به نوشته ایران، دوازده روز از آغاز سال تحصیلی گذشته که گزارش‌های ارسالی از یزد و کرمان خبر می‌دهند برخی از مدارس این دو استان دانش‌آموزان افغان را اخراج کرده‌اند. آنطور که برخی از خانواده‌های دانش آموزان افغان به خبرنگار «ایران» گفتند مدیر مدرسه زینبیه درکرمان پرونده برخی از دانش‌آموزان افغان را به خانواده‌ها داده و گفته که نمی‌تواند مهاجران افغان را در مدرسه جای دهد. این اتفاق در شرایطی رخ داده است که دو سال پیش رهبر معظم انقلاب، دستور دادند که همه کودکان افغانستانی، چه آنها که دارای شرایط قانونی حضور در ایران هستند و چه آنها که مدارک قانونی حضور در ایران را ندارند باید در مدارس دولتی ثبت‌نام شوند. همچنین اواخر شهریور امسال بود که وزیر آموزش و پرورش در حساب توئیترش نوشت: «تحصیل علم و دانش در هر شرایطی حق تمام افراد است، تلاش می‌کنم تا دانش‌آموزان هیچ ملیتی از مهر جا نمانند.» او چند روز بعد نوشت: «به قولم عمل کردم. ۳۷۰ هزار دانش‌آموز افغان و خارجی از مهر جا نماندند.»

حالا تنها بعد از گذشت دوازده روز از آغاز سال تحصیلی برخی از خانواده‌های افغان پرونده به دست به دنبال مدرسه جدید هستند و برخی‌های دیگر هم با مساعدت مسئولان توانسته‌اند در مدرسه بمانند اما سایه اخراج همچنان بچه هایشان را تهدید می‌کند. پدر میترا دانش‌آموز سال دوم دبستان درباره این موضوع می‌گوید: «بعد از صحبت‌ها و مراجعات فراوان توانستم اول مهر دخترم را در مدرسه زینبیه کرمان ثبت‌نام کنم ولی متأسفانه بعد از چند روز دوباره گفتند که ما نمی‌توانیم اتباع افغان را نگه داریم. با صحبت‌هایی که با مسئولان استان کرمان داشتم قول مساعدت دادند که دخترم در مدرسه بماند اما دیروز همه خانواده‌ها را فراخواندند و پرونده دخترانشان را به آنها تحویل دادند. آنها گفتند مدرسه دیگری برای دانش‌آموزان افغان در نظر گرفته‌اند که باید در آن مدرسه ثبت‌نام کنیم.»با این حال دیروز دوباره به مدرسه رفتم و گفتند فعلاً دانش آموزان می توانند در این مدرسه درس بخوانند اما نمی دانم که این وضعیت تا کی پابرجاست.

مادر محدثه ۹ ساله و الهه ۷ ساله هم درباره برخورد مدیر مدرسه با دخترانش می‌گوید: «تمام حرف این است که دانش‌آموزان افغان با دانش‌آموزان ایرانی یک جا نباشند. دیروز مدیر مدرسه اجازه نداد دخترانم سر کلاس حاضر شوند. هنگام زنگ تفریح دانش‌آموزان ایرانی دخترانم را مسخره کردند و داد می‌زدند افغانی نباید در مدرسه ما باشد. با مدیر و معاون حرف زدم به من گفتند جوش نزن. اما فکر می‌کنم این مدل رفتار درست نیست.

الهه سوم دبستان است و بیماری آسم دارد و محدثه هم همیشه تشنج می‌کند؛ این مدرسه به ما نزدیک است و به خاطر مشکلات دخترانم نمی‌توانم آنها را به مدرسه دیگری بفرستم، چون تا آن مدرسه نیم ساعت راه است.»

 

وی ادامه می‌دهد: «به ما بگویند که مشکل خانواده‌های افغان چیست که با ما این چنین رفتار می‌کنند. بچه‌های من از بس تحقیر شده‌اند اصلاً دلشان نمی‌خواهد به مدرسه بروند. اگر مدیر به بچه‌های ما احترام می‌گذاشت دختران من آنقدر تحقیر نمی‌شدند.» پدر مریم هم نتوانست برای دخترش مدرسه‌ای پیدا کند، مریم کلاس سوم دبستان است و در همین مدرسه درس می‌خواند. فقط ۷ روز به مدرسه رفته و حالا خانه نشین شده است. پدرش می‌گوید: «خودم کارگر ساختمان هستم. آخرهای شهریور با هزار بدبختی دخترم را در مدرسه ثبت‌نام کردند. ۲۵۰ هزار تومان هم شهریه دادم تا گله نکنند و دخترم درس بخواند اما ۷ روز که گذشت گفتند ما نمی‌توانیم مهاجرهای افغان را پذیرش کنیم و پرونده‌اش را پس دادند. خیلی از خانواده‌ها مقاومت کردند اما من نتوانستم، پرونده را گرفتم ولی هنوز جایی برای ثبت‌نام پیدا نکرده‌ام. حالا چند روزی می‌شود که دخترم خانه است. حرف مدرسه خوب نیست که فقط به خاطر افغان بودن به ما اجازه تحصیل نمی‌دهند.»

افغان‌ها یک ماه فرصت دارند

چندی پیش خبری منتشر شد که اهالی شهر شاهدیه در یزد با اختصاص مدرسه‌ای به دانش‌آموزان افغان مخالفت کرده و در مقابل این مدرسه تجمع کرده‌اند تا جایی که حالا مسئولان آموزش و پرورش یزد به خانواده‌های افغان گفته‌اند که فقط یک ماه فرصت دارند تا مدرسه دیگری برای فرزندانشان پیدا کنند. موضوعی که یکی از فعالان اجتماعی در حوزه کودکان به خبرنگار «ایران» می‌گوید: «فعلاً هیچ کدام از دانش‌آموزان از مدرسه اخراج نشده‌اند اما اهالی محل اصلاً تمایلی ندارند که مدرسه‌ای مخصوص افغان‌ها در این محل باشد. برای همین به شورای شهر گله کردند و زمان انتخابات شورای شهر یکی از خواسته اصلی آنها حذف مدرسه افغان‌ها بود و موفق هم شدند.»

او تأکید می‌کند: «اهالی محل می‌گویند افغان‌ها باعث اذیت و آزارشان می‌شوند و بزرگترهای یزد با شورا حرف زدند و اعضا هم با آموزش و پرورش صحبت کردند و حالا یک ماهی زمان دادند تا مدرسه دیگری پیدا کنند.»

رئیس شورای شهر یزد درباره این ادعا می‌گوید: «این موضوع اصلاً درست نیست؛ ما نه تنها نخواستیم مدرسه تعطیل شود بلکه از خیرین خواستیم مدرسه دیگری هم برای آنها بسازند.» غلامعلی سفید می‌گوید: «البته باید به خواسته اهالی محل هم توجه کرد؛ علاقه مردم این است که بافت تاریخی شهر یزد از بین نرود. متأسفانه در چند سال اخیر خیلی از بومی‌های یزدی از شهر مهاجرت کردند و برخی هم منزلشان را به افغان‌ها اجاره می‌دهند. مردم می‌گویند که باید ارزش‌های واقعی شهر حفظ شوند. ما هم می‌خواهیم اتباعی را که مجوز ندارند در شهرهای دیگر اسکان دهیم تا هم آنها بتوانند به راحتی زندگی کنند و هم مردم به خواسته هایشان برسند.»

توضیح آموزش و پرورش یزد

به دنبال انتشار اخباری مبنی بر تعطیلی یک واحدآموزشی خاص دانش‌آموزان اتباع خارجی در یزد وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد؛ آموزش و پرورش استان یزد از تمامی ظرفیت‌های خود برای فراهم آوردن زمینه تحصیل دانش‌آموزان مهاجر استفاده کرده است. به شکلی که هم‌اکنون افزون بر۱۵ هزار اتباع افغان در۳۳ مدرسه مستقل و ۷۰۰ مدرسه مشترک در کنار دانش‌آموزان ایرانی به تحصیل اشتغال دارند. در همین راستا با برنامه‌ریزی آموزش وپرورش ناحیه یک یزد یکی از مدارس شهر شاهدیه با توجه به آمار اتباع افغان به این عزیزان اختصاص داده شد و دانش‌آموزان ایرانی به مدارس همجوار هدایت شدند که این موضوع موجب اعتراض مردم شد. درپی این عکس العمل؛ نشستی با حضور مسئولان محلی و معتمدین منطقه تشکیل دادیم و تصمیم لازم برای اختصاص فضای مناسب به دانش‌آموزان ایرانی اتخاذ شد و مدرسه از روز دوم مهرماه دایر است.

آموزش و پرورش استان کرمان درباره اخراج دختران افغان دوره ابتدایی دبستان زینبیه شهر کرمان نیز توضیحاتی ارائه کرد.به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب و دستور وزیر محترم آموزش و پرورش، زمینه تحصیل بیش از ۳۰ هزار دانش‌آموزپناهنده افغانستانی همچون دانش‌آموزان ایرانی در مدارس شهرستان‌های مجاز به زندگی اتباع افغانی فراهم شده است. لازم به ذکر است که ادامه تحصیل این دانش‌آموزان در مدرسه زینبیه آموزش و پرورش ناحیه دو شهر کرمان نیزمانعی ندارد بلکه با توجه به تراکم و آمار بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های مدرسه زینبیه و افتتاح مدرسه جدید و نوساز ویژه دانش‌آموزان تبعه خارجی فقط به برخی از آنها توصیه شده تا در راستای کاهش بعد مسافت مدرسه تا منزل و ارتقای کیفیت فعالیت‌های آموزشی و پرورشی به مدرسه رودکی مراجعه، ثبت‌نام کنند و ادامه تحصیل دهند. بدیهی است ادامه تحصیل این دانش‌آموزان در مدرسه زینبیه نیز بلامانع است و امکان تحصیل آنان در این مدرسه ضمن رعایت تراکم کلاس درس همچنان وجود دارد. شایان ذکر است، در سال تحصیلی جدید بیش از ۳۰ هزار دانش‌آموز پناهنده افغانستانی در مدارس استان کرمان ثبت‌نام شده و همانند دانش‌آموزان ایرانی و در کنار آنان مشغول به تحصیل هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.