به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، پلیس ترکیه روز سه شنبه ۳۵ مقام محلی استانبول را به خاطر ارتباط با کودتای نظامی جولای ۲۰۱۶ دستگیر کرده است.

این بازداشت ها چند هفته پس از آن صورت گرفته است که شهردار استانبول از این سمت کناره گیری کرده است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد: ۷۷ مقام دیگر استانبول نیز تحت پیگرد بوده و حکم بازداشت آنها صادر شده است تا در مجموع ۱۱۲ نفر از مقام های فعلی و سابق استانبول در معرض بازداشت توسط پلیس قرار داشته باشند.

این افراد متهم به داشتن ارتباط با فتح الله گولن هستند که آنکارا بارها او را به دست داشتن در کودتای خونین سال گذشته متهم کرده است. این اتهامات از سوی گولن رد شده است.

افراد بازداشت شده متهم به استفاده از نرم افزار پیام رسان بای لوک هستند، نرم افزاری که در جریان کودتای جولای ۲۰۱۶ مورد استفاده کودتاگران قرار گرفته است.

خبرگزاری آناتولی افزود: این افراد متهم به عضویت در یک سازمان تروریستی هستند.

علاوه بر این، مقام های قضایی آنکارا دستور بازداشت ۱۴۲ نفر دیگر که ۱۲۱ نفر آنها از وزارت آموزش هستند و اکثر آنها قبلا برکنار شده اند را صادر کرده است. ۲۱ نفر دیگر نیز از کارکنان سابق وزارت ورزش هستند. این افراد نیز متهم به استفاده از نرم افزار پیام رسان بای لوک هستند.

این بازداشت ها پس از آن انجام شده است که غدیر توپاش شهردار استانبول پس از ۱۳ سال از این سمت کناره گیری کرده است. وی هیچ دلیلی را برای استعفا از این سمت اعلام نکرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.