به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این شکایت‌ها روز دوشنبه در دادگاه‌های فدرال نیویورک و مریلند تنظیم شد.

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سپتامبر جدیدترین ممنوعیت‌های سفر به این کشور را اعلام کرد که شهروندان جمهوری چاد، ایران، لیبی، کره شمالی، سومالی، سوریه و یمن و برخی از مقامات دولت ونزوئلا و خانواده‌هایشان را شامل می‌شود. این ممنوعیت‌ها قرار است از تاریخ ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) به اجرا درآیند.

در یکی از این شکایت‌ها که دوشنبه شب از طرف "ائتلاف ایرانی‌های خارج از کشور" و شش شخصیت حقیقی در دادگاه منطقه‌ای آمریکا مربوط به بخش جنوبی مریلند تنظیم شده، آمده است که ممنوعیت سفر شهروندان هشت کشور که عمدتا کشورهای مسلمان هستند به آمریکا، نقض قانون اساسی این کشور است.

شکایت دوم که از طرف مرکز برنان برای عدالت در دانشگاه نیویورک و در دادگاه منطقه‌ای آمریکا مربوط به بخش جنوبی نیویورک تنظیم شده، قصد دارد تا وزارت امور خارجه آمریکا را وادار کند تا از درخواست مطرح شده براساس قانون آزادی اطلاعات پیروی کرده و مدارک ارائه شده از سوی وزارت امنیت کشور به کاخ سفید را منتشر کند؛ مدارکی که به طور مفصل اقدامات تشریک اطلاعات کشورهای خارجی را شرح می‌دهد و این تصمیم برای اخراج مسافران از کشورهای منتخب را توجیه می‌کند.

این در حالی است که وزارت دادگستری هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده و کاخ سفید نیز پاسخگویی به سوالات را به وزارت امور خارجه  ارجاع داده که این وزارتخانه نیز تاکنون هیچ اظهارنظری نکرده است.

دونالد ترامپ در تاریخ ۲۴ سپتامبر ابلاغیه‌ای را منتشر کرد و در آن محدودیت‌های جدید مربوط به سفر شهروندان برخی کشورها به آمریکا را شرح داد. مقامات دولتی واشنگتن تاکید کرده‌اند که ابلاغیه اخیر نتیجه یک روند طولانی و بر مبنای ارزیابی هدفمند وضعیت امنیتی هر کشور و تمایل آنها به تشریک اطلاعات با آمریکاست.

شکایت "ائتلاف ایرانی‌های خارج از کشور" علیه ترامپ، الن دوک، وزیر موقت امنیت کشور، کوین مک‌آلنان، مدیر موقت گمرک و حفاظت مرزی آمریکا، جیمز مک‌کامند، مدیر موقت خدمات مهاجرت و شهروندی آمریکا، جف سشنز، دادستان کل و رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه این کشور تنظیم شده است.

در این شکایت‌نامه آمده است که چنین تبعیض‌هایی نقض متمم اول قانون اساسی و قانون مهاجرت و ملیت است. این گروه به دنبال یک دستورالعمل سراسری برای توقف اجرای این محدودیت‌ها است.

در ادامه این شکایت‌نامه آمده است: علی‌رغم تلاش‌های دونالد ترامپ برای پنهان کردن اصل موضوع این محدودیت‌ها با اضافه کردن نام کشورهای کره شمالی و ونزوئلا، هدف این ابلاغیه همچنان بدون تغییر باقی مانده است. هدف این ابلاغیه از ابتدا با ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا بوده است.

جاناتان اسمیت، مدیر حقوقی فعالان مسلمان گفت: نمی‌توانید این حقیقت را انکار کنید که این ممنوعیت‌ها به شدت کشورهای مسلمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین نمی‌توانید این حقیقت را نادیده بگیرید که آنها قصد دارند با اضافه کردن نام دو کشور کره شمالی و ونزوئلا که کشورهای مسلمان به حساب نمی‌آیند، به نوعی تبعیض علیه مسلمانان را مخفی کنند. این سیاست در رابطه با ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکاست.

وی افزود: علاوه بر به چالش کشیدن قانونی بودن این برنامه، بسیار مهم است که درخصوص این روندها شفاف سازی کنیم تا تمامی آمریکایی‌ها بتوانند آنچه که رخ می‌دهد را مشاهده کنند و قضاوت و ارزیابی‌های خود را از آنچه که کاخ سفید و آژانس‌های فدرال انجام می‌دهند، داشته باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.