به گزارش فارس، سریال «بچه مهندس» به کارگردانی علی غفاری پس از مشخص شدن اسامی بازیگران، قرار است از اواسط مهر کلید زده شود. این سریال، به قلم سجاد ابوالحسنی، روایتگر تاریخ معاصر در طول ۳۰ سال اخیر است که نکات برجسته و اتفاقات مهمی همچون دفاع مقدس، پایان جنگ، رحلت حضرت امام(ه)، آزادی اسرا و... در ۴۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای برای شبکه پنج سیما به تصویر کشیده خواهد شد.

**فراخوان تست بازیگری

بعد از ظهر یکی از روزهای آخر تابستان در خیابان شریعتی تهران، صدای همهمه کودکان و نوجوانانی که به‌همراه والدینشان برای تست بازیگری آمده‌اند، شنیده می‌شود. سعید سعدی تهیه‌کننده «بچه مهندس» می‌گوید: چون در فیلم به بازی تعدادی از کودکان و نوجوانان احتیاج داریم، طی فراخوانی که از یک ماه پیش شروع شد، حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ بچه در سنین مختلف سنی برای آزمون مراجعه کردند که البته با بازنگری و بررسی کارگردان‌، بازیگران خردسال مورد نظرمان چه دختر و چه پسر، انتخاب می‌شوند.

**بیان حوادث تاریخی در موضوعی اجتماعی

غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه تهران می‌گوید: سریال «بچه مهندس» که در مرحله پیش‌تولید قرار دارد به فصل «کودکی»، «نوجوانی» و «جوانی» چند شخصیت می‌پردازد. او با بیان اینکه قصه فیلم، بستر خوب، روان و جذابی برای مخاطب دارد و روایتگر سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۹۱ است، تصریح می‌کند: موضوعات مختلفی از جمله بخش‌های «تلاش و کوشش»، «پیشرفت و تحصیل علم»، «توجه به نخبگان» و «خانواده و اهمیت آن» در این سریال دیده شده‌است.

الماسی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات جدی که شبکه‌های مختلف سیما به آن می‌پردازند، بحث‌های اجتماعی و مشکلات روز جامعه است، ادامه می‌دهد: شبکه پنج که رویکرد تهرانی هم دارد با پرداختن به موضوعات اجتماعی در شهر تهران، به‌نوعی موضوعات مشابه کلان‌شهرهای ایران را نیز بازنمایی می‌کند. مدیر گروه فیلم و سریال شبکه تهران تصریح می‌کند: هر چند که  قصه سریال، اجتماعی، اما در کنارش مجموعه حوادث تاریخی سال‌های ۶۷ و بعد از آن به شکل خیلی ظریفی در بدنه قصه دیده می‌شود که به نظرم از قوت کار است.

**حسی خاطره‌انگیز برای دهه شصتی‌ها

علی غفاری، کارگردان این سریال با بیان اینکه اسم سریال موقتی است، می‌گوید: حال و هوای حاکم بر قصه سریال، حال و هوایی اجتماعی است که می‌توان گفت با توجه به سیر زمانی داستان که در تاریخ معاصر روایت می‌شود، طراحی صحنه و اجرای جزئیات مورد نیاز و همچنین تهیه لباس و آکساسوار مناسب، یکی از دشوارترین مراحل تولید است. این سریال در 40  قسمت 45 دقیقه‌ای که گمان می‌رود به 50 قسمت هم برسد، هم‌اکنون در مرحله پیش‌تولید، انتخاب بازیگر و انتخاب لوکیشین است.

او تصریح می‌کند: بخشی از داستان، مربوط به پرورشگاه و بچه‌هایی است که در آنجا زندگی می‌کنند. اینکه آن‌ها چطور وارد جامعه می‌شوند، داستان‌های خودش را دارد. نویسنده این کار، متن بسیار شیوا و خوبی را خلق کرده که مطمئنم ارتباط خوبی با مخاطب برقرار خواهد کرد. بسیاری از صحنه‌های این داستان، حس خاطره‌انگیزی را برای دهه شصتی‌ها تداعی می‌کند.

غفاری با بیان اینکه توضیحات بیش‌تری نمی‌تواند بدهد، چون هنوز گروه بازیگری کامل نشده و ماجرای لوکیشین و پیش‌تولید ادامه دارد، درباره انتخاب بازیگران تصریح می‌کند: در مورد بازیگرانی که نقش کودک را بازی می‌کنند، مجبوریم که از چهره‌های جدید استفاده کنیم، چون بچه‌ها رو به رشد هستند و جسم و چهره‌شان مدام در حال تغییر است. اما در مورد بازیگر بزرگسال که تعدادشان هم کم نیست، ترجیح می‌دهم از بازیگران حرفه‌ای خصوصاً بازیگران تئاتر استفاده کنم، چون این مجموعه پر گفت‌وگو و پربازیگر است. از آنجا که صحنه‌های شلوغ و پر بازیگری را داریم، میزان تسلط بازیگران در مواقعی که در مقابل هم قرار می‌گیرند مهم است. باید همه مجرب و حرفه‌ای باشند چون بخش عمده‌ای از اتفاقات در لوکیشینی ثابت صورت می‌گیرد، توانایی بازیگر است که کار را روان و دلچسب می‌سازد.

**آشنایی نسل امروز با گذشته تاریخ کشور

سعید سعدی تهیه‌کننده سریال «بچه مهندس» با بیان اینکه این کار  به سفارش شبکه پنج سیما در حال پیگیری است، خاطرنشان می‌کند: ان‌شاءالله بتوانیم کاری اثرگذار و درخور شأن مخاطبان این شبکه تلویزیونی بسازیم؛ چراکه سیر تحولی انسان از کودکی تا پایان  دوران جوانی و دغدغه‌هایش روایت می‌شود و می‌تواند برای نسل امروز آموزنده باشد. در طی این مسیر، اتفاقاتی که در طی ۳۰ سال در داستان ما رقم می‌خورد نیز بیان می‌شود که به نوعی تلنگری است برای اتفاقاتی که در کشور به وقوع پیوسته و نسل امروزی با این اتفاقات آشنایی ندارد.

سعدی با بیان اینکه کارگردان کار مشخص شده و گروه عوامل سریال مستقر شده‌اند، ادامه می‌دهد: رایزنی‌هایی با بازیگران مطرح و شاخص صورت گرفته و با تعدادی از عزیزان گفت‌وگوهایی شده که بعضی از آن‌ها به قرارداد می‌انجامد و با بعضی از آن‌ها هنوز به قرارداد نرسیده‌ایم. پس از آنکه فیلم‌نامه در اختیار بازیگران قرار گرفت، کار در سه مرحله «کودکی»، «نوجوانی» و «جوانی» کار پیش خواهد رفت. با توجه اینکه موضوع از سال ۶۷ آغاز می‌شود، در صحنه‌هایی ورود آزادگان و روزهای پایانی دفاع مقدس به تصویر کشده می‌شود و چون بازیگر یکی از نقش‌های قصه خودش از رزمندگان آن دوران است، بازگشتی به زندگی او خواهیم داشت و فلش‌بک‌هایی از زندگی او در طول فیلم روایت می‌شود و مخاطبان بیش‌تر با او آشنا خواهند شد. وی در‌ خصوص استقبال مخاطبان در ‌باب این‌گونه آثار می‌گوید: باید ببینیم در مرحله اجرا، فیلم به چه صورت در خواهد آمد. اگر از کیفیت بالایی برخوردار باشد گمان می‌کنم بازخوردهای مثبتی داشته باشد.   

**نگاهی جدید به «فرار مغزها»

سجاد ابوالحسنی، نویسنده سریال‌هایی همچون عملیات ??? (سری اول)، روز حسرت، پنجمین خورشید، پنج کیلومتر تا بهشت و خداحافظ بچه می‌گوید: موضوع سریال «بچه مهندس» موضوعی تکراری است، ولی سعی کرده‌ایم به شیوه‌ای جدید و متفاوت به آن بپردازیم و از زاویه‌ای دیگر به بحث «فرار مغزها» نگاه کنیم. خواستیم بیش‌تر هدف‌گذاری‌مان علاوه بر روی جوان‌ها، مهندسان و تحصیل‌کرده‌هایمان، مسئولان کشوری هم باشد و بررسی کنیم که چرا جوان‌ها یا می‌روند یا به فکر رفتن از ایران می‌افتند.

ابوالحسنی با بیان اینکه قصه، به زندگینامه شبیه است و از کودکی تا بزرگسالی قهرمانان داستان دنبال می‌شود، تا جایی که به مرحله‌ای می‌رسد که تصمیم به رفتن می‌کند، ادامه می‌دهد: نوشتن همه مراحل فیلم‌نامه سریال بر عهده خودم بوده است. دو فصل کودکی و نوجوانی را نوشته‌ام و فصل جوانی هنوز نوشته نشده است. با بازنویس، هر فصلی مشتمل بر 16 الی 17 قسمت شود. ابوالحسنی در جواب این پرسش که آیا نگارش هم‌زمان فیلم‌نامه با تولید سریال به بهتر اجرا شدن داستان کمک می‌کند از فواید این امر چنین می‌گوید: این کار فوایدی دارد، مانند اینکه می‌شود با توجه به روند اجرا و کارگردانی، تغییراتی در فیلم‌نامه ایجاد کرد. مثلاً اگر بازیگری بیش از میزان نقشش، توانمندی نشان ‌دهد، می‌توان نقش او را پر رنگ کرد و بالعکس، یا اگر داستانکی در اجرا به خوبی پیش نمی‌رود و می‌توان آن را کوتاه بلند کرد. همچنین می‌شود موانع پیش‌ روی تولید سریال مانند در دسترس نبودن لوکیشن‌ها یا هزینه‌های بالای تولید را با تغییرات در فیلم‌نامه و توسط نویسنده برطرف کرد. وی می‌افزاید: البته در سریالی که مشغولش هستم به‌دلیل شرایط خاصش این هم‌زمانی چندان کمکی نخواهد کرد، زیرا سه فصل دارد و نگارش دو فصل پایان یافته و در زمانی‌که فصول مذکور تولید می‌شوند، مشغول نگارش فصل آخر خواهم بود و چون فصل سوم تفاوت فراوانی با فصول اول و دوم دارد در نتیجه اتفاقات مرتبط با تولید چندان به بهبود متن فصل سوم کمکی نخواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.