به گزارش آفتاب یزد، با همه غوغاهایی که به راه می‌اندازد، با همه بایکوت‌های خبری که این روزها از سوی دوستان سابق خود یعنی اصولگرایان شده است، با همه تقابل‌هایی که با بزرگ‌ترین شخصیت‌های سیاسی کشور صورت داده و با همه پرونده‌هایی که می‌گویند برای وی مفتوح است، هنوز هم خط و نشان کشیدنش برای چپ و راست به‌پاست، سلفی گرفتنش با مردم کوچه و بازار به راه و لبخندهایش به دوربین‌ها مستدام ...

این اواخر هم که حسابی با علم به تاثیر شبکه‌های مجازی در آنجا فعال شده، توئیت‌هایش انگلیسی و به قولی بین‌المللی است، کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های اینستاگرامی منتسب به او هم تصاویرش را در این طرف و آن طرف مخابره می‌کنند. این چند روزه هم به ویژه در ایام تاسوعا و عاشورا حسابی دوز امامزاده رفتن و سینه‌زنی‌اش در اماکن مختلف پر ازدحام بالا گرفته بود، خلاصه اینکه احمدی‌نژاد همه کار می‌کند تا بگوید هنوز در حیات سیاسی ایران نفس می‌کشد، قدم‌هایش را در همان مسیر قبلی استوار می‌پیماید و می‌تواند بار دیگر "مهرورز عدالت‌پرور" سال ۸۴ باشد.

 

سنت شکن!

محمود اما عاشق غافلگیر کردن ایرانیان و سنت شکنی‌هایی در ساختار نظام نیز هست، از حرف‌هایش در مناظره ۸۸ گرفته تا نمایش فیلم‌های خاص در مجلس، از نامه نوشتن‌های ممتد به ترامپ و اوباما تا نام‌نویسی یکباره در انتخابات ۹۶ ریاست جمهوری. از کارگردانی سناریوهایی که در آن حمید بقایی بازیگر نقش اول است تا سکانس‌هایی که خود رو در رو دوربین رسانه‌های اینترنتی یا نشست‌های خبری این چنینی، حضور دارد و به اصطلاح خود دست به افشاگری و شاید هم اتهام زنی می‌زند.

با این حال هنوز هم موضوع احمدی‌نژاد سوژه جذابی است برای خیلی‌ها. بخصوص اگر بشنویم چهره‌ای که در انتخابات ۹۶- بنابه دلایلی که همه می‌دانیم - ردصلاحیت شده است حالا دورخیز کرده برای سال ۹۸ و انتخابات مجلس یازدهم. شاید برای خیلی‌ها عجیب باشد اما ... برای احمدی نژاد اصلا چیز عجیبی نیست؛ حتی نامزدی او برای پارلمان یازدهم، آن هم از شهر مادرزادی‌اش گرمسار.

 

مجلس

پیش‌تر از این اما، موضوع ورود رئیس دولت نهم و دهم به پارلمان ایران در سال ۹۴، شکل جدی به خود گرفته بود. بسیاری معتقد بودند احمدی نژاد که دوره ریاست جمهوری‌اش تمام شده قرار است برای انتخابات مجلس ۹۴ کاندیدا شود؛ آن هم به دو دلیل. نخست اینکه هنوز مانایی‌اش را در قلب مردم به اثبات برساند و دوم اینکه به اصولگرایان و لیست‌شان در آن انتخابات دهن کجی کند.

احمدی‌نژاد از منتقدین جدی لیست انتخاباتی اصولگرایان در انتخابات ۹۴ بود به طوری که از او در همان موقع و پیش از انتخابات نقل شد که کاندیداهای درجه ۳ لیست اصلاح طلبان تهران نیز رای بیشتری از مشهورترین چهره‌های

لیست انتخاباتی اصولگرایان تهران خواهند داشت. پیش بینی او اتفاقا درست هم از آب درآمد و لیست امید تهران تمام و کمال به مجلس رفت و از لیست اصولگرایان تهران یک نفر هم به پارلمان راه نیافت. احمدی‌نژاد اما دست آخر نامزد مجلس دهم نشد. بعدها یارانش می‌گفتند مجلس برای او کم است....

این را هم نباید فراموش کنیم که احمدی نژاد زمانی خود در پارلمان ایران، نمایندگان را به تحقیر و سخره می‌گرفت و یک وقت‌هایی هم آنجا را تهدید به تسویه حساب شخصی می‌کرد.

اما با تمامی این احوال، آیا واقعا ممکن است احمدی نژاد در سال ۹۸، افق دوردست بازگشت به رئیس جمهوری را در نظر داشته باشد؟

 

جان دوباره محمود

احمدی‌نژاد این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که با ردصلاحیت در انتخابات ۹۶ یک مهره همیشه سوخته به شمار می‌آمد جانی دوباره گرفته است. موضوعی که باعث شد دیگر نتوانیم او را به همین راحتی یک فرد تایید صلاحیت نشده برای مجلس یازدهم پیش بینی کنیم.

 

چراغ سبز جوانفکر

بخصوص اینکه شنیده‌های آفتاب یزد خبر از تحرکاتی از سوی احمدی نژاد در شهرخود و همین طور تهران، برای حضور در انتخابات دارد. البته ناگفته نماند که در کنار احمدی نژاد، نام غلامحسین الهام سخنگوی سابق شورای نگهبان نیز برای مجلس آتی به میان آمده است.

جالب اینجاست که وقتی از علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه‌ای دولت احمدی نژاد درباره کاندیداتوری رئیس دولت سابق در انتخابات ۹۸، می‌پرسیم از معدود دفعاتی است که اینگونه گمانه زنی‌ها را تکذیب نمی‌کند یا از جایگاه کوچک مجلس برای احمدی نژاد حرفی نمی‌زند بلکه در عوض به آفتاب یزد می‌گوید:" اگر آقای احمدی نژاد

بخواهد در این زمینه فعالیت داشته باشد با مردم آن را در میان خواهد گذاشت."

اما سابقه احمدی نژاد بخصوص در انتخابات ۹۶ و حتی ۹۲ (کاندیداتوری مشایی)به گونه‌ای است که آنقدرها هم شفاف راجع به ثبت نام و کاندیداتوری حرف نمی‌زند و بعضا با نامزدی‌اش، مردم را شگفت‌زده و سردرگم می‌کند در حالیکه جوانفکر در این‌باره می‌گوید: " آن موقع هم مردم از این تصمیم سردرگم نشدند!"

صحبت‌های جوانفکر چراغ سبزی به این مطلب است که ظاهرا پروژه کاندیداتوری احمدی‌نژاد برای نمایندگی مجلس روی میز او و احمدی‌نژادی‌هاست.

 

تایید صلاحیت می‌شود؟

اما آیا واقعا احمدی نژاد می‌تواند از فیلتر شورای نگهبان برای کاندیداتوری عبور کرده و تایید صلاحیت شود؟

این نکته ای است که علاوه بر جوانفکر، از صادق زیباکلام استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب که اصرار خاصی بر لیبرال بودن خود دارد هم پرسیدیم. زیباکلام در این‌باره می‌گوید:"هر شخصی را فقط و فقط رای مردم باید انتخاب کند. بنابراین آقای احمدی‌نژاد باید هم در انتخابات ۹۸ مجلس شرکت کند و هم ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و تصمیم را باید به انتخاب مردم گذاشت."

بنابراین احمدی‌نژاد باید بتواند در انتخابات ۹۸ چه از گرمسار، سمنان یا تهران برای شرکت در انتخابات مجلس کاندیدا شود."

 

تایید شود استقبال می‌کنم

محمود میرلوحی دیگر فعال سیاسی و عضو شورای شهر تهران نیز اگرچه بر این نکته تاکید دارد که احمدی‌نژاد برای همیشه تمام شده است اما درباره رد صلاحیت شدن یا نشدن او می‌گوید:" من در دو انتخابات گذشته نیز از مطرح شدن نام او و آمدن وی به انتخابات استقبال کردم. او باید به انتخابات بیاید و تایید صلاحیت شود تا میزان رای او هم برای جامعه و هم خودش مشخص شود."

میرلوحی افزود:" احمدی‌نژاد می‌خواهد یک سرمایه اجتماعی مانند اصلاح طلبان باشد اما سرمایه اجتماعی شدن دهه‌ها طول می‌کشد، یک سرمایه اجتماعی، نشستن کنار مردم را به حضور همیشگی در صحنه مسئولیت رسمی ترجیح می‌دهد اما احمدی‌نژاد بدون این عقبه صرفا بر مبنای یکسری هیجانات رای جمع می‌کند."

 

میرلوحی ادامه می‌دهد:" هرچند احمدی‌نژاد همانی است که زمانی انتخابات ارومیه و خوی و نقده به دست ایشان ابطال شد اما صادقانه خواستار تایید او هستم. اساسا با رد صلاحیت هیچکس موافق نیستم."

علی اکبر جوانفکر هم تلویحا به بایدی تایید صلاحیت احمدی نژاد درصورت کاندیداتوری برای مجلس اشاره می‌کند و به ما می‌گوید:"حق همه کسانی که در خود ظرفیت کاندیداتوری را می‌بینند این است که تایید صلاحیت شوند مگر آنکه جرم یا خلافی کرده باشند که مانع تایید صلاحیت آنان شود."

 

تخلفات و پرونده احمدی نژاد یعنی رد صلاحیت؟

جوانفکر این را که گفت به یاد تخلفات و پرونده‌هایی از احمدی‌نژاد افتادیم که از سوی برخی مسئولین گفته می‌شود؛ پرونده‌هایی که همچنان بازاست! آیا این پرونده‌ها و تخلفات احمدی نژاد نشانه‌ای بر رد صلاحیت او در سال ۹۸ نیز هست؟ جوانفکر که معلوم بود از این اتهامات اصلا دل خوشی ندارد، در پاسخ اظهار می‌دارد:" آقای احمدی نژاد هیچ تخلفی نداشته و ندارد و مردم هم می‌دانند که این حرف‌هایی که گفته می‌شود هیچ پایه و اساسی در پی آن نیست!"

اما صادق زیباکلام درباره پرونده احمدی نژاد و تاثیرش در عدم تایید او پاسخ می‌دهد:" این موضوع باید در یک محکمه علنی بررسی شود. باید اتهامات احتمالی او کاملا مشخص و محرز شود. "

 

کاندیداتوری از گرمسار یا تهران؟

اما آیا در صورت تایید صلاحیت احمدی نژاد، وی رای خواهد آورد و به مجلس راه می‌یابد؟ و اگر از گرمسار کاندیدا شود و نه تهران، امکان عدم توفیق او بیشتر است یا رای‌آوری‌اش؟

برای پاسخ به این سوال بد نیست به انتخابات مجلس نهم باز گردیم؛ موقعی که غلامرضا کاتب در رقابتی تنگاتنگ و نفس گیر با پروین احمدی نژاد خواهر رئیس دولت سابق، به مجلس راه یافت. در این موضوع دو تحلیل وجود داشت یکی آنکه شکست خواهر احمدی نژاد در گرمسار از یک کاندیدای دیگر به معنای مقبولیت پایین احمدی نژاد است و تحلیل دوم این که رای نزدیک و دوم شدن خواهر احمدی نژاد در آن زمان نسبت به کاتب بیانگر میزان بالای محبوبیت احمدی نژاد نزد همشهریانش آن هم در سال ۹۰ یعنی اوج منفوریت و عقب‌گرد هواداران احمدی نژاد از اوست.

علیرغم این مسئله، محمود میرلوحی درباره میزان رای آوری احمدی نژاد و اینکه او در تهران بیشتر شانس پیروزی دارد تا شهر خود، می‌گوید:" اساسا احمدی‌نژاد بر مبنای ایجاد التهاب و هیجان در جامعه رای جمع می‌کند و نه عقبه خاص و مطمئن. اما معتقدم او در گرمسار یا سمنان به عنوان شهر خودش غریب‌تر از تهران خواهد بود. به عبارتی در تهران شانس بیشتری خواهد داشت با این تفاوت که دیگر خبری از آن رنگین کمان دسته‌جات و گروه‌های سیاسی که زمانی تمام قد از او حمایت می‌کردند هم نیست."

اما زیباکلام درباره احتمال رای آوری محمود احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس معتقد است که احمدی‌نژاد چه از تهران کاندیدا شود یا هر شهر دیگری، قطعا رای لازم برای ورود به مجلس را خواهد آورد.

 

عملکرد احمدی‌نژاد

به فرض که احمدی‌نژاد وارد مجلس شود، او با ورودش به پارلمان چه عملکرد سیاسی‌ای خواهد داشت یا چه چشم‌اندازی از فعالیت‌های خود را به حقیقت می‌رساند؟ این پرسشی است که زیباکلام درباره آن می‌گوید:" احمدی‌نژاد با توجه به روحیه‌ای که دارد چندان برای مجلس کارایی نخواهد داشت چرا که اساسا مزاج او با کار دسته جمعی جور در نمی‌آید. او معمولا دستور می‌دهد و دیگران باید اطاعت کنند، در قوه مجریه این کار، عملی است اما در قوه مقننه شدنی نیست."

زیباکلام می‌افزاید ": رفتن احمدی‌نژاد به مجلس هیچ مشکلی برای اصلاح طلبان و دموکراسی خواهان به وجود نمی‌آورد چون او کارایی نخواهد داشت. البته ممکن است او نطق‌های قبل از دستور آتشین داشته باشد و به عده‌ای حمله کند ولی او و گروهش ظرفیت اینکه لوایح دولت یا طرح‌های مجلس را به صحن بکشانند و آن را تایید یا رد کنند ندارند. حداکثر کار احمدی‌نژاد همان نطق‌های آتشین است که بعد از چند بار تکرار، از طعم و مزه می‌افتد بنابراین حضور او در مجلس مثمرثمر نخواهد بود."

 

پیمودن راه ریاست جمهوری با نماینده شدن

اما مطمئنا محمود احمدی‌نژاد کسی نیست که هدفش تنها نمایندگی مجلس باشد و به آن قناعت کند، پس در پس پرده این نمایندگی چیست؟ ریاست مجلس یا رئیس جمهور شدن؟

هرچند میرلوحی در این‌باره می‌گوید احمدی‌نژاد فردی خود معیار است و استانداردهای نامعینی دارد، بنابراین نمی‌توان هدفش را مشخصا از کاندیداتوری برای مجلس استدلال کرد.

اما زیباکلام در اینباره می‌گوید: مطمئنا ساختار مجلس به این معنا نیست که شما بعدها حتما رئیس‌جمهور می‌شوید. از طرفی احمدی‌نژاد برای ریاست در میان سیاسیون چپ یا راست رای رئیس مجلس شدن را ندارد، اما او می‌تواند یک فراکسیون کوچک راه‌اندازی کند که بتواند برخی از نمایندگان و گروهی از طرفداران جبهه پایداری و آیت‌الله مصباح را باز هم به خود جذب کند."

زیباکلام درباره اینکه آیا نمایندگی مجلس سیاست خوبی برای حرکت به سمت ریاست جمهوری است، اظهار می‌دارد:" اگر واقعا احمدی‌نژاد می‌خواهد در سیاست ایران بماند و در آینده باز هم به رئیس‌جمهور شدن بیندیشد، قطعا بخشی از آن راه را با نماینده شدن می‌پیماید."

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.