به گزارش وزارت نفت به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، با وجود احتمال نقض توافق هسته‌ای از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و وضع دوباره تحریم‌های این کشور علیه ایران، شرکت فرانسوی توتال قصد دارد طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی مشترک پارس جنوبی را ادامه دهد.

پاتریک پویان، مدیر عامل توتال، اعلام کرد هنگام امضای توافق توسعه فاز 11 پارس جنوبی آگاه بود که راهی پر فراز و نشیب در پیش خواهد بود.

وی گفت: ما هنگام امضای توافق می‌دانستیم که راهی آسان در پیش نخواهد بود؛ اما ترجیح می‌دهم چالشی برای حل کردن و فرصتی مطلوب در پیش داشته باشیم تا این که توافقی امضا نکنم و فرصتی نداشته باشم.

مدیرعامل توتال اعلام کرد برای اجرای یک توافق قطعی برای طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی که بخشی از بزرگترین میدان گازی جهان به شمار می‌آید، متعهد است.

به گفته پویان، تاکنون آمریکا هیچ فشاری درباره همکاری با ایران به توتال هیچ فشاری وارد نکرده است.

وی گفت: من از دولت فرانسه دستوری دریافت نمی‌کنم و از دولت آمریکا هم دستوری دریافت نمی‌کنم؛ به این واقعیت که هر کشور می‌تواند سیاست خارجی خود را تعیین کند احترام می‌گذارم و آن را در نظر می‌گیرم.

به گزارش ایرنا، دوازدهم تیرماه امسال، نخستین قرارداد جدید نفتی در پساتحریم بین شرکت ملی نفت و کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا شد.

بر اساس این قرارداد، یک کنسرسیوم بین المللی به رهبری توتال فرانسه ایجاد شده است که شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران اعضای دیگر آن را تشکیل می دهند.

سهم توتال به عنوان رهبر این کنسرسیوم در این قرارداد 50.1 درصد است. شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران نیز به ترتیب 30 و 19.9 درصد سهم دارند.

این طرح با هدف تولید حداکثری و پایدار روزانه 2 میلیارد فوت مکعب (برابر با حدود 56 میلیون مترمکعب) گاز غنی ترش از منابع بخش فراساحل فاز 11 میدان گازی مشترک پارس جنوبی و انتقال آن به خشکی اجرا می شود.

با اجرای این طرح برآورد می شود در 20 سال دوره قرارداد 335 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی غنی و ترش از این میدان مشترک تولید شود که از این گاز غنی ترش می توان حدود 290 میلیون بشکه میعانات گازی، 14 میلیون تن گاز مایع، 12 میلیون تن اتان و 2 میلیون تن گوگرد به همراه 315 میلیارد مترمکعب گاز سبک شیرین تولید کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.