به گزارش ایسنا، به نقل از الیوم السابع، دولت اردن گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر را در خصوص کوچاندن پناه‌جویان سوری به صورت گروهی از این کشور رد کرد.

این سازمان در گزارش خود آورده بود: در پنج ماه اول سال ۲۰۱۷ مقامات اردنی ماهانه حدود ۴۰۰ پناهجوی سوری ثبت نام شده را مجبور به کوچ کرده‌اند، علاوه بر این حدود ۳۰۰ تن نیز داوطلبانه کوچ کرده‌اند.

در این راستا، محمد مومنی، سخنگوی دولت اردن تصریح کرد، اردن به قوانین بین‌المللی مرتبط با این مساله پایبند است، بازگشت پناهجویان دواطلبانه بوده و در مناطق مربوط به آنها هیچ خطری آنها را تهدید نمی‌کند.

مومنی، سازمان‌های بین‌المللی را به دقت‌نظر درباره مسائل مربوط به حاکمیت کشورها دعوت کرد و خواست از نقش بشردوستانه کشورش درباره پناهجویان قدردانی شود.

یک وزیر اردنی نیز در این باره اظهار داشت، اردن باید از جهان بخواهد تا از کشورهای میزبان پناه‌جویان حمایت کنند و دیگر کشورها را برای پناه دادن هرچه بیشتر پناه‌جویان تحت فشار قرار دهد. امنیت اردن و ملت آن بالاتر از هرچیزی است.

در این راستا، محمد الحواری، سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهجویان نیز گفت: افزایش حوادث امنیتی در اردن در سال ۲۰۱۶ منجر به افزایش کوچ اجباری در آغاز ۲۰۱۷ شد.

وی افزود: کمیساریای سازمان ملل به افزایش کوچ اجباری از طریق همکاری با مقامات اردنی با تقویت اقدامات قانونی لازم و تضمین اجرای تصمیمات در خصوص کوچاندن فردی پاسخ داد.

الحواری پیرامون گزارش دیده‌بان حقوق بشر تشریح کرد: کمیساریای سازمان ملل به گزارش تصورات و ترس‌های پناهجویان سوری که با آنها مصاحبه شده توجه داشته و براساس این نتایج دستورات خود را ارائه می‌دهد.

این مقام مسئول تاکید کرد، کمیساریا درباره اقدامات قانونی لازم که مولفه مهم در روند کوچاندن است، از جمله مواردی که دولت اردن درباره خطرات مربوط به امنیت آن صحبت می‌کند، اتفاق نظر دارد.

وی ادامه داد: کمیساریای سازمان ملل کاهش موارد کوچ اجباری، ادامه همکاری با مقامات اردنی برای انجام مسئولیت‌های خود بر اساس قوانین بین‌المللی و تضمین احترام کامل به حقوق کسانی که نیازمند حمایت بین‌المللی هستند را در نظر دارد.

اردن و سوریه در مرزهای شمالی به طول ۳۷۵ کیلومتر مربع باهم مرتبط هستند، مساله‌ای که باعث شده اردن بیش از کشورهای دیگر پناهجویان سوری را در خود جای دهد.

۱.۳ میلیون تن سوری که نیمی از آنها پناه‌جو هستند در اردن به سر می‌برند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.