به گزارش خبرآنلاین، جلال طالبانی رهبر با نفوذ حزب اتحاد میهنی کردستان پس از تحمل ۵ سال بیماری درگذشت، بی شک فقدان رهبر با نفوذی چون او در بحبوحه وضعیت سیاسی اقلیم کردستان و حکومت مرکزی بغداد محسوس است، در این باره با علی الموید، عضو دفتر سیاسی جریان حکمت عراق گفتگو کرده ایم که از نظر می گذرانید:

فوت جلال طالبانی رهبر با نفوذ حزب اتحاد میهنی کردستان عراق را چه طور ارزیابی می کنید، با توجه به اینکه انتخابات در بحبوحه همه پرسی اقلیم کردستان عراق، انتخابات اقلیم هم نزدیک است.

در واقع بیمارى اقاى طالبانى به عنوان یکى از بارزترین عناصر اعتدال سیاسى کردى و ملى عراق تأثیرات منفى فراوانى را در هر دو میدان اقلیم و پایتخت بهمراه داشت. اقاى طالبانى توانسته بود نقش مهم و تاریخى را در اشتى کردها با پایتخت ایفا کند.

قانون اساسى و وحدت ملى و انتخابات دائم و تشکیل حکومت هاى عراقى مستقر همه و همه با همرایى ایشان و همدلى و همکارى تنگاتنگ وى با دیگر سیاسیون عراقى در بغداد صورت گرفته بود.

بی شک بیمارى ایشان و هم اکنون فوت این شخصیت بارز سیاسى اثرات وخیم خود را داشته و خواهد داشت.

مرحوم طالبانى توانسته بود به خوبى مصالح کردستان را با مصالح عراق وفق داده و بدون هیچ گونه شائبه و تناقضى این مصالح را به هم پیوند بزند.

قطعاً رقباى اقاى طالبانى فوت ایشان را به عنوان مساحتى جدید در بازى رقابت سیاسى خواهند خواند و این معادله راه را براى انها هموار خواهد کرد، هر چند این معادله کوتاه مدت باشد.

زیرا میتوان گفت خلأ طالبانى اثرات منفى دراز مدت بیشترى را خواهد داشت هر چند رقبا از ان در برهه اى کوتاه استفاده سیاسى بکنند.

حزب طالبانی مخالف رفراندوم اقلیم بود، کما اینکه همسر مرحوم طالبانی هم موضع حزب را اعلام کردند و واکنش تندی به همه پرسی نشان دادند. با توجه به این موضوع روند همه پرسی به چه صورت پیش خواهد رفت، در فقدان طالبانی ایا شاهد هرج مرج بیشتری در اقلیم خواهیم شد؟

متأسفانه اتحاد میهنى کردستان موضع روشن و صریح و قاطعى علیه رفراندوم نگرفتند و بیشتر مخالفت ایشان بر تفاصیل و انچه پس از رفراندوم اتفاق افتاد مسلط بود.

اتحاد میهنى از اینکه بارزانى یکطرفه اوامر سیاسى خود را به اجرا گذاشته یا میخواهد بگذارد گارد گرفته و واکنش نشان میدهد.

به نظر میرسد عدم وجود اقاى طالبانی در این سردرگمى سیاسى اتحاد میهنى بى اثر نبوده و نیست.

خروج و انشقاق حزب تغییر ( گوران ) سابقا و اقاى برهم صالح هم اکنون از اتحاد میهنى و همچنین بى قرارى سیاسى اتحاد گواه این معنا است .اقلیم هم اکنون نیز با هرج و مرج سیاسى رو به روست.

اختلاف نظر شدید بین احزاب، رقابت انتخاباتى بر سر ریاست و پارلمان اقلیم، و همچنین تبعات رفراندوم ، فشار بین المللى و اقتصادى، فشار مرکز و غیره همه و همه به عوامل ضعف تمرکز و وحدت سیاسى در اقلیم مبدل شده است.

فتوای سیاسی آیت الله سیستانی را چه طور ارزیابی می کنید؟ با توجه به اینکه فواد معصوم در آستانه استیضاح طرح آیت الله را پذیرفته است.

 

 

بی شک ایت الله سیستانى به عنوان مؤثرترین وزنه اجتماعى - دینى در عراق بارها و بارها ثابت کرده که میتواند در سخت ترین کشمکشها عنصر توازن و راه نجات معضل هاى سیاسى وخیم را ایفا کند. فتوى یا دقیق تر توصیه اخیر ایشان راه را براى حکومت مرکزى بسیار هموار نمود.

توصیه مؤکد ایشان به احترام وحدت جغرافیایى و ملى عراق و همچنین احترام قانون اساسى و رجوع مسلم به ان و حل اختلافات ما بین اقلیم و بغداد زیر لواى قانون و گفتمان ملى یک گونه فصل الخطاب بشمار میرود.

هرچند سیاسیون کرد سعى کردند در روزهاى گذشته فقط بر نقطه گفتمان متمرکز شوند ولى گویا اراده حکومت و پارلمان عراق با پشتیبانى مرجعیت این روش ها را یکطرفه کرده و کردها را به احترام تمام بنود و توصیه هاى مرجعیت تشویق نمودند.

هشدار حیدالعبادی در رابطه با مذاکره با اربیل را چه طور ارزیابی می کنید؟

 

طى چند روز گذشته نیروهاى اقاى بارزانى در کرکوک تحرکاتى نظامى را انجام دادند که در جهت استحکام وجود کردها در کرکوک بشمار میاید.

دولت مرکزى عراق تاکنون نخواسته هیچ تماس نظامى یا احتکاک نظامى با پیشمرگه کرد داشته باشد.

لذا اقاى العبادى امروز هشدار دادند که اگر این تحرکات نظامى ادامه پیدا کند دولت با ان برخورد خواهد کرد و ساکت نخواهد ماند.

کردها از اینکه دولت مرکزى بر چاه هاى نفت کرکوک مسلط شود هراس دارند و با تحرکات نظامى خود در پى نوعى هشدار به حکومت هستند.

ریاست مالکی بر ائتلاف ملی را چه طور تحلیل می کنید؟

 

همان طور که مستحضر هستید ریاست یکساله اقاى سید عمار حکیم بر تحالف ملى عراق چندى است به پایان رسیده و ایشان از ماه ها گذشته خواستار انتخاب رئیسى جدید بر این تشکیلات را داشتند.

اختلاف نظرهاى بین گروهاى سیاسى موجود در تحالف ملى بر سر ریاست ان مانع انتخاب شخصیت جایگزین شده بود.

ائتلاف دولت قانون امروز رسما اعلام کردند که اقاى مالکى کاندیداى ایشان براى این پست هستند.

این کاندیداتورى باید در داخل تحالف به رأى گذاشته شود و در صورت موافقت اغلب گروهاى موجود در ان رسمى خواهد شد که باید منتظر این امر باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.