به گزارش ایسنا، انور عشقی، رئیس مرکز اطلاعات سیاسی و راهبردی خاورمیانه عربستان و کارشناس مسائل استراتژیک این کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: آنچه عربستان می‌خواهد این است که تنها یک کشور نباشد که در راستای برقراری وحدت و صلح و حل بحران‌های منطقه تلاش می‌کند.

انور عشقی اظهار داشت، سفر روز پنجشنبه سلمان بن عبدالعزیز ، پادشاه عربستان به موسکو از چند ماه قبل تعیین و برنامه‌ریزی شده است. همین این سفر در آن است که موجب تقویت روابط دوجانبه ریاض و مسکو شده و در آن دیگر مسائل منطقه به ویژه مساله سوریه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. روابط دو کشور عربستان و روسیه ریشه‌دار است. روسیه حضور قدرتمندی در خاورمیانه دارد و این همان چیزی است که عربستان می‌خواهد تا تنها یک کشور نباشد که برای تحقق صلح و حل بحران‌ها تلاش می‌کند.

وی پیش بینی کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و پادشاه عربستان در دیدار آتی‌شان به بررسی مسائل دفاعی و انرژی هسته‌ای مسالمت آمیز خواهند پرداخت.

انور عشقی درباره روابط اقتصادی دو کشور گفت: پیش بینی می‌شود در این سفر شش توافقنامه اقتصادی و تجاری میان دو کشور به امضا رسیده و شرکت‌های بزرگی از هر دو طرف یادداشت تفاهم‌هایی در حوزه اقتصادی و تجاری به امضا برسانند.

این کارشناس مسائل استراتژیک در عربستان درباره دیدار آتی پوتین و ملک سلمان و رسیدگی به بحران دیپلماتیک چهار کشور عربی منطقه با قطر گفت: کشورهای عربی منطقه خلیج‌فارس نمی‌خواهند این مساله جهانی شود و تنها به میانجیگری کویت تکیه کرده‌اند اما مانعی برای تلاش‌ها و اقدامات بین‌المللی از جمله روسیه نمی‌بینند. روسیه کشور بزرگ و قدرتمندی است و در منطقه جایگاه دارد. این کشور منافع استراتژیک، سیاسی و اقتصادی دارد و حقش است که در نزدیک سازی رویکردها و موضعگیری‌ها نقش ایفا کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.