به گزارش ایرنا، محققان دانشگاه لیمریک در ایرلند متوجه شدند که کریستال های لیزیوم (یک نوع پروتیین) زمانی که تحت فشار قرار می گیرند، برق تولید می کنند. لیزیوم در اشک چشم، بزاق و سفیده تخم پرندگان و شیر پستانداران یافت می شود.

 

کوارتز نیز زمانی که تحت فشار قرار می گیرد، توانایی تولید برق را دارد - یک ویژگی که به عنوان پیزو الکتریکی (اثر فشار برقی) شناخته شده است. پیزوالکتریکی به معنای الکتریسته حاصل از فشار، از دو واژه‌ی یونانی پیزو به معنای فشار‌ دادن و الکترون گرفته شده‌ است.

این توانایی، کوارتز را برای استفاده در فناوری های مختلف کاربردی می سازد. از کوارتز اغلب برای ساخت تشدیدگرهای برق (resonators) در داخل تلفن های همراه، دستگاه های اولتراسوند و سایر انواع حسگرها استفاده می شود.

 

&#۳۹;آیمی استاپلتون&#۳۹; یک فیزیکدان محقق در دانشگاه لیمریک گفت: از اثر پیزوالکتریکی در اطراف ما زیاد استفاده می شود، اما توانایی این پروتیین خاص ( لیزیوم) در تولید برق کشف نشده بود. 

 

این فیزیکدان خاطرنشان کرد که مقدار الکتریسته ای که بر اثر فشار از بلورهای لیزوزیم بدست می آید، قابل توجه و به همان اندازه ای است که از کوارتز حاصل می شود. با این وجود از آنجا که بلورهای لیزوزیم یک ماده بیولوژیکی و غیر سمی است، می تواند کاربردهای نوآورانه زیادی مانند پوشش های فعال الکتریکی و ضد میکروبی برای ایمپلنت های پزشکی داشته باشد.

 

به اعتقاد محققان، تحقیق آنها که جزئیات آن دیروز در مجله Applied Physics Letters منتشر شد، می تواند برای مهار انرژی زیست سازگار پیزوالکتریکی برای دستگاه های زیست پزشکی مورد استفاده قرار کیرد. 

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.