به گزارش خبرآنلاین، انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۵۷ اهداف، شعارها و آرمان هایی داشت و امروز پیشرفت آن اهداف و آرمان ها لازمه استمرار روحیه انقلابی گری در مردم است، پس باید در حوزه های مختلف پویش و پایش کرد تا مصادیق توقف ها و احیانا پسرفت ها در مسیر تحقق اهداف انقلاب مشخص و برای خروج از این وضعیت راهکار عملی تدبیر و تدوین شود.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان گفتند: «باید با تشکیل یک هیأت اندیشه ورز که دارای نگاه کلان و راهبردی و عمیق باشد، به بررسی چگونگی حرکت انقلاب اسلامی در ۳۸ سال گذشته به سمت اهداف اصلی خود و پیشرفت‎ها، توقف‌ها و پسرفت‌ها در این مسیر بپردازد و براساس جمع بندی خود از دستگاه‎های مختلف مطالبه‌گری کند.»

آیت الله هاشم هاشم‌زاده هریسی عضو مجلس خبرگان رهبری می گوید: مطالبه گری اعضای مجلس خبرگان رهبری درصورتی مطلوب و صحیح و حق خواهد بود که بروند حوزه های مختلف را بررسی، دلایل پیشرفت ها، توقف ها، عقبگردها و ضعف ها را مشخص و کارشناسی و آسیب شناسی کنند، بعد به مطالبه گری بپردازند و اشکالات را در حوزه های مختلف به مسئولان کشور یادآور شوند.

مشروح این گفت‎وگو را در ادامه بخوانید:

نمایندگان مردم در مجلس خبرگان بعد از اجلاسیه اخیر، خدمت مقام معظم رهبری رفتند و ایشان نیز درباره تشکیل هیأت اندیشه ورز برای بررسی میزان تحقق اهداف انقلاب در ۳۸ سال گذشته رهنمودهایی داشتند، به نظر شما این هیأت باید در چه موضوعاتی ورود کند؟

مقام معظم رهبری در یکی از ملاقات های گذشته وقتی نگرانی و نظرات اعضای مجلس خبرگان را درباره بعضی مسائل شنیدند، فرمودند «شما خودتان این مسائل را از مسئولان و مجریان نظام مطالبه کنید». بعد از آن دیدار مسئله مطالبه گری در نطق ها و صحبت های اعضای مجلس خبرگان زیاد مطرح می شود. در دیدار اخیر، رهبر انقلاب درباره همان مسئله مطالبه گری فرمودند «برای مطالبه گری اول باید بررسی کنید و ببنید نظام در چه مسائلی پیشرفت، در چه مسائلی عقبگرد و در چه مسائلی توقف داشته است و چه آسیب هایی وجود دارد و بعد براساس این بررسی ها مطالبه گری انجام شود».

در واقع ایشان روش مطالبه گری را می خواستند بیان کنند نه اینکه منظورشان این باشد که هیأتی تشکیل شود تا بخشی از اختیارات رهبری در حوزه نظارت بر نظام به اعضای خبرگان در این هیأت تفویض شود. خیر این چنین نبود بلکه مقام معظم رهبری می خواستند روش مطالبه گری را بیان کنند که اگر اعضای خبرگان لازم می دانند درباره مسئله ای مطالبه گری کنند، راهش این است که اول مطالعاتی درباره وضعیت نظام و کشور و انقلاب انجام دهند پیشرفت ها و کارهای خوب انجام شده در حوزه های مختلف را ببینند، بعد نقاط متوقف مانده یا دچار عقبگرد شده را احصا و بر همین اساس از مسئولان مطالبه کنند.

به نظر شما کدام بخش از اهداف انقلاب در ۳۸ سال گذشته محقق نشده یا مغفول مانده یا درست اجرا نشده است؟

البته در نظام جمهوری اسلامی ایران تاکنون کارهای عظیم و زیاد علمی و سیاسی در سطح داخلی و بین المللی انجام شده است بنابراین موفقیت ها و برکات زیادی داشته‌ایم و این طور نیست که پیشرفتی نبوده، چنین صحبتی سیاه نمایی است. بیان درست آن است که بگوییم شأن این نظام و انقلاب آنقدر بلند و والا است که ظرفیت های بزرگی در نظام و انقلاب وجود دارد و ما با آن وضعیت شایسته و آنچه باید باشیم، خیلی فاصله داریم. در واقع از همه ظرفیت های مان آن طور که باید استفاده نکردیم. ما می توانستیم در این مدت از نظر اقتصادی، معنوی و اخلاقی یک ابرقدرت بین المللی شویم. ژاپن که ظرفیت، اسلام و انقلاب ما را نداشت در عرض ۲۰ سال خودش را در جهان یافت. در ژاپن می گویند «وقتی رئیس جمهور آمریکا معاونش را فرستاد و از ژاپن درباره سقوط ارزش دلار کمک خواست، آن روز احساس کردیم پیروز شدیم». ژاپن ظرف ۲۰ سال این کار را کرد، در صورتی که به خاک سیاه نشسته بود. پس ما می توانستیم خیلی بالاتر، وسیع تر، قوی تر و عمیق تر از این پیش برویم.

به طور مصداقی می فرمایید امروز باید در کدام حوزه مطالبه گری انجام شود؟

ما کمبودهایی داریم. اما معنایش نیست که انقلاب هیچ کاری نکرده است و با این تصور همه جا سیاه نمایی کنیم. کارهای خوب و بزرگی انجام شده اما در اقتصاد عقب هستیم. حتما وضعیت اقتصاد و معیشت می توانست بهتر از این باشد. اقتصاد هم حرف اول را می زند. پس مسئله ساده ای نیست. البته اقتصاد در اسلام و نظام اسلامی هدف نیست اما وسیله ای است که اگر این وسیله نباشد همه اهداف حتی عدالت مخدوش می شود. عدالت که مخدوش شود، مشروعیت مخدوش می شود.

اگر عده ای از مردم بر اثر فقر و درماندگی نتوانند نان یا هزینه درمان شان را به سادگی و با عزت تأمین کنند، در این صورت عدالت زیر سئوال می رود. اگر اقتصاد نباشد، آن وقت قدرت سیاسی هم پایین می آید. آنقدر که اقتصاد در سیاست تأثیر دارد، سیاست در اقتصاد آنقدر تأثیر ندارد. همان طور که می بینیم سیاست و قدرت ژاپن با اقتصادش در جهان مطرح می شود؛ به عبارت دیگر سیاست ژاپن هم بر اثر اقتصاد بالا رفته است. اقتصاد وسیله تربیت، توسعه، اشتغال و رفع آسیب های اجتماعی است. بنابراین نگاه معمولی نباید به آن داشت؛ چرا که از حوزه های محوری و کلیدی در پیشرفت و توسعه کشور محسوب می شود. در واقع اقتصاد گرچه هدف نیست ولی وسیله تحقق اهداف است. اخلاق نیز چنین ویژگی دارد.

الان در جامعه ما گاهی بداخلاقی از اخلاق بیشتر است. تهمت، افترا، ناروایی، فرافکنی، بدبینی و تنگ نظری از مصادیق بداخلاقی هستند. امروز تقسیم بندی ها و گروه بندی کردن جامعه به خودی و غیرخودی، این جناح و آن جناح یا خائن و خادم وجود دارد اما این تقسیم بندی ها به انسجام ملی آسیب وارد می کند. اینها ناشی از بداخلاقی هاست. در حوزه اخلاق نیز مقداری نقص و نواقص داریم. در برخی مسائل ما آن طور که شایسته است پیش نرفتیم، پس نیاز به بارزسی، بررسی، آسیب شناسی داریم؛ گروهی باید تشکیل شود و علل را بررسی کند.

یکی از مشکلات هم این است که گاهی ما برنامه ها، سیاست ها و شعارهای خوب داریم و با صداقت هم مطرح می شود، اما در مقام عمل اینها اجرا نمی شود. مثلا همه بر اقتصاد مقاومتی تأکید می کنند و در بیان نظر خود نیز دروغ نمی گویند چون همه می خواهند این سیاست اجرا شود اما می بینیم اجرا شدنش با مشکل روبرو است یا روند اجرایش سرعتی پیدا نمی کند. دیگر سیاست ها و برنامه ها نیز همین طور است یعنی کامل و صددرصدی تحقق نمی یابند. علت آنکه محقق نمی شوند کم فعالیتی، ضعف اجرا یا خیانت نیست، بلکه اینها علل و عوامل مختلف دارد که باید بررسی و آسیب شناسی و بسترهایشان فراهم شود. مشکل این است که هنوز بسترها فراهم نبوده، مردم را امیدوار کردیم و دنبال اجرا رفتیم. بنابراین بعد از مدتی می بینیم شعارها و اهداف و برنامه ها و سیاست ها تحقق پیدا نمی کند، در این اوضاع هر کسی تقصیر را به گردن دیگری می اندازد. یعنی در کنار ضرر آنکه هدف محقق نشده، انسجام ملی هم بر اثر دعواها و تنش ها تضعیف می شود.  

در واقع می فرمایید اگر اعضای خبرگان رهبری مطالبه گری درستی داشته باشند، مردم نیز به سراغ مطالبه گری درست می روند، به همین جهت هیأت اندیشه ورزی رسالت مهمی بر عهده دارد؟

بله، اعضای خبرگان، علما و روحانیت دلسوز انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران هستند که از مردم رأی گرفتند. اگر مردم از آنها درباره چرایی وقوع مسائل مختلف سئوال کنند، باید پاسخی بدهند. مطالبه گری اعضای مجلس خبرگان رهبری درصورتی مطلوب و صحیح و به حق خواهد بود که بروند حوزه های مختلف را بررسی، دلایل پیشرفت ها، توقف ها، عقبگردها و ضعف ها را مشخص و کارشناسی و آسیب شناسی کنند. بعد به مطالبه گری بپردازند و اشکالات را در حوزه های مختلف به مسئولان کشور یادآور شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.