهنگ و هنر عاشورایی به سنت هرساله و هم‌زمان با ایام شهادت سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) علاوه بر مرور آثار مختلف، به انعکاس آخرین وضعیت و رویدادهای مربوط به سرنوشت این فیلم نیز می‌پردازند، که نشان‌دهنده عمق تعهد و رسالتی است که برعهده آنان است. براستی هرچقدر از تصمیم مسئولان سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توقف و تعلیق اکران فیلم رستاخیز سپری می‌شود، تبعات و زیان‌های عمیق مادی، معنوی و فرهنگی آن، بیش‌ازپیش بر همگان آشکار می‌شود. پس از سخنان جناب آقای دکتر صالحی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه نشست رسانه‌ای‌ مورخ ٤/٧/١٣٩٦ درباره وضعیت فعلی فیلم رستاخیز، برداشت‌های متفاوتی از سخنان ایشان در افکار عمومی منعکس شد که ابهام‌ها و سوءتعبیرهایی مانند «پرداخت خسارت به سازندگان رستاخیز» را به همراه داشت.

لازم به ذکر است که نه در متن سخنان وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و نه در گفت‌وگوهای مشترک و تعهدات حقوقی مکتوب بین سازندگان این فیلم با مسئولان محترم، هیچ‌گاه موضوع پرداخت خسارت مادی و تعیین و اعلان ارقامی برای آن، مطرح نبوده و این مسئله صرفا گمانه‌زنی‌هایی است که از اصل صحیح نیست.

ضمن تشکر و قدردانی از تلاش و عزم جناب آقای دکتر صالحی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و جناب آقای مهندس حیدریان، ریاست محترم سازمان سینمایی در تلاش برای حل‌و‌فصل مشکلات حقوقی فیلم فوق، سازندگان این فیلم امیدوارند با توکل به الطاف الهی و تعامل سازنده با مدیران محترم و خدمتگزار، زمینه مناسب برای عبور از موانع پیش‌رو فراهم شود. «رستاخیز» به‌عنوان اثری برآمده از سینمای نجیب ایران، هدیه‌ای ناقابل به پیشگاه عاشقان و شیفتگان فرهنگ عاشوراست که امید است با همت بلند همه دلسوزان و مدیران محترم، گره از مشکلات آن گشوده شود».

مشارکت بنیاد فارابی؟

سینما دیلی‌ روز گذشته برخلاف تکذیب تهیه‌کننده درباره پرداخت زیان مالی به سازندگان این فیلم نوشت: «به نظر می‌رسد اتفاق تازه‌ای برای فیلم افتاده باشد و آن هم خرید ٤٥ درصد سهم فیلم از سوی بنیاد فارابی است. این بنیاد در بیانیه‌ای از مشارکت ٤٥‌درصدی در «رستاخیز» گفته؛ درحالی‌که پیش‌از‌این اعلام شده این فیلم با سرمایه بخش خصوصی ساخته شده. به نظر می‌رسد مدیران سینمایی و سازندگان «رستاخیز» وارد بازی با کلمات شده‌اند و توافق نهایی صورت گرفته و اکران‌نشدن فیلم احمدرضا درویش در قبال دریافت رقمی درخور‌ توجه است».

اکران فیلم «رستاخیز» درباره قیام عاشورا پس از یک روز نمایش در پی اعتراض‌های غیررسمی به نمایش چهره حضرت ابوالفضل (ع) به دستور وزارت ارشاد متوقف شد.

این فیلم تاریخی، مذهبی و حماسی از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام ‌حسین (ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند. «رستاخیز» در سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت ٩ سیمرغ بلورین و تندیس بیرق طلایی (مصطفی عقاد) شد. این فیلم همچنین سیمرغ بهترین فیلم و سیمرغ بهترین کارگردانی را دریافت کرده و در جشنواره بین‌المللی غدیر در نجف اشرف و جشنواره بین‌المللی بغداد به‌عنوان بهترین فیلم مورد تحسین قرار گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.