به گزارش خبرآنلاین، بزرگترین تولیدکنندگان نفت دنیا، روسیه و عربستان سعودی اعلام کردند که یک میلیارد دلار بودجه برای سرمایه گذاری در پروژه های انرژی در نظر گرفته اند که این میزان فصل دیگری در شکوفایی همکاری اقتصادی و سیاسی بین دو کشور اعلام شده است.

 روز دوشنبه الکسندر نواک وزیر انرژی روسیه در مصاحبه تلویزیونی خود اعلام کرد توافق جدید عربستان و رسیه رابطه این دو کشور را در زمینه گاز، نفت و الکتریسیته و انرژی های تجدید پذیر قوی تر کرده است. 

سی ان ان مانی در تحلیل این خبر نوشت:این نشان دهنده همکاری استراتژیک بین دو کشور با توجه به ثبات قیمت نفت است.

هلیما کرافت مدیر بخش بازار RBC در رابطه با این توافق یک میلیارد دلاری این دو کشور گفته است:« این توافق تنها بخشی است.» او انتظار داشت که همکاری های بیشتری در پروژه های نفت، گاز، انرژی و عمرانی صورت بگیرد.

کرافت گفت:«در حال حاضر توافق عربستان و روسیه قابل توجه است. در سال ۲۰۱۵ روسیه هیچ علاقه ای برای همکاری با عربستان نداشت، اما اکنون شرایط تغییر کرده،به طوری که در جلسه گذشته اوپک نیز مشاهده کردید که وزیر انرژی روسیه و وزیر انرژی عربستان اظهار نظرهایی که می کردند، انگار دو برادر بودند.»

وزرای عضو اوپک و غیر اوپک هفته دیگر به روسیه سفر می کنند تا در رابطه با ادامه یا قطع توافق کاهش تولید نفت صحبت کنند.

این کارشناس اقتصادی معتقد است:« روسیه از سال ۲۰۱۵ به شدت تغییر کرده است و از موضعی که اصلا نمی خواست در توافق همکاری کند، به شبه مدیر اوپک تغییر حهت است.»

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.