به گزارش ایلنا، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در جمع اعضای میز سردبیری خبرگزاری آناتولی با بیان اینکه فردا همراه با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سفر به تهران تعداد زیادی از وزرای ترکیه نیز به ایران خواهند رفت، اظهار داشت: موارد بسیار مهم مانند تجارت دوجانبه، دروازه‌های گمرک، حمل و نقل و انرژی مورد بحث قرار خواهد رفت.

با همکاری ایران روند آستانه را اجرا می‌کنیم

وزیر امور خارجه ترکیه درباره روند آستانه تصریح کرد: با همکاری ایران روند آستانه را هم اجرا می‌کنیم یعنی برای برقراری صلح و ثبات در سوریه و فراهم کردن روند سیاسی، جلوگیری از درگیری‌ها و کاهش تنش با ایران و روسیه همکاری می‌کنیم.

حامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل بودیم

چاووش‌اوغلو با اشاره به همسایگی ایران و ترکیه خاطرنشان کرد: پیش از این با ایران در چارچوب منع سلاح‌های هسته‌ای و با مشارکت برزیل توافق‌نامه‌ای امضا کردیم. همچنین یکی از دو کشور حامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل هم بودیم.

در تنگنا قراردادن ایران از سوی هر کسی باشد، اشتباه است 

وی با طرح برخی از ادعاهایی ابراز داشت: از ایران به خاطر اشتباهاتش انتقاد و از حقوقش نیز حمایت می‌کنیم. بیش از هر چیز در تنگنا قراردادن ایران از سوی هر کسی باشد، اشتباه است. 

تحریم و منزوی کردن ایران اشتباهی بسیار جدی و حاد است

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: همانطور که در برابر اعضای ناتو و کشورهای بلوک غرب سیاست مذاکره و بازدارندگی اعمال می‌شود، در قبال ایران نیز همین سیاست باید اجرا شود. تحریم و منزوی کردن ایران به درخواست یک کشور اشتباهی بسیار جدی و حاد است. 

درخصوص همه‌پرسی غیرقانونی اقلیم کردستان با ایران رایزنی خواهیم کرد

چاووش‌اوغلو درباره رایزنی‌های فردای مقامات ایران و ترکیه در تهران نیز بیان کرد: در نشست فردا درخصوص همه‌پرسی غیرقانونی اقلیم کردستان عراق و مبارزه با تروریسم تبادل نظر خواهد شد.

دیدار با ایران و روسیه برای اجرای مصوبه مناطق بدون درگیری در ادلب

وی تاکید کرد: اجرای مصوبات اجلاس آستانه بسیار مهم است. به ویژه اجرای مصوبه مناطق بدون درگیری در ادلب مهم است. در این خصوص هم با ایران و هم با روسیه دیدار می‌کنیم. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.